- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Suzuki Swift

Swift er blevet voksen


Af Søren Clauding – 22. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det havde været nærliggende at kunne fortælle, at den helt nye Suzuki Swift, som lander på de danske landeveje engang i juni måned, nu var blevet stor. Den første generation så nemlig dagens lys i 2005. Nu handler det om tredje generation, men den er ikke blevet stor, faktisk er den krøbet lidt i størrelsen, udvendigt i hvert fald. For indvendigt er der blevet meget mere plads. Så stor måske ikke, men voksen i alle fald og de to ting hænger ikke altid sammen.

 

Den første generation udviklede hurtigt en slags kult omkring sig. Entusiastiske unge mennesker var begejstrede for den kompakte bil, der på mange måder mindede om den populære MINI, men var prissat sådan, at de allerfleste kunne være med. Swift klubben blev skabt og i dag, hvor der i den mellemliggende periode er blevet solgt 33.000 Swifter til danske kunder, 1 million i Europa og 5,4 millioner på verdensplan, er klubben den største klub, nogen bilmodel i Danmark kan mønstre. Symptomatisk.

 

Køreglad bil

Den danske succes kan måske langt henad vejen tilskrives det danske afgiftssystem, der ikke præcis gør det let for især unge mennesker at blive bilejere. MINI associationen har vel også gjort sit, men mon ikke Swiften i sig selv er den største årsag til succesen. Fordi den ikke bare var sjov og appellerende, men også underbyggede det helt essentielle begreb ”køreglæde”.

 

Nu er man så klar med 3. generation, hvor det på en måde er 2. generation, der viste vejen. 2. generation var et step opad, allerede dengang, den kom på markedet, i 2010, var Swift blevet større og mere moden, men først med den nye model har Suzuki formået, at forene de oprindelige underholdende egenskaber, den oprindelige appeal med de seneste krav og forventninger til en moderne og stadig ungdommelig bil – der fortsat er til at købe for penge.

 

Bilen for alle

Derfor kan både nye og unge kunder såvel som de lidt mere modne og bilvante bilejere udmærket give sig i kast med den nye bil.  Den er ikke at sammenligne med de svulstige luksusbiler, som den var omgivet af i forbindelse med de første internationale testkørsler, som fandt sted på snoede og udfordrende bjergveje langs Côte d’Azur, den franske Riviera, med udgangspunkt i det mondæne fyrstendømme, Monaco.

 

På den anden side faldt den ikke igennem. Selv velhavere på højt niveau vil kunne trives med den nye bil – om end det nok ikke er den målgruppe, Suzuki skal satse på. For sandt at sige, er der ikke så mange af den slags mennesker, at det rækker til at udbygge den stadige vækst, salget af Suzukis vigtigste bilmodel skal have ansvaret for i de kommende år.

 

Vokseværk

I 2015 solgte Suzuki i Europa i alt 207.000 biler. I fjor var salget steget til 232.000, og på verdensplan nåede man sidst år et samlet salgstal på 2,8 millioner – et tal, som man i 2019 satser på vil blive til 3,4 millioner. Allerede nu er den japanske ekspert i småbiler 9. største bilmærke i verden foran eksempelvis både Mercedes, Renault, Peugeot og BMW. Alene i Europa vil det indebære en vækst på 29 procent på et marked som forventes at stige med 8 procent i perioden. Jo, ambitionerne fejler ingenting.

 

Og Suzuki har da også noget at have dem i. For det er svært at se, hvorfor den nye Swift ikke skulle tage sin del af opgaven og videreføre den hidtidige succes. De første testkørsler vidnede om, at Suzuki har lagt alle kræfter i at skabe en voksen bil med et ungdommeligt sind og også er lykkedes med det.

 

Swift i Danmark

Den danske Suzuki importør forventer, at den billigste version blot vil koste 130.000 kroner, når den kommer hertil engang i juni måned. Siden forventer importøren et årligt salg af den nye Swift på mellem 2500 og 3000 biler. Der skal ikke den store kugleramme til at regne ud, at man da over de næste 12 år forventer, at der bliver købt ligeså mange Swifter som i de første 12 år af modellens levetid. Vi tror, at importørens forventninger er en smule for pessimistiske…

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Tilbage til rødderne >>>


Her kan du få mere information om området, hvori den nye Suzuki Swift blev prøvekørt >>>


Se onboard videoen i den nye Suzuki Swift fra de snoede bjergveje nord for Monaco. Den nye Swift ser godt ud og har genvundet sine oprindelige kørefærdigheder. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt