Et helt centralt
aspekt ved den nye Suzuki Swift Sport, der kommer
til Danmark i august, er den ærlige udstråling. Den
er præcis, hvad den ser ud til. Smart, iøjefaldende
og dynamisk. Og underholdningsværdien sætter den i
særklasse på veje som dem, hvorpå de første
internationale testkørsler fandt sted.
Vejene i sig selv
underbyggede bilens karakteregenskaber.
Prøvekørslerne fandt sted på de yderst snoede
vejforløb, der fører fra kystbyen Marbella ved den
spanske Costa del Sol op til en af de smukkeste byer
i Spanien, Ronda, der ligger få kilometer fra den
legendariske privatejede Ascari testbane.
Skabt til at
bruges
Det var imidlertid
på vejene, bilen skulle prøves, for Suzuki Swift
Sport er skabt til at kunne bruges. Den har til
formål, at gøre hverdagen mere underholdende, uden
at man i øvrigt giver afkald på praktiske
egenskaber. Derfor er bagagerumspladsen den samme
som i den almindelige Swift, dvs. 265 liter, der kan
øges til 947 liter, når det asymmetriske
bagsæderyglæn lægges ned. Det samme gælder
kabinepladsen, selvom forsæderne er erstattet af
skålformede sportsstole.
Interiøret er
designet med vægt på sport og dynamik.
Konventionelle viserinstrumenter er parret med
informationsdisplays, der understøtter kørslen, det
multijusterbare sportslæderrat er D-formet,
alu-pedaler og lædergearknoppen er der kælet for, og
derfor er man som fører parat til at bruge bilens
potentiale.
Anderledes front
Suzuki Swift Sport
er 5 cm længere end den almindelige Swift. Alligevel
måler den blot 3,89 meter i længden, men det skyldes
alene, at fronten er helt anderledes og bagenden
udstyret med markante diffusere og dobbelte
udstødningsrør, hvis formål nok i højere grad er at
se godt ud og give en god lyd, mere end at bidrage
til fartpræstationerne.
Frontspoiler,
sideskørter og højtsiddende bagspoiler har derimod
en vis performance-funktion – samtidig med, at de
skærper Swiftens visuelle tiltrækningsevne. Det
samme kan siges om de bemærkelsesværdige sort/blanke
17” alufælge. Det, i kombination med den stærke,
citrongule farve, som er unik for Swift Sport og i
øvrigt hentet fra Suzukis rallybiler, tiltrak sig
med rette stor opmærksomhed, selv blandt de bilvante
sydspaniere.
Helt igennem
ærlig
Og da Suzuki Swift
Sport er en helt igennem ærlig bil, giver den sig
som sagt ikke for at være mere end det, den er. Men
vi garanterer: I den prisklasse vil det også være
end rigeligt for de allerfleste.
Den 4-cylindrede 1,4
liters ”Boosterjet” turbobenzinmotor er nemlig en
meget fin motor. Den præsterer op til 140
hestekræfter, men det er især det forrygende
drejningsmoment, der er på toppen, hvilket vil sige
230 Nm, fra 2500 til 3500 omdr./min, der imponerer.
4,2 kg /Nm
Momentet sikrer en
eminent acceleration og en forbilledlig
trækvillighed ud af kurverne. I tørre tal er det
store drejningsmoment god for et vægt/kraft forhold
på 4,2 kg/Nm – og det er hele hemmeligheden bag de
gode fartpræstationer.
Kræfterne leveres
præcist og direkte, og den præcise styring
samarbejder med de moderat brede lavprofildæk, så
man i snævre kurver uden at miste balancen trygt kan
risikere en udskridning. Når vejgrebet er genskabt,
peger forenden præcist derhen, hvor man forinden har
styret den til at skulle pege. Det er ærlige
køreegenskaber, der genspejler den visuelle
oplevelse. Man bliver ikke snydt.
Top udstyr
Som det sig hører og
bør i en moderne verden er Swift Sport udstyret som
en sådan bil skal være, der er alt andet lige tale
om Suzukis topmodel i Swift-rækken. Adaptiv
fartpilot, automatisk nødbremse og vognbaneassistent
fodres med informationer fra både laser og kamera og
gør det muligt, også at registrere fodgængere. Fuld
LED forlys forvandler nat til dag, klimaanlæg sikrer
indeklimaet, nøglefri adgang og start sikrer, at man
kan komme godt afsted.
I midterkonsollen
kan man betjene et let læseligt 7” display med
navigation, skærmbillede fra bakkameraet og bilens
connectivity via Apple CarPlay og Android Auto.
Og oven i det hele
kan man glæde sig over en benzinøkonomi på 17,9
km/l, opgjort efter den nye NEDC norm. Det er ærlig
talt ret godt, og Suzuki, som i forvejen glæder sig
over, at der til danskere er solgt 650 eksemplarer
af de to tidligere generationer (der blev lanceret
første gang i 2005), forventer at sælge 150
eksemplarer af den nye Swift Sport inden udgangen af
2019.
|