Subaru er ikke som de andre,
og det er de heller ikke, når de lancere en helt ny
elektrificeret Subaru Forester. At kombinere en
elektromotor med en bokser-benzinmotor og et CVT
gear med muligheder for skift i trin og siden sende
kræfterne symmetrisk ud gennem de fire trækkende
hjul, er nemlig et usædvanligt koncept, om end det
minder lidt om det, nogle vil kalde en mild hybrid.
Ligesådan er det heller ikke
helt almindeligt, at stille en kinesisk bil til
rådighed for en, om end kort prøvekørsel i Danmark,
oven i købet indregistreret på svenske nummerplader.
Men der er mening med al galskaben.
Én-procent
bilmærke
Det hele bunder i, at Subaru,
som uden sammenligning er verdens største producent
af firehjulstrukne biler (de fremstiller 1,1-1,2
millioner biler om året – det er dobbelt så mange
som fx Volvo præsterer – og stort set alle
Subaru’erne har firehjulstræk), har en ganske særlig
strategi. Vel at mærke en strategi, som betyder at
de år for år har sorte tal på bundlinjen.
Subaru har erklæret, at de
vil være et én-procent bilmærke. Dvs. at de ikke vil
seriefremstille flere biler end det, der svarer til
1 procent af verdensmarkedet. Og efterspørgslen skal
altid være lidt større end udbuddet. Det virker
udmærket i praksis, om end vi ikke mærker så meget
til det i Danmark, fordi Subaru først for få år
siden for alvor ønskede, at inddrage Danmark som et
af de lande, hvor man gerne ville sælge biler.
Et bilsalg inkluderer jo
meget andet end blot at udlevere en bil til en
kunde. Der er en række godkendelser,
garantiforpligtelser, serviceforordninger og andet,
der skal følge med, når man påtager sig at sælge en
ny fabriksny bil.
Nytænkt i
hvert et hjørne
I Kina er man så gået i gang
med at sælge den helt og gennemgribende nye Subaru
Forester. Den er nytænkt i snart sagt ethvert hjørne
af bilen. Ny avanceret undervogn, nye løsninger på
mange detaljer og altså også en ny drivline. I
Danmark dukker den op ved årets udgang, for
produktionen af den europæiske udgave af Subaru
Forester e-Boxer, som den hedder, går først i gang
til september.
På vore breddegrader er det
Subaru Nordic AB i Malmö, der står for importen, og
her havde man entreret med de ansvarlige for
importen i Kina og skaffet nogle få biler af de
”kinesiske” Subaru’er til Skandinavien. Det
forklarer de svenske nummerplader, for
indregistreres skulle de naturligvis.
Instrumenter
på kinesisk
Men prøvekørslen fandt sted i
Danmark, og udover pudsigheden ved at køre rundt i
en bil, hvor halvdelen af informationerne i
instrumenterne er bogstaveret (eller hvad man nu
kalder det) med kinesiske skrifttegn, er det ingen
dum idé. For bortset fra et par mindre detaljer er
bilerne til kineserne identiske med dem, der lander
hos os.
Til gengæld savnes en række
specifikationer, simpelthen fordi man fx af gode
grunde ikke har foretaget en måling af
benzinforbruget efter de europæiske WLTP regler. Og
noget så enkelt som en bils accelerationstal er
heller ikke oplyst. Men lidt kan man opspore fra
andres fjernøstlige prøvekørsler og så er man
egentlig godt klædt på til at møde den nye Forester.
Egenskaberne
trækker salget
Forester er i hele sit væsen
en usædvanlig velkørende, holdbar og sikker bil. At
den så ikke udmærker sig ved verdens mest
iøjefaldende design skal ikke komme den til skade,
for det begrænser måske efterspørgslen. Og så er der
formentlig nok til dem, der gerne vil have alle dens
egenskaber, og for hvem det er mindre
betydningsfuldt, at skulle føre sig frem i fancy
design og i et skind, som for visse bilmærkers
vedkommende godt kan siges at bedrage. Ingen nævnt,
ingen glemt…
I øvrigt er det interessant,
når det handler om Subaru, at på vore kanter er 96
procent af de biler, der blev solgt for 10 år siden,
fortsat i drift. Og så kan Subaru bryste sig over,
at man har solgt 18 millioner biler siden 1972. Én
ting til: Udover det høje kvalitetsniveau har Subaru
udviklet deres biler, så de over en kam stikker
næsen indenfor i det, man traditionelt kalder
premium-segmentet. Egentlig er det kun prisen og det
beskedne antal modelvarianter, der tilbydes, som gør
den største forskel.
Under en
halv million
Og listeprisen, selvom bilen
endnu ikke er sat i produktion, den har man
forbavsende nok tjek på allerede nu. Dog med det
forbehold, at da de definitive forbrugsmålinger ikke
har kunnet foretages endnu, er der mulighed for, at
man må justere lidt på tallene, når man er tættere
på salgsdatoen. Men 490.000 kroner for den billigste
og 605.000 kroner for dyreste version er det, Subaru
Nordic selv anslår.
Link til importøren
|