Det er ingen hemmelighed, at
undertegnede er ret begejstret for Subarus biler.
Det beror på deres unikke kørefærdigheder baseret på
det velkendte princip med boxermotorer og symmetrisk
permanent firehjulstræk. Men brændstoføkonomien har
været et svagt punkt – det er der nu også
kompenseret for med e-Boxer teknik i den ”kompakte”
model XV.
”Kompakt” er sat i
anførselstegn, for med en længde på 4,47 meter er
den noget større end typiske kompakt-SUV’er, 20-30
cm faktisk, men med storebror Forester klassificeret
som en mellemstor SUV, er XV trods alt noget mere
kompakt.
Forbedret benzinøkonomi
Det er vigtigt at huske, hvis
man forholder sig kritisk til benzinforbruget, for i
kompaktklassen er XV’ens 15 km/l ikke
banebrydende. MEN: Foruden størrelsen, glem da ikke
det permanente firehjulstræk, CVT-automatgearet (med
indbyggede trin, hvis man ønsker det) og den
overbevisende frihøjde på 22 cm. Det er alt sammen
nedbrydende for benzinøkonomien, men samtidig af
uvurderlig betydning for sikkerhed og
anvendelsesmuligheder.
Subaru XV vinder ikke priser
for skelsættende design, men slemt er det i
undertegnedes optik på den anden side da heller
ikke. Til gengæld vinder den et utal af priser på
sikkerhed og består diverse sikkerhedstests med den
ypperste score. Dertil kan lægges, for det er der
ingen, der rigtigt sætter mål på, hvor stor
sikkerhed, der følger med de fine vejegenskaber.
Ultra stabil
Bilen er ikke blot i perfekt
balance, den klæber sig på det nærmeste til
kørebanen og er ultra stabil ved hurtig kurvekørsel.
På våd vej øges firehjulstrækkets indflydelse på
sikkerheden og på glat vej er fordelen helt åbenlys.
Det er den også, hvis man spænder en anhænger på op
til 1270 kg bagpå, men det hele får kun praktisk
værdi, hvis det spiller godt sammen med drivlinen.
Og det gør det.
Boxermotoren ligger lavt i
motorrummet, hvorved affjedringen ikke behøver at
være særlig stram for at hindre uhensigtsmæssig
krængning. Det lukrerer kørekomforten på, men det er
bestemt også en fordel på fugtig og glat vej, eller
hvis man bevæger sig derud i terrænet, som frihøjden
muliggør. Men Subaru XV er ikke en offroader, om end
den har en X-mode indstilling, som dog alene
regulerer drivlinen. Til gengæld er den måske den
mest ægte og helstøbte SUV på markedet.
E-Boxer princippet
E-Boxermotoren kunne vi
allerede præsentere for et år siden, ifm. vores
første prøvekørsel af den nye Subaru Forester med
samme drivline (læs
om Forester e-Boxer hér >>>). Kort fortalt
består den af en 2-liters 4-cylindret 150-hestes
benzinmotor uden turbolader, hvor cylindrene efter
boxer-princippet er placeret overfor hinanden
(stemplerne bokser dermed mod hinanden), altså
hverken i V-form eller på række. Det gør motoren
flad (og reducerer vibrationsniveauet) og det sænker
tyngdepunktet markant. Den del af drivlinen leverer
op til 194 Nm ved 4000 omdr./min.
Mellem benzinmotor og gearkasse er monteret en
17-hestes elektromotor, som også præsterer 65 Nm.
Systemkræfterne er 159 hk og 215
Nm. CVT-gearet kan forvandles til et automatgear med
skift i trin. Det sker, hvis man presser speederen
mere end halvvejs ned, eller benytter skiftepalerne
bag rattet.
Selvopladende hybrid
Energien gemmes på et 118,4 V
0,57 kWh batteri, men der er ikke tale om en plug-in
hybrid, Subaru’en er selvopladende og det avancerede
motorstyringssystem justerer konstant brugen og
produktionen af energi til hybrid systemet.
Fordi elmotoren sidder mellem
benzinmotor og gearkasse er leveringen af kræfterne
præcis og umærkelig. Derved bliver kørslen yderst
behagelig og man har kunnet bibeholde det
symmetriske firehjulstræk. Bagtil i øvrigt leveret
gennem et dobbelt wishbone ophæng. Det gør bilen
ekstra stabil ved hurtig kurvekørsel og
motorvejsfart.
Fornuftigt prissat
Prisen på en Subaru XV er
480.000 kroner i den prøvekørte version med
topudstyret Summit. XV kan også fås over 100.000
kroner billigere, men da er udstyret selvsagt noget
reduceret og det samme gælder motorkræfterne.
El-drift er da heller ikke en option. Men
firehjulstræk og automatisk nødbremse er standard!
Standard i 2,0i e-Boxer
Summit er bl.a. 18" alufælge, Fuld LED, muligheden
for i X-mode indstillingen at få hjælp til at køre i
lettere terræn, 2-zone klimaanlæg, Lineartronic
automatgearet, adaptiv fartpilot, nøglefri
betjening, rat-varme, el-soltag, lædersæder,
el-førersæde og det prisbelønnede Eyesight
sikkerhedssystem, der vha. et stereokamera med stor
præcision kan justere bilens position på vejen og
aktivere nødbremsen.
|