| 
							 
							
							Det havde været nærliggende at kunne fortælle, at 
							den helt nye Suzuki Swift, som lander på de danske 
							landeveje engang i juni måned, nu var blevet stor. 
							Den første generation så nemlig dagens lys i 2005. 
							Nu handler det om tredje generation, men den er ikke 
							blevet stor, faktisk er den krøbet lidt i 
							størrelsen, udvendigt i hvert fald. For indvendigt 
							er der blevet meget mere plads. Så stor måske ikke, 
							men voksen i alle fald og de to ting hænger ikke 
							altid sammen. 
							
							
							  
							
							
							Den første generation udviklede hurtigt en slags 
							kult omkring sig. Entusiastiske unge mennesker var 
							begejstrede for den kompakte bil, der på mange måder 
							mindede om den populære MINI, men var prissat sådan, 
							at de allerfleste kunne være med. Swift klubben blev 
							skabt og i dag, hvor der i den mellemliggende 
							periode er blevet solgt 33.000 Swifter til danske 
							kunder, 1 million i Europa og 5,4 millioner på 
							verdensplan, er klubben den største klub, nogen 
							bilmodel i Danmark kan mønstre. Symptomatisk. 
							
							
							  
							
							
							
							Køreglad bil 
							
							
							Den danske succes kan måske langt henad vejen 
							tilskrives det danske afgiftssystem, der ikke præcis 
							gør det let for især unge mennesker at blive 
							bilejere. MINI associationen har vel også gjort sit, 
							men mon ikke Swiften i sig selv er den største årsag 
							til succesen. Fordi den ikke bare var sjov og 
							appellerende, men også underbyggede det helt 
							essentielle begreb ”køreglæde”. 
							
							
							  
							
							
							Nu er man så klar med 3. generation, hvor det på en 
							måde er 2. generation, der viste vejen. 2. 
							generation var et step opad, allerede dengang, den 
							kom på markedet, i 2010, var Swift blevet større og 
							mere moden, men først med den nye model har Suzuki 
							formået, at forene de oprindelige underholdende 
							egenskaber, den oprindelige appeal med de seneste 
							krav og forventninger til en moderne og stadig 
							ungdommelig bil – der fortsat er til at købe for 
							penge. 
							
							
							  
							
							
							
							Bilen for alle 
							
							
							Derfor kan både nye og unge kunder såvel som de lidt 
							mere modne og bilvante bilejere udmærket give sig i 
							kast med den nye bil.  Den er ikke at sammenligne 
							med de svulstige luksusbiler, som den var omgivet af 
							i forbindelse med de første internationale 
							testkørsler, som fandt sted på snoede og udfordrende 
							bjergveje langs Côte d’Azur, den franske Riviera, 
							med udgangspunkt i det mondæne fyrstendømme, Monaco. 
							
							
							  
							
							
							På den anden side faldt den ikke igennem. Selv 
							velhavere på højt niveau vil kunne trives med den 
							nye bil – om end det nok ikke er den målgruppe, 
							Suzuki skal satse på. For sandt at sige, er der ikke 
							så mange af den slags mennesker, at det rækker til 
							at udbygge den stadige vækst, salget af Suzukis 
							vigtigste bilmodel skal have ansvaret for i de 
							kommende år. 
							
							
							  
							
							
							
							Vokseværk 
							
							
							I 2015 solgte Suzuki i Europa i alt 207.000 biler. I 
							fjor var salget steget til 232.000, og på 
							verdensplan nåede man sidst år et samlet salgstal på 
							2,8 millioner – et tal, som man i 2019 satser på vil 
							blive til 3,4 millioner. Allerede nu er den japanske 
							ekspert i småbiler 9. største bilmærke i verden 
							foran eksempelvis både Mercedes, Renault, Peugeot og 
							BMW. Alene i Europa vil det indebære en vækst på 29 
							procent på et marked som forventes at stige med 8 
							procent i perioden. Jo, ambitionerne fejler 
							ingenting. 
							
							
							  
							
							
							Og Suzuki har da også noget at have dem i. For det 
							er svært at se, hvorfor den nye Swift ikke skulle 
							tage sin del af opgaven og videreføre den hidtidige 
							succes. De første testkørsler vidnede om, at Suzuki 
							har lagt alle kræfter i at skabe en voksen bil med 
							et ungdommeligt sind og også er lykkedes med det. 
							
							
							  
							
							
							
							Swift i Danmark 
							
							
							Den danske Suzuki importør forventer, at den 
							billigste version blot vil koste 130.000 kroner, når 
							den kommer hertil engang i juni måned. Siden 
							forventer importøren et årligt salg af den nye Swift 
							på mellem 2500 og 3000 biler. Der skal ikke den 
							store kugleramme til at regne ud, at man da over de 
							næste 12 år forventer, at der bliver købt ligeså 
							mange Swifter som i de første 12 år af modellens 
							levetid. Vi tror, at importørens forventninger er en 
							smule for pessimistiske…  |