- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Suzuki Swift Sport

Suzuki redefinerer ”Hot Hatch” begrebet


Af Søren Clauding – 20. april 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Normalt bruges begrebet ”Hot Hatch” om en serieproduceret personbil med tophængslet bagklap og en gevaldig masse hestekræfter under motorhjelmen – gerne langt over 200. Den nye Suzuki Swift Sport lever mere end op til forventningerne og begrebet, selvom den ”kun” er god for 140 hestekræfter. Forklaring følger…

 

Suzuki Swift Sport er det ultimative sportslige udtryk for fabrikken, der i bred forstand er mest kendt for deres småbiler og kompakte firehjulstrækkere til overkommelige priser. Den nye Swift Sport er da også både lille og fornuftigt prissat – i Danmark forventes den at koste i nabolaget af 230.000 kroner, når den lander hos de danske Suzuki forhandlere engang i august måned.

 

Suzuki kan det dér

Gennem Swift Sport dokumenterer Suzuki ikke alene, at de mestre det, at bygge brugbare småbiler, men de kan også håndtere moderne teknik på et sådan niveau, at konkurrenterne må stirre måbende, klø sig i nakken og erkende, at netop det med de små biler, det kan Suzuki, måske bedre end de fleste andre. Husk på, at et af kriterierne også var, at det skulle ske til overkommelige priser.

 

Fartspecifikationerne taler deres klare sprog: 0-100 km/t på 8,1 sekunder, 210 km/t på toppen, men fremfor alt er den rigtig godt kørende, ikke mindst gennem udfordrende snoninger, som der er masser af i bjergene vest for Malaga i Spanien, hvor de første internationale testkørsler af den helt nye bil fandt sted.

 

Helt fra bunden

Det, Suzuki har gjort, er at arbejde videre på det grundlag, de allerede havde skabt med den nye Swift model. Og alligevel er man begyndt helt fra bunden af, for man har taget den nye Swift, beholdt det, man mente kunne bruges til at bygge en performance model, og så tilføjet og ændret alt det, der nu var nødvendigt for at nå målet.

 

Og så har man hele tiden haft i baghovedet, at Swiftens vægtfordel skulle var et omdrejningspunkt. Fordi lavere vægt giver mere virile køreegenskaber og kræver mindre effekt for at kunne køre hurtigt – og Swift Sport dermed kunne kategoriseres som en ”hot hatch”.

 

Vridningsstabil

Man lander på en egenvægt på blot 975 kg, til trods for, at et andet centralt punkt var at forbedre vridningsstabiliteten endnu mere end man i forvejen havde gjort ved at om-konstruere chassisrammen, da man byggede den nye Swift. Den såkaldte Heartech ramme var derfor et oplagt udgangspunkt.

 

Det, man har gjort, er at forstærke undervognen og taget nye materialer i brug. Hjulophængene udmærker sig ved, at fjederlængden fra den almindelige Swift er bevaret, men affjedringen er i øvrigt helt omkonfigureret, der er benyttet Monroe sports støddæmpere både for og bag, og så er krængningsstabilisatoren fortil gjort kraftigere i leddene, som nu også er coated med teflon. Det giver en ultra glat næsten friktionsløs materialesamling og derigennem en endnu hurtigere reaktion, når de træder i funktion.

 

Styrer præcist

Det har den betydning, at styrepræcisionen bliver endnu større, i særdeleshed når der køres på ujævnt underlag med konstant skiftende vejgreb. Og samtidig har man kunnet bevare en fornuftig kørselskomfort.

 

Den slags indgreb og løsninger er der mange af i Swift Sport. Et andet eksempel er ekstra svejsepunkter i den øvre del af bagdørsåbningen og den nedre del af bagagerumsåbningen. De forøger karrosseriets vridningsstabilitet og medvirker dermed også til den præcise styring.

 

Drivlinen passer til

Oven i det kommer en ny opsætning af styretøjet, som har øget følingen med underlaget, også bremserne er blevet forstærket og Swift Sport er desuden udstyret med en 6-trins manuel gearkasse med korte, direkte skift.

 

Det hele komplementeres med en ny 1,4 liters turbo benzinmotor, der også præsterer et maksimalt drejningsmoment på ikke mindre end 230 Nm. Og 17” hjul med 195 mm brede 45 procent ultra lavprofildæk hører også med i pakken.


Andre Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Underholdende, dynamisk og utrolig ærlig >>>


Vi har prøvekørt den helt nye Suzuki Swift Sport Hot Hatch på snoede bjergeveje tæt ved Malaga. Den er både underholdende, sjov og overraskende komfortabel. Videoen fortæller bl.a. hvorfor. Fuld HD.


 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt