Det havde været nærliggende at kunne fortælle, at
den helt nye Suzuki Swift, som lander på de danske
landeveje engang i juni måned, nu var blevet stor.
Den første generation så nemlig dagens lys i 2005.
Nu handler det om tredje generation, men den er ikke
blevet stor, faktisk er den krøbet lidt i
størrelsen, udvendigt i hvert fald. For indvendigt
er der blevet meget mere plads. Så stor måske ikke,
men voksen i alle fald og de to ting hænger ikke
altid sammen.
Den første generation udviklede hurtigt en slags
kult omkring sig. Entusiastiske unge mennesker var
begejstrede for den kompakte bil, der på mange måder
mindede om den populære MINI, men var prissat sådan,
at de allerfleste kunne være med. Swift klubben blev
skabt og i dag, hvor der i den mellemliggende
periode er blevet solgt 33.000 Swifter til danske
kunder, 1 million i Europa og 5,4 millioner på
verdensplan, er klubben den største klub, nogen
bilmodel i Danmark kan mønstre. Symptomatisk.
Køreglad bil
Den danske succes kan måske langt henad vejen
tilskrives det danske afgiftssystem, der ikke præcis
gør det let for især unge mennesker at blive
bilejere. MINI associationen har vel også gjort sit,
men mon ikke Swiften i sig selv er den største årsag
til succesen. Fordi den ikke bare var sjov og
appellerende, men også underbyggede det helt
essentielle begreb ”køreglæde”.
Nu er man så klar med 3. generation, hvor det på en
måde er 2. generation, der viste vejen. 2.
generation var et step opad, allerede dengang, den
kom på markedet, i 2010, var Swift blevet større og
mere moden, men først med den nye model har Suzuki
formået, at forene de oprindelige underholdende
egenskaber, den oprindelige appeal med de seneste
krav og forventninger til en moderne og stadig
ungdommelig bil – der fortsat er til at købe for
penge.
Bilen for alle
Derfor kan både nye og unge kunder såvel som de lidt
mere modne og bilvante bilejere udmærket give sig i
kast med den nye bil. Den er ikke at sammenligne
med de svulstige luksusbiler, som den var omgivet af
i forbindelse med de første internationale
testkørsler, som fandt sted på snoede og udfordrende
bjergveje langs Côte d’Azur, den franske Riviera,
med udgangspunkt i det mondæne fyrstendømme, Monaco.
På den anden side faldt den ikke igennem. Selv
velhavere på højt niveau vil kunne trives med den
nye bil – om end det nok ikke er den målgruppe,
Suzuki skal satse på. For sandt at sige, er der ikke
så mange af den slags mennesker, at det rækker til
at udbygge den stadige vækst, salget af Suzukis
vigtigste bilmodel skal have ansvaret for i de
kommende år.
Vokseværk
I 2015 solgte Suzuki i Europa i alt 207.000 biler. I
fjor var salget steget til 232.000, og på
verdensplan nåede man sidst år et samlet salgstal på
2,8 millioner – et tal, som man i 2019 satser på vil
blive til 3,4 millioner. Allerede nu er den japanske
ekspert i småbiler 9. største bilmærke i verden
foran eksempelvis både Mercedes, Renault, Peugeot og
BMW. Alene i Europa vil det indebære en vækst på 29
procent på et marked som forventes at stige med 8
procent i perioden. Jo, ambitionerne fejler
ingenting.
Og Suzuki har da også noget at have dem i. For det
er svært at se, hvorfor den nye Swift ikke skulle
tage sin del af opgaven og videreføre den hidtidige
succes. De første testkørsler vidnede om, at Suzuki
har lagt alle kræfter i at skabe en voksen bil med
et ungdommeligt sind og også er lykkedes med det.
Swift i Danmark
Den danske Suzuki importør forventer, at den
billigste version blot vil koste 130.000 kroner, når
den kommer hertil engang i juni måned. Siden
forventer importøren et årligt salg af den nye Swift
på mellem 2500 og 3000 biler. Der skal ikke den
store kugleramme til at regne ud, at man da over de
næste 12 år forventer, at der bliver købt ligeså
mange Swifter som i de første 12 år af modellens
levetid. Vi tror, at importørens forventninger er en
smule for pessimistiske… |