Allerede i foråret fik vi den første smagsprøve på
den helt nye Suzuki Swift Sport. Det var åbenlyst,
at Suzuki ikke blot havde justeret lidt på
undervognen af en standard Swift og lagt en
kraftigere motor i maskinrummet. Man havde også
tilrettet aerodynamikken og bilens udseende. I tørre
tal er Swift Sport 5 cm længere end den almindelige
Swift.
De fem cm i sig selv gør ingen forskel, men når man
ændrer på fronten har det betydning. Luftstrømmene
er anderledes og visuelt gør det også en forskel. Se
billederne og vurder selv. Dertil kommer, at Suzuki
som altid har gennemarbejdet en bil, denne gang
naturligt nok med tryk på det sportslige. Det gælder
alt lige fra det yderste lag maling, den prøvekørte
Swift Sport var ikke bare rød, den var Burning Red,
og billederne her på siden yder ikke bilen
retfærdighed. Den skal ses i virkeligheden for at
man forstår, hvor meget farven betyder.
Den almindelige Suzuki Swift - bare til
sammenligning.
Læs testen af den hér >>>
Klæber til asfaltvejen
Hjulene består af fancy fælge med 195/45-17 dæk og
frihøjden er beskedne 12 cm. Derved er grundlaget
perfekt for at bilen kan klæbe til vejen, så længe
den er belagt med asfalt, og dermed er harmonien
mellem den 3,89 meter korte bil og de 140
hestekræfter, der kan hentes ud af maskinrummet,
perfekt.
3-cylindrede benzinmotorer er in, og Suzukis udgaver
er også udmærkede, men der er nu noget særligt ved
en 4-cylindret turbobenziner som den, der ligger i
Swift Sport. Motorgangen er roligere, styringen af
maskineriet er forbilledlig og det er en fornøjelse
at benytte fartpotentialet. 0-100 km/t på 8,1
sekund. Herligt, fordi også 6-trins gearet fungerer
så godt. Topfarten på 210 km/t har vi dog ikke
tjekket op på.
Generel opstramning
Undervognen er helt igennem mere sportslig. Den er
kraftigere, fjedrene også, og fortil er der
installeret 16” ventilerede skivebremser. Bagtil,
hvor bremsetrykket jo er lavere, har man også valgt
ventilerede skiver (15”), som alt andet lige betyder
bedre afkøling og dermed også mere sikker kørsel med
præcise, forudsigelige nedbremsninger. Desuden er
styretøjet konfigureret til sportslig kørsel, det er
mere direkte og strammere end i standard-Swiften.
I kabinen sidder man i alkantara betrukne
sportssæder med varme – men der er ikke meget plads
at sidde på i bredden, tjek det op selv, hvis en
Swift Sport står på ønskelisten. I øvrigt er
indstigningen gjort lettere i kraft af et D-formet
multijusterbart læderrat, og skosålernes greb i
pedalerne er mere sikker, fordi det er sportspedaler
i aluminium.
Sport overalt og masser af udstyr
Interiøret i øvrigt har også fået et sportsligt
præg, de bageste sideruder er sort tonede,
sideruderne er elektriske både for og bag, og fra 7”
skærmen har man et skarpt billede inklusiv et godt
bakkamera. Klimaanlæg er med på udstyrslisten, dog
ikke 2-zone, for træerne vokser trods alt ikke ind i
himlen.
Listeprisen for en Swift Sport er 225.000 kroner.
Det er 90.000 mere end den allerbilligste Swift. Men
forskellen er også markant. Nøglefri adgang og
start/stop er med på udstyrslisten, Det samme er
aktiv vognbaneassistent, adaptiv fartpilot,
automatisk nødbremse, og udvendigt såvel fuld LED
lygter med hurtigt virkende op- og nedblænding samt
tågeforlygter.
Der er tale om en helt igennem sportslig super-mini,
hvilket også betyder, at man kan glemme alt om at
køre rundt med andet end hvad der kan være i
kabinen. Anhænger er nemlig ikke en option, selv
ikke en lillebitte en. Se videoen fra de første
internationale prøvekørsler… Oplevelsen var ligeså
god på de danske landeveje.
|