Det er faktisk ikke fair overfor den udgående Suzuki
Swift, for den var også en udmærket bil. Men
køreoplevelsen på de snoede bjergeveje nord for
Monaco, i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af den nye og 3. generation af den
populære kompaktbil, vidner om, at Suzuki nu har
trukket linjen tilbage til den første Swift. Og det
har den herlige fordel, at den nye bil kører som den
første generation, men på en mere moderne, mere
voksen måde.
Det er egentlig ikke så mærkeligt, for udover at den
nye Swift er en helt igennem ny bil, har man ændret
den på så mange og så afgørende punkter, at
generationsskiftet ikke kunne mislykkes.
Ny platform
For det første har Suzuki benyttet en helt ny
platform, som man kalder Heartect. Den er dog ikke
mere ny, end at samme basis også findes i de to
andre nye Suzuki’er, Baleno og Ignis. Platformen er
fladere end den hidtidige, den absorberer stødene og
bilens bevægelser gennem en næsten flydende,
afrundet form og så er den både stærkere og mere
vridningsstabil.
Fremfor alt er den også lettere. Faktisk er hele
grundkonstruktionen blevet 120 kg lettere, så den nu
kun vejer 840 kg (i nabolaget af 915 kg i køreklar
stand), hvilket naturligvis ikke ligger i platformen
alene, men den har gjort det muligt at gentænke hele
indretningen og designet og derved kunne den store
vægtbesparelse blive en realitet.
Kortere, lavere og meget bredere
En forøget anvendelse af højstyrkestål har også
hjulpet til i processen og så har man kunnet flytte
rundt på dimensionerne. Den nye Swift er en smule
kortere – 1 cm – men den er gjort 1,5 cm lavere og
ikke mindre end 4 cm bredere. Samtidig med at
hjulene er rykket længere ud i hjørnerne.
Dermed har man også kunnet placere forsæderne 2 cm
lavere og bagsæderne hele 4,5 cm længere nede og ude
bagtil er bagagerummet forøget fra de hidtidige 211
liter til ikke mindre end 265 VDA liter (det reelle
bagagerumsmål baseret på små kasser og ikke som om
man fyldte det med vand). Det er en procentuel
forøgelse på 25 procent, men fremfor alt en regulær
pladsforøgelse, som kan bruges til noget. På
bagsædet oplever man forbavsende god benplads. Og
det skal alt sammen ses i lyset af, at den nye Swift
altså kun måler 3,84 meter i længden. I øvrigt er
alle Swifter nu forsynet med fem døre.
Sjov at køre
Den lavere vægt, den bredere statur, den forøgede
vridningsstabilitet, stive platform og ikke mindst
en tilpasset hjulgeometri samt naturligvis
anvendelsen af de nyeste komponenter har gjort
Swiften sjov at køre. Både når man kører ved
moderate hastigheder og når man vil hurtigt gennem
såvel hårnålekurver som langt hurtigere sving er
Swiften underholdende, forudsigelig, præcis styrende
og i god balance.
Dertil kommer, at den er utrolig letkørt. Man har
stort set ikke brug for tilpasningstid, man sætter
sig ind og kører. Affjedringen er forbavsende
komfortabel, uden at man taber følingen med vejen og
gearskiftet er ligeså godt, som Suzuki har tradition
for at gøre det.
Turbo og mild hybrid
Ved de første internationale prøvekørsler var der
alene mulighed for at køre den nye Swift med den
ligeså nye 1-liters 3-cylindrede boosterjet turbo
benzinmotor i den særlige mild-hybrid udgave ”SHVS”
(SHVS betyder Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Den
inkluderer en såkaldt ISG (integreret
starter/generator), som både gør det ud for en
strømgenerator som en elektromotor, i forening med
et litium-ion batteri.
Batteriet oplades ved deceleration og når
benzinmotoren har overskud til det, og siden bruges
elektriciteten til at reducere benzinforbruget, når
man accelererer – og efter at stop/start funktionen
har været aktiveret, igangsætter elmotoren bilen
næsten umærkeligt og først når bilen kører, startes
benzinmotoren op. Samme system har vi tidligere
prøvet og beskrevet i Suzuki Baleno.
Bemærkelsesværdig støjsvag
Dette er imidlertid første gang at mild hybrid
systemet er koblet sammen med en turbomotor – og det
fungerer fortræffeligt. Motoren er kvik, smidig,
yderst støjsvag og trækvillig. Drivlinen findes i to
udgave, hvor den ene er baseret på benzinmotoren
uden SHVS, den er lidt højere gearet og giver bedre
acceleration. Den lavere gearede version findes både
med og uden SHVS. Begge klarer 0-100 km/t på 10,6
sekunder, men SHVS versionen, som vi prøvekørte,
kører officielt 23,3 km/l i stedet for 21,7 km/l
uden SHVS.
Foruden 1-liters boosterjet motoren med og uden mild
hybrid systemet vil Swift også kunne købes med den
velkendte 1,2 liters dualjet benzinmotor uden
turbolader. Den yder 90 hestekræfter og har en
ligeså god benzinøkonomi som boosterjet SHVS
udgaven. Men de færre hestekræfter giver i sagens
natur ringere fartpræstationer.
Nyt design og moderne udstyr
Den nye Suzuki Swift er designmæssigt
væsensforskellig fra den hidtidige model. Det ser
man både udvendigt og indvendigt. Om man kan lide
den nye front er en smagssag, men den giver bilen et
andet
udtryk end forgængeren. Linjerne er blevet mere
afrundede og både indvendig og udvendig langt mere
moderne.
Det danske modelprogram er endnu ikke fastlagt, men
det er givet, at alle versioner bliver ganske
velbestykket med udstyr. Der skelnes mellem tre
udstyrsvarianter: basismodellen ”Club”, som bl.a.
har aircondition, fjernbetjent centrallås,
el-sidespejle med varme og elektriske sideruder som
standard. For en beskeden merpris vil bilen også
kunne leveres med såvel radarbaseret automatisk
nødbremse som adaptiv fartpilot.
Klimaanlæg, Fuld LED og adaptiv fartpilot
Action modelniveauet inkluderer desuden et avanceret
multimediecenter med DAB-radio, Apple CarPlay,
Android Auto og et meget klart og tydeligt bakkamera.
I den version er også 16” alufælge standard ligesom
tågeforlygter.
Topversionen ”Exclusive” byder på klimaanlæg i
stedet for aircondition, den har elruder både for og
bag, nøglefri adgang, foldbare sidespejle, Fuld LED
forlygter og den automatiske nødbremse er her
baseret på kamera og laserlys. Både den og adaptiv
fartpilot er standard. Det er ret unikt i denne
bilklasse.
|