- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Captur

TCe 130 EDC Intens


Hestekræfter er ikke alting


Af Søren Clauding – juni 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hestekræfter er ikke alting. At skulle høre den påstand fra undertegnede, for hvem motorsport har været en væsentlig ingrediens i hele mit liv, kan lyde en smule søgt. Men det er det ikke. For i det moderne, velregulerede trafikbillede er køreegenskaber i bred forstand noget af det, der underbygger begrebet køreglæde. Og det hænger ikke altid sammen med rå power. Prøvekørslen af Renault Captur med 130-hestes TCe motor og EDC-gear er et glimrende eksempel derpå.

 

Altså, 130 hestekræfter i en kompakt urban-SUV, som Renault selv kalder den, er jo da heller ikke en ringe effekt. Det er kun det faktum, at den selvsamme bil med selvsamme motor også sælges i en version med 155 hestekræfter, der egentlig trigge en power-sulten bilist. Hvis ikke den eksisterede med så stor effekt, ville de fleste nok være rigtig tilfredse med de 130 hk. Men også det faktum, at prisforskellen kun er omkring 7000 kroner – hvorfor så ikke betale det ekstra og få 25 hestekræfter for pengene. Det lyder som sund fornuft.

 

Sund fornuft er individuelt

Det er det givetvis også for mange mennesker men ikke nødvendigvis alle. 7000 kroner er trods alt også en slags penge, og det er måske meget at betale for, at kunne nå 100 km/t 1 sekund hurtigere og for at kunne køre 202 km/t i stedet for ”kun” 193 km/t.

 

Smidigheden i de to motorer er nemlig stort set den samme, og kombineret med også det selvsamme 7-trins EDC-gearskifte styres kraftformidlingen, så de færreste vel egentlig i praksis vil mærke forskel.

 

Et spørgsmål om omdrejninger

En stor del af forklaringen er teknisk. Motorerne er i princippet identiske, de er lidt forskelligt konfigureret, og man kan hæfte sig ved, at de 130 hk i den ”lille” version leveres allerede ved 5000 omdr./min, mens man skal op på 5500 omdr./min for at nå de 155 hk i den ”større” udgave.



Det samme gælder det maksimale drejningsmoment, som er 240 Nm i den lille, og leveres allerede ved 1600 omdr./min, mens den stores’ 270 Nm først leveres ved 1800 omdr./min. Man skal ganske enkelt højere op i omdrejninger for at få leveret de flere kræfter, det larmer mere, føles mere hysterisk, vil nogen måske mene. Men man KAN, og det er måske dybest set den store forskel.

 

Benzinforbruget

Én ting til: jo hurtigere en motor roterer, jo mere benzin bruger den, og så kan det godt være, at WLTP tallene er ens for de to ”forskellige” motorer, men i praksis er det bestemt ikke utænkeligt, at den kraftige af de to bruger mere benzin. Det er også OK, men så skal man blot vide det.

 

Og så er der endda en sidste ting: Harmonien og køreglæden. Det er egenskaber, der er svære at beskrive og som hænger meget sammen med, hvad den enkelte fører selv oplever. Men allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den helt nye Renault Captur tilbage i november 2019 var der lejlighed til, at prøve 130-versionen, men kun med manuelt gear.

 

Mere harmonisk

Ikke desto mindre faldt det i øjnene, at køreoplevelsen var meget, ja måske endda mere harmonisk. En Captur er en højbenet bil med en frihøjde på 17,4 cm og en total højde på 1m58 meter, den er sporty, men ingen racerbil. Den er en rummelig kompakt familiebil med gode pladsforhold især i bagagerummet, bagsædet kan justeres frem og tilbage og dermed er bilens indretning også fleksibel. Der er ikke det store behov for konstant fartoplevelse.

 

I Danmark var der mulighed for, at prøve bilen også med automatgearet og den oplevelse underbyggede erindringen fra den første test. Oven i det kan man vælge mellem forskellige køreindstillinger (se videoen her på siden), så er man selv i sports-mode, har bilen en indstilling, der passer.

 

Et spørgsmål om brug

Sidst men ikke mindst: Uanset motoreffekt må Captur med den 4-cylindrede 1,3 liters motor (den, som Mercedes også har i deres A-klasse, som dér kaldes for en 1,4 – men ellers er de ens) trække en velvoksen anhænger på 1500 kg. Med kabinen fyldt af mennesker og bagage og en 1,5 tons campingvogn på krogen, kan det godt være, at man vil have glæde af 155 hestekræfter og 270 Nm i stedet for 130 hk og 240 Nm, men det har vi ikke prøvet…


Bagagerummet har en basis kapacitet på 422 liter.

 

 

Når bagsæderne er lagt ned disponerer man over 1275 liter bagageplads.

 

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Renault Captur First World Test >>>

Higspeed test: Bestået (Captur TCe 155) >>>

Vi har prøvet den lidt billigere og lidt lavere motoriserede version af den nye Renault Captur med 7-trins EDC gear - for at finde ud af om det kan betale sig, at spare på hestekræfterne. Fuld HD.




Model:

Renault Captur TCe 130 EDC Intens

Listepris:

Kr. 263.900

Motor og transmission:

4 cyl 1,3 turbo benzin. 130 hk/5000 omdr./min. 240 Nm/1600 omdr./min.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,6 sek. 193 km/t. 16,1 km/l/ 141 g/km.

Hjul, for / bag:

225/55-18

Længde:

4,23 m

Frihøjde:

17,3 cm

Bagagerum:

422/536-1275 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 17” alufælge (standard). Aut. nær/fjernlys. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat med varme. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Forskydeligt bagsæde. Isofix. 9,3” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Panorama glastag.


Link til importøren







Bagsædet kan skydes helt frem til forsæderne. Derved øges bagagekapaciteten fra 422 til 536 liter.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt