- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda CX-30 SKYACTIV-G

2,0 M-Hybrid Cosmo


Det, der er sparet, det er tjent


Af Søren Clauding – januar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I disse dage, her først i januar, er det risikabelt at tale bilpriser, for den nye afgiftslovgivning er i skrivende stund ikke vedtaget endnu. Så disse linjer handler derfor mere om prisforskel end pris, for når den prøvekørte Mazda CX-30 inden regeringens afgiftsforslag er 15.000 kroner billigere end den selvsamme model med betegnelsen SKYACTIV-X, er det nok nogenlunde det samme, når loven vedtages.

 

Den prøvekørte model har en SKYACTIV-G motor, identisk med den, vi for nylig prøvede i Mazda3-versionen. Dvs. den præsterer 150 hestekræfter og har i CX-30 klæder en benzinøkonomi på 16,1 km/l. Det er 0,8 km/l ringere end i ”X”-udgaven. Så kan man jo selv finde kuglerammen frem og regne ud, hvornår merudgiften til benzin overstiger merudgiften i anskaffelsesøjeblikket. Men det forudsætter så, at man kender benzinpriserne i hele perioden, så det regnestykke giver ikke den allerstørste mening.

 

I virkeligheden endnu tættere

Det gør det heller ikke, for ét er de officielle WLTP forbrugstal, et andet er fortsat virkeligheden, selvom WLTP er noget bedre end de tidligere målemetoder. Motorteknologien er nemlig noget forskellig for de to motorer, så vi vil tro, at med mindre man virkelig gør en indsats for at køre X-motorens på dens præmisser, vil forbrugstallene i praksis komme endnu tættere på hinanden.

 

Med andre ord: Forbrugstallet er bestemt ikke primært, hvis man skal differentiere de to maskiner. Det er de traditionelle værdier som effekt og fartpræstationer egentlig heller ikke. Præcis som for Mazda3 vil man kunne nå de 100 km/t en smule hurtigere og topfarten er en smule højere i X-udgaven. Men hvornår er det lige, at man træder speederen i bund og giver den hele armen. Det er endda endnu mindre oplagt at gøre det i CX-30 udgaverne, fordi der her er tale om SUV’er, der ikke har indbyggede racer-gener (se on-board videoen her på siden).

 

Teknikken er forskellen

180 hk i SKYACTIV-X vs 150 hk i SKYACTIV-G. 224 Nm vs 213. Det er ligeså lidt som prisforskellen indikerer. Forklaringen på teknikken er givet ifm. prøvekørslen af Mazda3 SKYACTIV-G (læs mere derom hér >>>), og i denne artikel skal det blot fastslås, at ”den elektriske turbo” i form af mild-hybrid teknologien er med til at minimere forskellen.



Hvad gør man så, når man skal vælge: Tja, er man til højteknologi, de nyeste og mest avancerede løsninger, så betaler man merprisen på 15.000 kroner, ellers slår man sig til tåls med at ”G-versionen” ikke er nævneværdig ringere og er glad for at hvad der er sparet som bekendt er tjent.

 

Så kan man jo fx tage på bilferie, når nu tiderne igen er til det igen, og bruge pengene på det. Og selv med de 30 færre hestekræfter må man trække en anhænger på 1300 kg, så man behøver ikke nødvendigvis, at bo på hotel undervejs, hvis man altså disponerer over en campingvogn.

 

Mentalitets-spørgsmålet

Hvordan man oplever CX30 med den ”mindre” motor? Man oplever ikke rigtigt, at den leverer færre kræfter, den støjer måske en anelse mere under accelerationen, men også det er marginalt. Men fremfor alt slipper man for at skulle køre så bevidst, for at styre benzinforbruget. Det er for nogle en belastning, for andre en udfordring, så man skal nok vælge side, inden man bestiller sin nye CX-30. Hvad udstyret angår er bilerne ens.

 

Det betyder dog, at er der udsigt til prisstigninger og den ene version er udsolgt fra lageret, kan man med sindsro vælge den anden. Hvad idéen så har været fra Mazda’s side med at fremstille to versioner så tæt på hinanden? Tja, den eneste plausible grund er vel, at nogle kunder også gerne vil have gennemprøvet teknik, mens andre sætter pris på at have det allernyeste og mest avancerede – heldigvis er vi mennesker jo forskellige.


215/55-18 hjul.

 

Fuld LED er standard.

 

 

 

Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs om Mazda CX-30 SKYACTIV-X hér >>>

Læs om SKYACTIV-X og SPCCI i Mazda3 her >>>
Videotest: Mazda CX-30 SKYACTIV-G 2,0
Mazda CX-30 findes i en version med 150 hestekræfter. Den er et udmærket alternativ til den avancerede SKYACTIV-X og lettere at gå til. Se selv. Fuld HD.




Model:

Mazda CX-30 SKYACTIV-X 2,0 Cosmo

Listepris:

Kr. 333.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. benzin. 150 hk/6000 omdr./min. 213 Nm/4000 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,8 sek. 198 km/t. 16,1 km/l. 141 g/km.

Hjul

215/55-18

Længde:

4,40 meter

Bagagerum:

430-1406 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. 18” alufælge. Fuld LED. Tågeforlygter. P-sensorer for og bag. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang. El-justerbare foldbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme. Head-up display. 8,8” touch screen. Bakkamera. 360 grader kamera. Navigation. Vognbaneassistent. Skiltegenkendelse. Front og Rear Cross Traffic Alert. Rear Smart City Brake. Bose audio med 12 højtalere. Læderindtræk. E-førersæde. El-bagklap.


Link til importøren




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt