- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki Ignis 1,2 Hybrid Adventure FWD 5 M/T - Mere hybrid til lille SUV


Af Søren Clauding – november 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hybrid bølgen er over os. Det gælder også de allermindste biler som fx den Suzuki Ignis, som vi har fokus på i disse linjer. Udfordringen er blot den, at hybrid-teknologi tager mere plads end en konventionel forbrændingsmotor, det er noget af en opgave at få plads til, så derfor minimeres den mindst muligt.

 

I on-board videoen her på siden er undertegnede hurtig til, at udnævne den lille Ignis til at være verdens mindste SUV og dermed også verdens mindste hybrid-SUV. En seer var ligeså hurtigt til at påpege, at hvis det handler om længde, er Fiat Panda 1 cm kortere. Det er korrekt, men uanset betegnelser, er der noget mere SUV over Ignis, alene i kraft af en noget større frihøjde. Panda’ens 16 cm ligger lige på kanten af, at den kan betegnes som en SUV, hvorimod Ignis går rent ind på det felt med sine 18 cm frihøjde.




Fra mild hybrid til hybrid

Egentlig kan man vel blot konstatere, at de to biler stort set er lige store – eller små – og i øvrigt ret forskellige på en masse andre områder. Hos Suzuki lagde man oprindeligt ud med en mild hybrid udgave af Ignis. Teknikken er blevet udvidet og forstærket og det, man i dag hos Suzuki kalder ”Hybrid” ligger også lige på kanten af hybrid begrebet. Det er bestemt ikke altid det letteste at kategoriser biler.

 

Konkret kan det slås fast, at en hybrid-bil i miniaturestørrelse nødvendigvis ikke kan rumme den samme mængde teknik som en større hybrid. Set i det lys er Suzuki Ignis Hybrid et fremragende eksempel på, hvordan tankegangen kan administreres i en mini-SUV med forbavsende gode pladsforhold.

 

Kraftigere elmotor

I maskinrummet har man udskiftet motoren med en 83 hestes 1,2 liters 4-cylindret benzinmotor kombineret med en 3-hestes elmotor. Elmotoren får sin strøm fra et 10 Ah-batteri (det tidligere mild hybrid batteri var på 3 Ah) på 12 Volt. Det er altså ret små proportioner, der er tale om, men det virker forbavsende godt.



El-motoreffekten tæller slet ikke med i drivlinens maksimaleffekt, men elmotoren øger effekten lidt henover benzinmotorens omdrejningsområde, og bidrager ikke mindst med 50 Nm, som den kan levere i op til 30 sekunder ad gangen. Og så har den forskellige andre opgaver, som eksempelvis at gøre gearskiftene mere smidige og genstarte benzinmotoren, når den har været standset ifm. med stop/start ved fx et lyskryds.

 

Bedre benzinøkonomi – lavere forurening

Benzinmotoren vil oven i købet som hovedregel gå i stå, når bilens hastighed kommer under 13 km/t. Og hvis der uforudsigeligt er behov for genstart, inden bilen holder helt stille, griber elmotoren ind, leverer kræfter til fremdrift og genstarter ved samme lejlighed benzinmotoren, så det i praksis føles som om, at benzinmotoren slet ikke har været lukket ned. Det fungerer glimrende og bidrager til en komfortabel køreoplevelse.

 

Det centrale for Suzuki har været, med den nye Ignis at bidrage til at reducere benzinforbrug og luftforurening. Derfor har man også givet lidt afkald på effekten, da man skabte den nye hybridmotor. Bilen er også en smule langsommere end den model, den erstatter. Til gengæld har den samme gode kurveegenskaber og mon ikke man kan leve med at nå 100 km/t på 12,7 sekunder i stedet for 12,2, når det sker i en god sags navn.

 

Længere på literen

Og den gode sag kan læses direkte i forbrugstallet: 19,6 km/l er ganske pænt for en halvhøj bil med en forholdsvis stor frihøjde, hvor vindmodstanden for begge parametres vedkommende spiller en rolle. Forgængeren kørte 21,7 km/l – men hov, det var jo et bedre tal. Men det er det alene fordi, det er den gamle NEDC målemetode, der blev brugt. I dag måler man efter den realistiske WLTP målemetode. Opgjort efter WLTP vil den hidtidige løsning formentlig havne på en tal i nærheden af 16 km/l.

 

Og så er der sikkert mange, der vil sætte pris på, at den nye Ignis Hybrid må trække en anhænger på 1000 kg – overraskende nok, fordi bilen i sig selv kun vejer 957 kg.

 

Samtidig med introduktionen af den nye hybridmotor har Ignis også fået en visuel opstrammer. En ny grill og et par andre detaljer, der er så små, at man skal være kender, for at falde over dem. Og udstyrsmæssigt er den nye Ignis også ganske velekviperet.

 

Favorable priser og pænt udstyr

Den billigste Ignis er prissat til 140.000 kroner, som inkluderer samme drivline men ellers bl.a. kan bryste sig af, at have Fuld LED lys. Betaler man 5.000 kroner mere, får man også automatisk nødbremse, vognbaneassistent og slinge-varsel. For 157.000 kroner følger der endvidere tagræling med samt sorte skræmkanter, sædevarme, deleligt bagsæde og 7” berøringsskærm, der bl.a. viser hvad bakkameraet ser, og kan håndtere Android Auto.



Den prøvekørte Ignis med Adventure udstyr koster 166.000 kroner og da får man et prisklassen taget i betragtning eventyrligt udstyr, som bl.a. omfatter nøglefri betjening, automatisk klimaanlæg, læderrat, navigation, fartpilot, el-ruder for og bag. Og de 16,5 cm forskydelige bagsæder er også en stor fordel.


 

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>


Videotest: Suzuki Ignis 1,2 Hybrid FWD
Suzuki Ignis er verdens mindste SUV og dermed også verdens mindste hybrid-SUV. Den er ualmindelig alsidig og forbavsende rummelig længden på 3,7 meter taget i betragtning. Se videoen og oplev hvordan den kører. Og bær over med stavemåden af Ignis-navnet i videoen... Fuld HD.



Model:

Suzuki Ignis 1,2 Hybrid Adventure FWD 5 M/T

Listepris:

Kr. 165.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. benzinmotor. 83 hk. 107 Nm/2800 omdr./min. Elmotor, 3 hk, 50 Nm. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning, WLTP:

12,7 sek./ 165 km/t/ 19,6 km/l / 114 g/km

Længde:

3,70 m

Bagagerum:

260-373-1100 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. Vognbaneassistent. Fuld LED med tågeforlygter. 6 airbags. Nøglefri betjening. Fartpilot med –begrænser. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Højdejusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. Navigation. 50/50 deleligt bagsæde. Slide funktion: 16,5 cm. 7” skærm med bakkamera.


Link til importøren





Handskerummet er stort og inddelt i flere etager.


Der er forbavsende god benplads ved bagsædet i den korte bil.

Bagsæderne kan hver især skydes 16,5 cm frem og tilbage og ryglænets hældning kan også reguleres.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt