- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
First World Test
drive: Renault Captur
Overbevisende i enhver forstand Af Søren
Clauding - november 2019
Den nye Renault Captur er
overbevisende i enhver forstand. Designet har fået
et boost, men det har køreegenskaberne så sandelig
også, hvad de første internationale prøvekørsler på
græske veje af meget forskellig beskaffenhed gav et
godt indtryk af.
Den nye Captur lander i Danmark
i begyndelsen af 2020 og foruden design-løftet og de
bedre køreegenskaber er også valgmulighederne blevet
talrige. Det gælder bl.a. antallet af drivliner. Fra
to 90-hestes motorer kan man nu vælge mellem fem,
som oven i købet bliver til seks, når plug-in hybrid
udgaven kommer til, engang i løbet af året, og både
manuelt gear og det effektive 7-trins EDC
dobbeltkoblingsgear kan fås til de fleste af
versionerne.
De to største Ved de første
internationale prøvekørsler kunne man teste to
benzin-versioner med hhv. 130 hk og 155 hk (TCe 130
og TCe 155 – motorer, som er udviklet til og også
findes i Mercedes-Benz A-klasse). Førstnævnte med
manuelt gear, sidstnævnte med EDC-gear (TCe 155
motoren leveres i øvrigt alene med EDC-gearet). Og
helt kort var der, hvad vejbeliggenheden angik, ikke
nogen nævneværdig forskel at spore.
I begge modeller kunne man godt nok vælge mellem tre
køreindstillinger – normal/individuel, Sport og Eco
– men de ændrede ikke på
affjedringskarakteristikken, alene styring og
drivline blev påvirket.
Harmoni Begge versioner er
meget let kørte, men især 130-hestes udgaven faldt i
undertegnedes smag. Måske fordi det manuelle
gearskift passer så godt til motoreffekten, men også
fordi netop TCe 130 motoren er meget smidig og nem.
155-hestes maskinen skal højere op i omdrejninger
for at levere den større effekt og det større
drejningsmoment opnås også først ved et højere
omdrejningstal.
Man skal som sådan køre den mere
brutalt, for at hente de medfølgende bedre
fartpræstationer ud af den. TCe 130 kan i øvrigt
også fås med EDC gearet, hvorved den når de 100 km/t
ét sekund hurtigere – det er måske den optimale
kombination, men den har vi ikke endnu haft mulighed
for at prøve.
TCe 130 motoren er smidig og let kørt.
Og
vejbeliggenheden ER gjort meget bedre. Den nye CMF-B
platform fungerer godt til den nye Renault Clio (og
for den sags skyld også til den nye Nissan Juke, som
vi netop har prøvekørt), men måske fordi den
forlængede fjedervandring har muliggjort bedre
affjedringskomfort, er platformen ekstra ideel til
Captur. Det er nemlig ikke gået ud over
styrepræcisionen og kurveegenskaberne er rigtig
gode, trods 17,4 cm frihøjde.
Sporsikker Vi har i sagens
natur ikke prøvet Captur ved hastigheder over de 120
km/t, som er fartgrænsen på de græske motorveje
(selvom mange førere af biler på græske nummerplader
øjensynlig selv definerer en højere grænse), men der
var ingen indikation af tab af stabilitet.På de ujævne veje, ikke mindst i hjertet af Athen,
er den tilgivende affjedring en gevinst. Dens eneste
udfordring var, at håndtere den beskedne affjedring
i dæksiderne på de 215 mm brede 18” hjul med 55
procent lavprofil – affjedringen skulle klare hele
opgaven på egen hånd, hvad den da også gjorde
udmærket. Men 215/65-16 hjul er også en option – den
konstellation har vi dog ikke prøvet.Vejgrebet var i øvrigt
glimrende, også i hurtige kurver, og især godt på
plan asfalt, sat i relief af den næsten SUV-agtige
frihøjde. Renault kalder da også selv deres Captur
for en SUV. Det er nok lige på kanten, men begrebet
urban-SUV, altså by-SUV, er retvisende nok.
Tidligt i forløbet Foruden de
to prøvekørte kraftigere benzinmotorer kan Captur
også leveres med en 100-hestes turbo-benziner samt
to dieselmotorer på hhv. 95 og 115 hestekræfter. Det
er som udgangspunkt planen, at de alle skal kunne
købes i Danmark. Men priser er endnu ikke
offentliggjort. Det samme gælder forbrugstal, men
dette har formentlig direkte at gøre med de nye
noget mere omfangsrige testkørsler af bilerne på
alle udstyrsniveauer og i alle drivline
konfigurationer, som WLTP-normerne med den
tilhørende lovgivning kræver.
Men alle motoriseringer er godkendt efter Euro
6d-TEMP forureningsnormerne. Imidlertid kræver den
kommende nye lovgivning, at CO2 udledningen holdes
på max 95 g/km for hele en bilfabriks
modelportefølje. Disse beregninger er blot ikke
baseret på WLTP men de hidtidige NEDC2-målemetoder –
det er ikke let, at være tilpasningsvillig bilfabrik
nu om dage – og det vil over tiden måske kunne
medføre en tilpasning af modelprogrammet, er det
vores gæt.
Læs også:
Captur er blevet voksen >>> Vi har prøvet den helt nye Renault Captur
med en kraftfuld 155-hestes turbo benzinmotor og
7-trins EDC automatgear på snorede græske landeveje.
Fuld HD.
Hurtige fakta om helt ny Renault
CapturIntroduktion i Danmark: Januar 2020 Motorer: TCe 100: 1 ltr. 3
cyl. turbobenzin, 100 hk/5000 omdr./min. 160 Nm/2750
omdr./min. 5 M/T, Topfart: 173 km/t. 0-100 km/t:
13,3 sek.