Allerede i forbindelse med
den første prøvekørsel af den helt nye Subaru
Forester med hybridmotor i foråret 2019 – længe
inden Subaru lancerede bilen i Danmark – kom vi godt
i dybden med den nye bil og dens unikke teknik. Nu,
hvor den i mellemtiden var landet hos de danske
forhandlere, var der anledning til på ny at se
nærmere på den spændende bil.
En Subaru skal ses fra flere
vinkler, sådan i overført betydning. For det første
er det en unik tilgang til bilmarkedet, at fabrikken
producerer færre biler end markedet efterspørger.
Subaru har god forretning ud af en global
markedsandel på ca. 1 procent – det er i øvrigt
cirka dobbelt så meget, som Volvo kan præstere, og
den sammenligning er ikke uden betydning.
Verdens sikreste biler
Den anden synsvinkel er
nemlig Subarus erklærede målsætning om at levere
verdens sikreste biler. Fordi man ikke
overproducerer, og bevidst fravælger kapløbet om at
stjæle markedsandele fra andre udbydere, kan man
sætte fokus på den målsætning. Resultatet genspejles
i en lang række æresbevisninger verden over, som
samlet set indikerer, at Subaru måske har allerede
har nået målet – og det vil man så opretholde.
Eksempelvis er EyeSight
systemet, baseret på to stereokameraer, en væsentlig
sikkerhedsfaktor, fordi det måler så præcist. Bemærk
fx i on-board videoen her på siden, at systemet ikke
lader sig distrahere af høje græsstrå, da vi kørte
ind på en frodig græsmark. Det har vi oplevet, at
andre SUV’er har gjort. Og det er jo ikke smart, at
bilen hamrer bremserne i, blot fordi radaren har
spottet et græsstrå. Det kommer man heller ikke
langt af…
Ultraavanceret undervogn
Og så er køreegenskaberne i
sig selv en meget stor sikkerhedsfaktor. F.eks.
anvendes et dobbelt wishbone baghjulsophæng. Det er
der kun de færreste af kollegerne i premium-klassen,
der gør. I kombination med det lave tyngdepunkt,
bl.a. givet af den flade boksermotor, har man
undgået meget stram affjedring, uden tab af gode
kurveegenskaber, og opretholdt en enestående
stabilitet, også i stærk sidevind (se videoen).
Det har bl.a. medført en høj
grad af kørekomfort, som i sig selv er en stor
sikkerhedsfaktor. Det underbygges af den seneste
udgave af Subarus 150-hestes 2-liters boxer, som i
kombination med en 17-hestes elmotor har et udmærket
kraftoverskud, som via CVT automatgearkassen giver
en meget smidig motorgang.
Firehjulstræk er en stor
sikkerhed
Sidst men ikke mindst er der
det permanente symmetriske firehjulstræk, som
leverer kræfterne til de trækkende hjul med en
forbilledlig præcision. Det giver stor sikkerhed
også på våd vej. Plus, at fremkommelighed i sig selv
er en vigtig sikkerhedsfaktor.
Den prøvekørte
Summit-version er topmodellen. I forhold til den
forventede listepris for godt et år siden er den
blevet noget billigere, hvilket fortrinsvis skyldes
fordelagtig afgiftsberegning. Den koster aktuelt
575.000 kroner, men kan også i Base-versionen fås
for 460.000 kroner. Prisforskellen handler alene om
udstyr, for teknikken er den samme.
Et spørgsmål om
efterspørgsel
Det er måske præcis årsagen
til, at Subaru normalt ikke klassificeres som
”premium-bil”, for der er ikke så meget at vælge
mellem: Køb den udstyrsversion, der passer til behov
og pengepung. Eller lad være, for der er en masse
andre, der gerne vil.
I Danmark er
markedssituationen dog lidt anderledes. Det skyldes,
at Subaru over årene har været ret ukendt. Det
skyldes måske også, at tendensen til at købe biler
med et fancy look er større i Danmark end mange
andre steder (redaktørens påstand…). Og selvom
Subaru Forester ikke kun i teknisk forstand er
blevet fornyet, men også har fået et visuelt løft,
er det ikke på designet, den vinder priser.
Kort leveringstid
I Danmark er man ikke på 1
procent af markedet, det ønsker Subaru at være –
blot for en ordens skyld, man har vel japansk
herkomst… Derfor skal man ikke stå i kø for at købe
den nye Forester i Danmark. Leveringstiden er med
andre ord ganske kort herhjemme. Det er lidt af en
luksussituation, i hvert fald for dem, der falder
for Subarus egenskaber.
Designet er én ting, et
andet er benzinøkonomien. Trods e-Boxerens hybrid
teknik kører Foresteren 12,3 km/l. Men ret skal være
ret: Bilen er høj (1,73 meter – og tilsvarende
yderst rummelig), den har en stor frihøjde (22 cm –
som giver stor fremkommelighed, men også øger
luftmodstanden under bilen), automatgear er standard
og firehjulstrækket er permanent (60 pct for og 40
pct bag som udgangsposition).
Andre egenskaber
Alt det koster energi, og
der er grænser for hvad en 17 hestes elmotor kan
klare. Accelerationstallet siger i øvrigt 0-100 km/t
på 11,8 sekunder. Men det skal også ses i lyset af
prioriteringen: En Forester e-Boxer må fx trække en
anhænger på 1870 kg, selvom den ikke er en magnum
SUV.
Foruden de basale egenskaber
og det høje sikkerhedsniveau får man i Summit
udgaven også en bil med glassoltag (altså
oplukkeligt), lædersæder, sædevarme også på
bagsæderne, elektrisk indstillelige forsæder,
elektrisk bagklap samt navigation.
Og helt fra den basale
version også Fuld LED forlys med kurvelys, 2-zone
klimaanlæg, ratvarme, bakkamera, Hill Descent
Control, X-mode (flere forskellige
køreindstillinger) og naturligvis også både
knæairbag og EyeSight sikkerhedssystemet, der styrer
alt lige fra den automatiske nødbremse til den
adaptive fartpilot og vognbaneassistenten.
Gennemtænkte detaljer i
bagagerummet: Bagagekroge (de runde), fjernbetjening
af bagsæderyglænet (skal dog manuelt løftes op
igen), 12V udtag.
|