- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test drive: Renault Captur
Captur er blevet voksen
Af Søren Clauding - november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visuelt var overraskelsen ikke så stor, for den helt nye generation af den franske succesmodel Renault Captur var udstillet allerede på efterårets store biludstilling i Frankfurt og dengang så vi den første gang. Men oplevelsen af den, på til tider ret ubekvemme græske landeveje og ikke mindst ved regulær bykørsel i hovedstaden Athen i forbindelse med de første internationale testkørsler, efterlod indtrykket af en helt igennem voksen bil.

Renault Captur var en succes fra starten af. Den blev introduceret i 2013 og siden da har 1,5 millioner bilkunder verden over valgt den iøjefaldende og alsidige franskmand. For 43 procent af bilkøberne havde designet en afgørende betydning for valget, men den holder naturligvis ikke, hvis resten ikke er i orden.

Opstrammede linjer
Resten var i orden i den hidtidige model, og den nye holder fast i alle kvaliteterne, det hele er blot blevet meget, meget bedre. Af samme årsag minder den nye Captur også visuelt om forgængeren. Linjerne er dog strammet op, lidt mindre ungdommeligt overmod og flere modne kompetencer, som de fleste jo opnår, efterhånden som de vokser op.

Det er ikke alene udtrykt visuelt. Bilen er vokset ca. 12 cm i længden, den måler nu 4,23 meter, bredden er 1,8 meter og højden 1,57 meter. Og så kan man tilbyde et bagagerum på ikke mindre end 536 liter, forudsat bagsædet er rykket 16 cm frem til deres forreste position. Med bagsæderyglænene lagt ned disponerer man over 1275 liter.



Individualisering
Individualisering er et andet vigtigt købsargument, og Captur kan således fås i 90 forskellige farvekombinationer, inklusive 3 forskellige styling pakker. Indvendigt skorter det heller ikke på muligheder for at få bilen til at se ud, som man ønsker sig. Selv instrumenteringen kan til en vis grad ændre karakter.

90 forskellige farve kombinationer er mulige. Her er fem af dem.

Interiørdesignet er helt nyt. De anvendte materialer er mere gedigne, det hele er ganske enkelt mere lækkert. Gearskift/gearvælger er elegant formgivet og derigennem understreger Renault, at selvom en bil er overkommelig prissat, behøver der ikke være sparet på løsninger, der er tænkt over. Endnu foreligger der dog ikke noget konkret om priserne på det danske marked, men et realistisk gæt er lidt under 200.000 kroner for den billigste udgave.

Mange drivliner
Captur er skabt på samme platform (CMF-B) som den nye Clio og for den sags skyld også den nye Nissan Juke og Micra fra Nissan-Renault-Mitsubishi alliancen. Det er imidlertid ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Men der er da også tale om en ret fleksibel platform, hvorved der fx også er stor frihed til at vælge drivline.

Renault Captur introduceres i Danmark i januar, og da vil man kunne vælge mellem fem forskellige motorer - tre benzinmotorer og to diesel. Siden følger også en plug-in hybrid. Udover det brede udvalg er det også overraskende, at man vil kunne vælge helt op til en 155 hestes benzinmotor, oven i købet kombineret med 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, EDC 7, til tre af dem.

Gevinst med flere hestekræfter
I forbindelse med de første prøvekørsler var der mulighed for, at prøvekøre udgaven med 155 hestekræfter i kombination med EDC gearet, og den manuelt gearede udgave med 130 hk. Den hidtidige model var begrænset til to 90-hestes motorer (benzin og diesel), men de flere hestekræfter klæder den nye Captur, bl.a. fordi dens vejbeliggenhed er blevet væsentligt forbedret.

Den kraftigste af 1,3 liters benzinmotorerne præsterer op til 155 hestekræfter.
Desuden findes den nye Captur med hele striben af kørehjælpemidler. Den har naturligvis automatisk nødbremse med fodgænger genkendelse, blind spot advarsel, skiltegenkendelse, aktiv vognbaneassistent med mulighed for at centrere bilen i sporet, adaptiv fartpilot og automatisk op- og nedblænding i kraft af, at alle varianter har Fuld LED lys.
360 grader kamera er desuden en option, ligesom parkeringsassistent og rear cross traffic alert.
Link til importøren

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Overbevisende i enhver forstand >>>

Vi har prøvet den helt nye Renault Captur med en kraftfuld 155-hestes turbo benzinmotor og 7-trins EDC automatgear på snorede græske landeveje. Fuld HD.


For foden af det berømte Acropolis - vejen dertil var ikke altid den jævneste...








Der er glimrende benplads på bagsædet - i hvert fald når sædet er placeret i sin bageste position. Men det giver fleksibilitet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt