Visuelt var overraskelsen ikke så
stor, for den helt nye generation af den franske
succesmodel Renault Captur var udstillet allerede på
efterårets store biludstilling i Frankfurt og
dengang så vi den første gang. Men oplevelsen af
den, på til tider ret ubekvemme græske landeveje og
ikke mindst ved regulær bykørsel i hovedstaden Athen
i forbindelse med de første internationale
testkørsler, efterlod indtrykket af en helt igennem
voksen bil.
Renault Captur var en succes fra
starten af. Den blev introduceret i 2013 og siden da
har 1,5 millioner bilkunder verden over valgt den
iøjefaldende og alsidige franskmand. For 43 procent
af bilkøberne havde designet en afgørende betydning
for valget, men den holder naturligvis ikke, hvis
resten ikke er i orden.
Opstrammede linjer Resten var i orden i den
hidtidige model, og den nye holder fast i alle
kvaliteterne, det hele er blot blevet meget, meget
bedre. Af samme årsag minder den nye Captur også
visuelt om forgængeren. Linjerne er dog strammet op,
lidt mindre ungdommeligt overmod og flere modne
kompetencer, som de fleste jo opnår, efterhånden som
de vokser op.
Det er ikke alene udtrykt visuelt. Bilen er vokset ca. 12 cm i længden, den måler nu
4,23 meter, bredden er 1,8 meter og højden 1,57
meter. Og så kan man tilbyde et bagagerum på ikke
mindre end 536 liter, forudsat bagsædet er rykket 16
cm frem til deres forreste position. Med
bagsæderyglænene lagt ned disponerer man over 1275
liter.
Individualisering
Individualisering er et andet vigtigt
købsargument, og Captur kan således fås i 90
forskellige farvekombinationer, inklusive 3
forskellige styling pakker. Indvendigt skorter det
heller ikke på muligheder for at få bilen til at se
ud, som man ønsker sig. Selv instrumenteringen kan
til en vis grad ændre karakter.
90 forskellige farve kombinationer er mulige.
Her er fem af dem.
Interiørdesignet er helt nyt. De
anvendte materialer er mere gedigne, det hele er
ganske enkelt mere lækkert. Gearskift/gearvælger er
elegant formgivet og derigennem understreger
Renault, at selvom en bil er overkommelig prissat,
behøver der ikke være sparet på løsninger, der er
tænkt over. Endnu foreligger der dog ikke noget
konkret om priserne på det danske marked, men et
realistisk gæt er lidt under 200.000 kroner for den
billigste udgave.
Mange drivliner
Captur er skabt på samme platform
(CMF-B) som den nye Clio og for den sags skyld også
den nye Nissan Juke og Micra fra
Nissan-Renault-Mitsubishi alliancen. Det er
imidlertid ikke til at se det, hvis man ikke lige
ved det. Men der er da også tale om en ret fleksibel
platform, hvorved der fx også er stor frihed til at
vælge drivline.
Renault Captur introduceres i Danmark
i januar, og da vil man kunne vælge mellem fem
forskellige motorer - tre benzinmotorer og to
diesel. Siden følger også en plug-in hybrid. Udover
det brede udvalg er det også overraskende, at man
vil kunne vælge helt op til en 155 hestes
benzinmotor, oven i købet kombineret med 7-trins
dobbeltkoblingsgearkasse, EDC 7, til tre af dem.
Gevinst med flere
hestekræfter
I forbindelse med de første
prøvekørsler var der mulighed for, at prøvekøre
udgaven med 155 hestekræfter i kombination med EDC
gearet, og den manuelt gearede udgave med 130 hk.
Den hidtidige model var begrænset til to 90-hestes
motorer (benzin og diesel), men de flere
hestekræfter klæder den nye Captur, bl.a. fordi dens
vejbeliggenhed er blevet væsentligt forbedret.
Den kraftigste af 1,3 liters
benzinmotorerne præsterer op til 155 hestekræfter. Desuden findes den nye Captur
med hele striben af kørehjælpemidler. Den har
naturligvis automatisk nødbremse med fodgænger
genkendelse, blind spot advarsel, skiltegenkendelse,
aktiv vognbaneassistent med mulighed for at centrere
bilen i sporet, adaptiv fartpilot og automatisk op-
og nedblænding i kraft af, at alle varianter har
Fuld LED lys.
360 grader kamera er desuden en option,
ligesom parkeringsassistent og rear cross traffic
alert.
Link til importøren |