- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Suzuki Swift

Tilbage til rødderne


Af Søren Clauding – 22. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er faktisk ikke fair overfor den udgående Suzuki Swift, for den var også en udmærket bil. Men køreoplevelsen på de snoede bjergeveje nord for Monaco, i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye og 3. generation af den populære kompaktbil, vidner om, at Suzuki nu har trukket linjen tilbage til den første Swift. Og det har den herlige fordel, at den nye bil kører som den første generation, men på en mere moderne, mere voksen måde.

 

Det er egentlig ikke så mærkeligt, for udover at den nye Swift er en helt igennem ny bil, har man ændret den på så mange og så afgørende punkter, at generationsskiftet ikke kunne mislykkes.

 

Ny platform

For det første har Suzuki benyttet en helt ny platform, som man kalder Heartect. Den er dog ikke mere ny, end at samme basis også findes i de to andre nye Suzuki’er, Baleno og Ignis. Platformen er fladere end den hidtidige, den absorberer stødene og bilens bevægelser gennem en næsten flydende, afrundet form og så er den både stærkere og mere vridningsstabil.

 

Fremfor alt er den også lettere. Faktisk er hele grundkonstruktionen blevet 120 kg lettere, så den nu kun vejer 840 kg (i nabolaget af 915 kg i køreklar stand), hvilket naturligvis ikke ligger i platformen alene, men den har gjort det muligt at gentænke hele indretningen og designet og derved kunne den store vægtbesparelse blive en realitet.

 

Kortere, lavere og meget bredere

En forøget anvendelse af højstyrkestål har også hjulpet til i processen og så har man kunnet flytte rundt på dimensionerne. Den nye Swift er en smule kortere – 1 cm – men den er gjort 1,5 cm lavere og ikke mindre end 4 cm bredere. Samtidig med at hjulene er rykket længere ud i hjørnerne.

 

Dermed har man også kunnet placere forsæderne 2 cm lavere og bagsæderne hele 4,5 cm længere nede og ude bagtil er bagagerummet forøget fra de hidtidige 211 liter til ikke mindre end 265 VDA liter (det reelle bagagerumsmål baseret på små kasser og ikke som om man fyldte det med vand). Det er en procentuel forøgelse på 25 procent, men fremfor alt en regulær pladsforøgelse, som kan bruges til noget. På bagsædet oplever man forbavsende god benplads. Og det skal alt sammen ses i lyset af, at den nye Swift altså kun måler 3,84 meter i længden. I øvrigt er alle Swifter nu forsynet med fem døre.

 

Sjov at køre

Den lavere vægt, den bredere statur, den forøgede vridningsstabilitet, stive platform og ikke mindst en tilpasset hjulgeometri samt naturligvis anvendelsen af de nyeste komponenter har gjort Swiften sjov at køre. Både når man kører ved moderate hastigheder og når man vil hurtigt gennem såvel hårnålekurver som langt hurtigere sving er Swiften underholdende, forudsigelig, præcis styrende og i god balance.

 

Dertil kommer, at den er utrolig letkørt. Man har stort set ikke brug for tilpasningstid, man sætter sig ind og kører. Affjedringen er forbavsende komfortabel, uden at man taber følingen med vejen og gearskiftet er ligeså godt, som Suzuki har tradition for at gøre det.

 

Turbo og mild hybrid

Ved de første internationale prøvekørsler var der alene mulighed for at køre den nye Swift med den ligeså nye 1-liters 3-cylindrede boosterjet turbo benzinmotor i den særlige mild-hybrid udgave ”SHVS” (SHVS betyder Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Den inkluderer en såkaldt ISG (integreret starter/generator), som både gør det ud for en strømgenerator som en elektromotor, i forening med et litium-ion batteri.



Batteriet oplades ved deceleration og når benzinmotoren har overskud til det, og siden bruges elektriciteten til at reducere benzinforbruget, når man accelererer – og efter at stop/start funktionen har været aktiveret, igangsætter elmotoren bilen næsten umærkeligt og først når bilen kører, startes benzinmotoren op. Samme system har vi tidligere prøvet og beskrevet i Suzuki Baleno.

 

Bemærkelsesværdig støjsvag

Dette er imidlertid første gang at mild hybrid systemet er koblet sammen med en turbomotor – og det fungerer fortræffeligt. Motoren er kvik, smidig, yderst støjsvag og trækvillig. Drivlinen findes i to udgave, hvor den ene er baseret på benzinmotoren uden SHVS, den er lidt højere gearet og giver bedre acceleration. Den lavere gearede version findes både med og uden SHVS. Begge klarer 0-100 km/t på 10,6 sekunder, men SHVS versionen, som vi prøvekørte, kører officielt 23,3 km/l i stedet for 21,7 km/l uden SHVS.

 

Foruden 1-liters boosterjet motoren med og uden mild hybrid systemet vil Swift også kunne købes med den velkendte 1,2 liters dualjet benzinmotor uden turbolader. Den yder 90 hestekræfter og har en ligeså god benzinøkonomi som boosterjet SHVS udgaven. Men de færre hestekræfter giver i sagens natur ringere fartpræstationer.

 

Nyt design og moderne udstyr

Den nye Suzuki Swift er designmæssigt væsensforskellig fra den hidtidige model. Det ser man både udvendigt og indvendigt. Om man kan lide den nye front er en smagssag, men den giver bilen et andet udtryk end forgængeren. Linjerne er blevet mere afrundede og både indvendig og udvendig langt mere moderne.

 

Det danske modelprogram er endnu ikke fastlagt, men det er givet, at alle versioner bliver ganske velbestykket med udstyr. Der skelnes mellem tre udstyrsvarianter: basismodellen ”Club”, som bl.a. har aircondition, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle med varme og elektriske sideruder som standard. For en beskeden merpris vil bilen også kunne leveres med såvel radarbaseret automatisk nødbremse som adaptiv fartpilot.

 

Klimaanlæg, Fuld LED og adaptiv fartpilot

Action modelniveauet inkluderer desuden et avanceret multimediecenter med DAB-radio, Apple CarPlay, Android Auto og et meget klart og tydeligt bakkamera. I den version er også 16” alufælge standard ligesom tågeforlygter.



Topversionen ”Exclusive” byder på klimaanlæg i stedet for aircondition, den har elruder både for og bag, nøglefri adgang, foldbare sidespejle, Fuld LED forlygter og den automatiske nødbremse er her baseret på kamera og laserlys. Både den og adaptiv fartpilot er standard. Det er ret unikt i denne bilklasse.


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Swift er blevet voksen >>>


Se onboard videoen i den nye Suzuki Swift fra de snoede bjergveje nord for Monaco. Den nye Swift ser godt ud og har genvundet sine oprindelige kørefærdigheder. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Hurtige fakta om den helt nye Suzuki Swift


Introduktion i Danmark: Juni 2017

 

Motorvarianter, basisversioner:

1,2 Dualjet 5 M/T: 1,2 liters 4 cyl. benzinmotor uden turbolader. 90 hk. 120 Nm/4400 omdr/min. 0-100 km/t: 11,9 sek. Tophastighed: 180 km/t. 23,3 km/l.

 

1,2 Dualjet SHVS, 5 M/T: Samme som ovenstående, men 25,0 km/l.

 

1,0 Boosterjet 5 M/T, lav gearing: 1,0 liters 3 cyl. benzinmotor med turbolader. 112 hk. 170 Nm/2000-3500 omdr/min. 0-100 km/t: 10,6 sek. Tophastighed: 195 km/t. 21,7 km/l.

 

1,0 Boosterjet 5 M/T, lav gearing, med SHVS: Samme som ovenstående, men 23,3 km/l.

 

Længde: 3,84 meter

Højde: 1,495 meter

Bredde: 1,735 meter

Bagagerumskapacitet: 265 liter VDA/947 (nedfældet bagsæderyglæn)


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt