- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Subaru Forester 2,0i

e-Boxer Summit AWD


Premium SUV med sikre kørefærdigheder


Af Søren Clauding – juli 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i forbindelse med den første prøvekørsel af den helt nye Subaru Forester med hybridmotor i foråret 2019 – længe inden Subaru lancerede bilen i Danmark – kom vi godt i dybden med den nye bil og dens unikke teknik. Nu, hvor den i mellemtiden var landet hos de danske forhandlere, var der anledning til på ny at se nærmere på den spændende bil.

 

En Subaru skal ses fra flere vinkler, sådan i overført betydning. For det første er det en unik tilgang til bilmarkedet, at fabrikken producerer færre biler end markedet efterspørger. Subaru har god forretning ud af en global markedsandel på ca. 1 procent – det er i øvrigt cirka dobbelt så meget, som Volvo kan præstere, og den sammenligning er ikke uden betydning.

 

Verdens sikreste biler

Den anden synsvinkel er nemlig Subarus erklærede målsætning om at levere verdens sikreste biler. Fordi man ikke overproducerer, og bevidst fravælger kapløbet om at stjæle markedsandele fra andre udbydere, kan man sætte fokus på den målsætning. Resultatet genspejles i en lang række æresbevisninger verden over, som samlet set indikerer, at Subaru måske har allerede har nået målet – og det vil man så opretholde.

 

Eksempelvis er EyeSight systemet, baseret på to stereokameraer, en væsentlig sikkerhedsfaktor, fordi det måler så præcist. Bemærk fx i on-board videoen her på siden, at systemet ikke lader sig distrahere af høje græsstrå, da vi kørte ind på en frodig græsmark. Det har vi oplevet, at andre SUV’er har gjort. Og det er jo ikke smart, at bilen hamrer bremserne i, blot fordi radaren har spottet et græsstrå. Det kommer man heller ikke langt af…

 

Ultraavanceret undervogn

Og så er køreegenskaberne i sig selv en meget stor sikkerhedsfaktor. F.eks. anvendes et dobbelt wishbone baghjulsophæng. Det er der kun de færreste af kollegerne i premium-klassen, der gør. I kombination med det lave tyngdepunkt, bl.a. givet af den flade boksermotor, har man undgået meget stram affjedring, uden tab af gode kurveegenskaber, og opretholdt en enestående stabilitet, også i stærk sidevind (se videoen).

 

Det har bl.a. medført en høj grad af kørekomfort, som i sig selv er en stor sikkerhedsfaktor. Det underbygges af den seneste udgave af Subarus 150-hestes 2-liters boxer, som i kombination med en 17-hestes elmotor har et udmærket kraftoverskud, som via CVT automatgearkassen giver en meget smidig motorgang.


 


Firehjulstræk er en stor sikkerhed

Sidst men ikke mindst er der det permanente symmetriske firehjulstræk, som leverer kræfterne til de trækkende hjul med en forbilledlig præcision. Det giver stor sikkerhed også på våd vej. Plus, at fremkommelighed i sig selv er en vigtig sikkerhedsfaktor.

 

Den prøvekørte Summit-version er topmodellen. I forhold til den forventede listepris for godt et år siden er den blevet noget billigere, hvilket fortrinsvis skyldes fordelagtig afgiftsberegning. Den koster aktuelt 575.000 kroner, men kan også i Base-versionen fås for 460.000 kroner. Prisforskellen handler alene om udstyr, for teknikken er den samme.

 

Et spørgsmål om efterspørgsel

Det er måske præcis årsagen til, at Subaru normalt ikke klassificeres som ”premium-bil”, for der er ikke så meget at vælge mellem: Køb den udstyrsversion, der passer til behov og pengepung. Eller lad være, for der er en masse andre, der gerne vil.

 

I Danmark er markedssituationen dog lidt anderledes. Det skyldes, at Subaru over årene har været ret ukendt. Det skyldes måske også, at tendensen til at købe biler med et fancy look er større i Danmark end mange andre steder (redaktørens påstand…). Og selvom Subaru Forester ikke kun i teknisk forstand er blevet fornyet, men også har fået et visuelt løft, er det ikke på designet, den vinder priser.

 

Kort leveringstid

I Danmark er man ikke på 1 procent af markedet, det ønsker Subaru at være – blot for en ordens skyld, man har vel japansk herkomst… Derfor skal man ikke stå i kø for at købe den nye Forester i Danmark. Leveringstiden er med andre ord ganske kort herhjemme. Det er lidt af en luksussituation, i hvert fald for dem, der falder for Subarus egenskaber.

 

Designet er én ting, et andet er benzinøkonomien. Trods e-Boxerens hybrid teknik kører Foresteren 12,3 km/l. Men ret skal være ret: Bilen er høj (1,73 meter – og tilsvarende yderst rummelig), den har en stor frihøjde (22 cm – som giver stor fremkommelighed, men også øger luftmodstanden under bilen), automatgear er standard og firehjulstrækket er permanent (60 pct for og 40 pct bag som udgangsposition).

 

Andre egenskaber

Alt det koster energi, og der er grænser for hvad en 17 hestes elmotor kan klare. Accelerationstallet siger i øvrigt 0-100 km/t på 11,8 sekunder. Men det skal også ses i lyset af prioriteringen: En Forester e-Boxer må fx trække en anhænger på 1870 kg, selvom den ikke er en magnum SUV.

 

Foruden de basale egenskaber og det høje sikkerhedsniveau får man i Summit udgaven også en bil med glassoltag (altså oplukkeligt), lædersæder, sædevarme også på bagsæderne, elektrisk indstillelige forsæder, elektrisk bagklap samt navigation.



Og helt fra den basale version også Fuld LED forlys med kurvelys, 2-zone klimaanlæg, ratvarme, bakkamera, Hill Descent Control, X-mode (flere forskellige køreindstillinger) og naturligvis også både knæairbag og EyeSight sikkerhedssystemet, der styrer alt lige fra den automatiske nødbremse til den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten.


Gennemtænkte detaljer i bagagerummet: Bagagekroge (de runde), fjernbetjening af bagsæderyglænet (skal dog manuelt løftes op igen), 12V udtag.

 

Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Subaru Forester e-Boxer First Test >>>

Subaru XV 2,0i e-Boxer Summit test >>>

Den nye Subaru Forester med den elektrificerede e-Boxer motor er en sublim bil med sublime køreegenskaber. Vi har prøvet den i stiv sidevind, og affjedringen kommer også på prøve. Fuld HD.

Den automatiske nødbremse lod sig ikke gå på af de høje græsstrå. Ganske praktisk.


Model:

Subaru Forester 2,0 e-Boxer Summit AWD

Listepris:

Kr. 574.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Boxer-benzin. 150 hk/5600-6000 omdr./min. 196 Nm/4000 omdr./min. El-motor: 17 hk, 65 Nm. System: 167 hk, 249 Nm. CVT automatgear. Permanent 4X4.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,8 sekunder/ 188 km/t/ 12,3 km/l/ 185 g/km.

Hjul, for / bag:

225/55-18

Længde:

4,63 m

Frihøjde:

22 cm

Bagagerum:

509-1779 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Hill Descent Kontrol. Trailer stabiliserings system. 7 airbags. Aut. nødbremse. 18” alufælge. Fuld LED med kurvelys. Multijusterbart rat med varme. 2-zone klimaanlæg. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme for og bag. Lædersæder. El-indstillelige forsæder. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Elektrisk glas-soltag. El-bagklap.


Link til importøren














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt