Vores første møde bag rattet
af den helt og gennemgribende nye Subaru Forester
e-Boxer var utrolig skuffende. Vi havde forestillet
os, at den elektrificerede bil var udstyret med fire
elektromotorer, der roterede mod hinanden og hver
især stod for driften af et af de fire hjul. Spøg
til side: Sådan var det naturligvis ikke, men det
havde da i hvert fald været en tro elektrificering
af fabrikkens hæder vundne konstruktionsprincipper…
Men det går nok endda, for
Subaru har skabt et perfekt samspil mellem ny og
velkendt teknik, og det skal nok sikre Forester
e-Boxer en fortsat placering som den næstmest
sælgende Subaru i Europa. Når den altså kommer til
Danmark. Efter planen sker det inden udgangen af
2019, for man har ikke endnu påbegyndt produktionen
af bilen til de europæiske markeder.
Den nye bil, som vi har haft
lejlighed til at stifte bekendtskab med på en lidt
usædvanlig måde (læs
forklaringen hér >>>), er en mellemstor SUV,
4,63 meter lang, 1,82 meter bred og 1,73 meter høj.
Frihøjden er 22 cm og totalhøjden er trods det
faldet med 5 cm i forhold til forgængeren, hvilket
naturligvis er med til at sænke bilens tyngdepunkt.
Forbedret på
alle ledder og kanter
Den er helt igennem forbedret
på alle ledder og kanter, lige fra sædernes polstring
og levering af sædevarmen til ventilationsanlæggets
varmespredning ved brug af flere udtrækskanaler til
større rummelig og praktisk anvendelighed.
Bagagerummet er stort (509-1779 liter VDA mål) men
fremfor alt er bagpartiet konstrueret, så bredden på
bagklappen er blevet meget større.
Også kabinen er blevet mere
rummelig, og man har kunnet undgå en pladskrævende
kardantunnel, så der kun er en minimal forhøjning
midt mellem bagsædepassagerne. Det skyldes ikke
mindst anvendelsen af Subarus nye globale platform,
som foruden de forbedrede pladsforhold også sikrer
et markant stivere karrosseri og en bedre håndtering
af kræfterne ifm. fx en frontalkollision.
Køredynamik
og affjedringskomfort
Men under kørslen har man
desuden glæde af den gennemtænkte konstruktion, som
bl.a. indebærer, at den del af forvognen, som
håndterer de forreste hjulophæng, er fastgjort
direkte til A-stolpen, hvorved de større
påvirkninger af hjulophængene reduceres af hele
bilens konstruktion og selve hjulophængene derfor
kan finetunes til at tage bedre hånd om selve
affjedringen. Resultatet er en unik kombination af
næsten krængningsfri køredynamik og stor
affjedringskomfort, som underbygges af en
velfungerende multilink bagaksel.
Men naturligvis er den nye
drivline også meget interessant, ikke mindst fordi
Subaru derved igangsætter deres
elektrificeringsproces.
Ikke så mild
endda
Man har valgt en løsning
baseret på en ny 2-liters 4 cylindret boksermotor,
uden turbolader og kombineret den med det velkendte
symmetriske permanente firehjulstræk og den ligeså
velkendte Lineartronic automatgearkasse, hvor det
trinløse skift bliver til skift i 7 trin, hvis
speederen trædes mere end 44 procent ned.
Mellem benzinmotor og
gearkasse har man så indsat en elektromotor.
Umiddelbart virker det som en mild-hybrid løsning,
men så mild er den heller ikke. Benzinmotoren
præsterer 150 hk og elektromotoren supplerer med
yderligere 17 hestekræfter. De to tal kan direkte
lægges sammen og udmønter sig så i en sammenlagt
effekt på 167 hk. Nok så vigtigt leverer elmotoren
et drejningsmoment på 65 Nm, som også direkte kan
udbygge benzinmotorens max-moment på 194 Nm.
Batteriet er et litium-ion batteri på 118,4 V og
13,5 kW.
Flere
elektriske formål
Elmotoren har først og
fremmest til formål at supplere benzinmotoren, den
igangsætter som regel bilen på egen hånd, den skaber
en blidere drift i det hel taget og bidrager med
mereffekt ved kraftig acceleration. Og så skal den
naturligvis også hjælpe til at spare på
benzinforbruget og dermed udledningen af CO2 og
kvælstofilter. Endnu er der ingen officielle tal,
fordi bilerne ikke er klar til Europa endnu. Men den
kan også i kortere perioder, så længe der er strøm
til det, drive bilen på elektricitet alene.
Den hurtigt producerede
onboard video her på siden i den kinesiske e-Boxer
version på besøg i Danmark giver en god fornemmelse
af samarbejdet i drivlinen. Vi kan hér supplere med,
at bilen har tre indstillinger af drivlinen afhængig
af kørselsforholdene – ”Sne/fast underlag”,
”Sne/blødt underlag” og ”normal”. Og givet vis er
det heller ikke uden betydning for mange Subaru
ejere, at man må køre med 1870 kg anhængervægt.
Meget udstyr
på alle niveauer
Når bilerne kommer til
Danmark er automatisk nødbremse ved bakning en
usædvanlig egenskab, men ellers er Subarus
”EyeSight” standard på alle udgaver, ligesom
bakkamera med sprinkler-rengøring (tak for det…),
17” hjul og Bi-LED forlygter. Niveauet over byder
bl.a. på sidekameraer, nøglefri betjening,
el-justerbare forsæder, varme også på bagsædet samt
ratvarme. De to øverste udstyrs niveauer inkluderer
læderindtræk, navigation og el-bagklap henholdsvis
også 18” hjul, soltag og Harmon Kardon lydanlæg.
|