- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Subaru XV 2,0i e-Boxer

Summit CVT

Helstøbt SUV med elektrisk boost


Af Søren Clauding – juni 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ingen hemmelighed, at undertegnede er ret begejstret for Subarus biler. Det beror på deres unikke kørefærdigheder baseret på det velkendte princip med boxermotorer og symmetrisk permanent firehjulstræk. Men brændstoføkonomien har været et svagt punkt – det er der nu også kompenseret for med e-Boxer teknik i den ”kompakte” model XV.

 

”Kompakt” er sat i anførselstegn, for med en længde på 4,47 meter er den noget større end typiske kompakt-SUV’er, 20-30 cm faktisk, men med storebror Forester klassificeret som en mellemstor SUV, er XV trods alt noget mere kompakt.

 

Forbedret benzinøkonomi

Det er vigtigt at huske, hvis man forholder sig kritisk til benzinforbruget, for i kompaktklassen er Xv’ens 12,7 km/l ikke banebrydende. MEN: Foruden størrelsen, glem da ikke det permanente firehjulstræk, CVT-automatgearet (med indbyggede trin, hvis man ønsker det) og den overbevisende frihøjde på 22 cm. Det er alt sammen nedbrydende for benzinøkonomien, men samtidig af uvurderlig betydning for sikkerhed og anvendelsesmuligheder.

 

Subaru XV vinder ikke priser for skelsættende design, men slemt er det i undertegnedes optik på den anden side da heller ikke. Til gengæld vinder den et utal af priser på sikkerhed og består diverse sikkerhedstests med den ypperste score. Dertil kan lægges, for det er der ingen, der rigtigt sætter mål på, hvor stor sikkerhed, der følger med de fine vejegenskaber.



Ultra stabil

Bilen er ikke blot i perfekt balance, den klæber sig på det nærmeste til kørebanen og er ultra stabil ved hurtig kurvekørsel. På våd vej øges firehjulstrækkets indflydelse på sikkerheden og på glat vej er fordelen helt åbenlys. Det er den også, hvis man spænder en anhænger på op til 1270 kg bagpå, men det hele får kun praktisk værdi, hvis det spiller godt sammen med drivlinen. Og det gør det.

 

Boxermotoren ligger lavt i motorrummet, hvorved affjedringen ikke behøver at være særlig stram for at hindre uhensigtsmæssig krængning. Det lukrerer kørekomforten på, men det er bestemt også en fordel på fugtig og glat vej, eller hvis man bevæger sig derud i terrænet, som frihøjden muliggør. Men Subaru XV er ikke en offroader, om end den har en X-mode indstilling, som dog alene regulerer drivlinen. Til gengæld er den måske den mest ægte og helstøbte SUV på markedet.

 

E-Boxer princippet

E-Boxermotoren kunne vi allerede præsentere for et år siden, ifm. vores første prøvekørsel af den nye Subaru Forester med samme drivline (læs om Forester e-Boxer hér >>>). Kort fortalt består den af en 2-liters 4-cylindret 150-hestes benzinmotor uden turbolader, hvor cylindrene efter boxer-princippet er placeret overfor hinanden (stemplerne bokser dermed mod hinanden), altså hverken i V-form eller på række. Det gør motoren flad (og reducerer vibrationsniveauet) og det sænker tyngdepunktet markant. Den del af drivlinen leverer op til 194 Nm ved 4000 omdr./min.



 Mellem benzinmotor og gearkasse er monteret en 17-hestes elektromotor, som også præsterer 65 Nm. Systemkræfterne er 167 hk og 249 Nm. CVT-gearet kan forvandles til et automatgear med skift i trin. Det sker, hvis man presser speederen mere end halvvejs ned, eller benytter skiftepalerne bag rattet.

 

Selvopladende hybrid

Energien gemmes på et 118,4 V 13,5 kWh batteri, men der er ikke tale om en plug-in hybrid, Subaru’en er selvopladende og det avancerede motorstyringssystem justerer konstant brugen og produktionen af energi til hybrid systemet.

 

Fordi elmotoren sidder mellem benzinmotor og gearkasse er leveringen af kræfterne præcis og umærkelig. Derved bliver kørslen yderst behagelig og man har kunnet bibeholde det symmetriske firehjulstræk. Bagtil i øvrigt leveret gennem et dobbelt wishbone ophæng. Det gør bilen ekstra stabil ved hurtig kurvekørsel og motorvejsfart.

 

Fornuftigt prissat

Prisen på en Subaru XV er 480.000 kroner i den prøvekørte version med topudstyret Summit. XV kan også fås over 100.000 kroner billigere, men da er udstyret selvsagt noget reduceret og det samme gælder motorkræfterne. El-drift er da heller ikke en option. Men firehjulstræk og automatisk nødbremse er standard!

 

Standard i 2,0i e-Boxer Summit er bl.a. 18" alufælge, Fuld LED, muligheden for i X-mode indstillingen at få hjælp til at køre i lettere terræn, 2-zone klimaanlæg, Lineartronic automatgearet, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, rat-varme, el-soltag, lædersæder, el-førersæde og det prisbelønnede Eyesight sikkerhedssystem, der vha. et stereokamera med stor præcision kan justere bilens position på vejen og aktivere nødbremsen.







Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>

Subaru har udvidet sin serie af elektrificerede modeller med den kompakte SUV, XV. Vi har kørt den nye Subaru XV e-Boxer og fortæller i videoen, hvordan Subaru har forvaltet sit bidrag til elektrificering af biler. Fuld HD.



Model:

Subaru XV 2,0i e-Boxer Summit CVT

Listepris:

Kr. 479.900.

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Boxer-benzin. 150 hk/5600-6000 omdr./min. 196 Nm/4000 omdr./min. El-motor: 17 hk, 65 Nm. System: 167 hk, 249 Nm. CVT automatgear. Permanent 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,7 sek./ 193 km/t/ 12,7 km/l /180 g/km

Længde:

4,47 m

Frihøjde

22,1 cm

Bagagerum:

385-1310 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. VDC. Active Torque Split AWD, 18” letmetalfælge. Fuld LED. EyeSight med adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse. Vejbaneassistent. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme for. Læderkabine. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix. 8” berøringsskærm med bakkamera. El-soltag. Navigation.


Link til importøren











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt