Hvis man som dansker
køber en ny Suzuki Swift, er der en overvejende
sandsynlighed for, at det bliver en Suzuki Swift 1,0
Boosterjet Action. Den koster 160.000 kroner, dvs.
30.000 kroner mere end den allerbilligste Swift. Og
ikke mindst Suzukiens fartpotentiale, gætter vi på,
er en afgørende faktor, som har gjort præcis den
variant den mest populære, for sådan har det nemlig
været siden introduktionen sidste år.
For de 160.000
kroner får man nemlig en 112 hestes boosterjet
turbomotor foruden en større udstyrspakke. Og især
de flere hestekræfter er et stærkt købsargument. En
Swift kører rigtig godt. Den sammenlignes ofte med
den også meget velkørende MINI. Men prisen er langt
mere attraktiv og alene på den måde får man helt
åbenlyst meget bil for pengene.
Lægger op til de
mange kræfter
Fordi
køreregenskaberne er så gode, er netop effekten den
største mangelvare ved de lavere versioner. Har man
prøvet Swift med 90 hestes sugemotor uden
turbolader, og har man blot en smule lyst til at
mærke et kraft overskud, er man hurtigt solgt til
112 hestes versionen.
Faktisk behøver det
ikke at tage mere end de 10,6 sekunder, der bruges
på at nå 100 km/t, at blive overbevist. Motoren er
desuden fleksibel, tilstrækkelig lyddæmpet til, at
den 3-cylindrede motorgang ikke er generende, og med
et maksimalt drejningsmoment på 170 Nm fra 2000 til
3500 omdr./min er trækkraften så god, at den blot
3,84 meter lange bil må trække en anhænger på 1 ton.
Den milde forskel
I forbindelse med de
første internationale testkørsler af den nye Swift
gik vi under huden på bilen og videoen her på siden
strammer fra dengang. Videoen viser Swiften i den
såkaldte mild hybrid udgave, men den eneste mærkbare
forskel på de to biler er, at mild hybrid udgaven
sætter i gang vha. elmotoren. Det giver en blødere
igangsætning. Siden er forskellen ikke for mærkbar,
før der skal tankes op.
Benzinøkonomien er
imidlertid udmærket også for ikke mild hybrid
udgaven, så det er slet ikke sikkert, man kommer til
at opleve en forskel. 21,7 km/l er et pænt tal og
muligt at komme i nærheden af, så længe man ikke
kører Swiften, som man har lyst til. Til
sammenligning kører mild hybrid udgaven 23,3 km/l.
Omfattende udstyr
Action udstyret er
rimelig omfattende, sat i forhold til prisen. 16”
alufælge hører med, det samme gør bakkamera,
sædevarme og tågeforlygter. Automatisk nødbremse
skal dog tilkøbes, og det er bare med, at få det
skrevet på tilkøbslisten, for i samme moment får man
for de sølle 5000 kroner, den koster, også adaptiv
fartpilot. Begge dele er guld værd.
Suzuki Swift er
ingen dyr bil, og inden man skriver under på
slutsedlen bør man lige overveje Exclusive
versionen, som blot koster 10.000 kroner mere, hvis
man har indkalkuleret nødbremse og adaptiv
fartpilot. De er nemlig inklusiv i merprisen. I
tilgift får man mild hybrid systemet, klimaanlæg,
fuld LED lys (som i sig selv er alle pengene værd),
nøglefri adgang og betjening, elruder for og bag og
længdejusterbart rat.
Dermed også sagt, at
det får man ikke i Action udgaven og netop
muligheden for at kunne justere rattets stilling i
længderetningen, er for mange bilejere en stor
fordel. Vi er nu engang ikke ens bygget.
|