Mazda har skabt et yderst
avanceret og ret genialt motorkoncept i form af
deres SPCCI SKYACTIV X-benzinmotor. Det har vi
beskrevet ifm. vores prøvekørsel af Mazda3 tilbage i
december måned. Vores eneste regulære ankepunkt var
den i undertegnedes optik lidt vel rigeligt
spændstige affjedring – og det har jo ikke en
millimeter med motoren at gøre. Løsningen er
imidlertid skabt, den hedder CX-30 og den handler
disse linjer om.
CX-30 er populært sagt en noget forhøjet udgave af
Mazda3 og den er da også bygget på samme platform.
Man kan kalde den en kompakt, grænsende til
mellemstor crossover med en længde på 4,40 meter (6
cm kortere end Mazda3 Hatchback). Den er 1,54 meter
høj og frihøjden er 17,5 cm – hvilket ville kunne få
nogle til at kalde den en SUV, men ikke Mazda, der
er mere ydmyg med anvendelsen af ”mode-betegnelser”.
Den findes da heller ikke med firehjulstræk, men
lever mere end fuldstændig op til crossover
betegnelsen.
Frihøjde lig med
affjedringskomfort Lad os styre
direkte mod affjedringen: Den er ikke ligeså præcis
gennem kurverne som en Mazda3, men er til gengæld
noget mere affjedringskomfortabel. Det hænger
direkte sammen med frihøjden, som i kraft af længere
fjedre muliggør større bevægelse i systemet. Det var
dog en smule sat på prøve i testbilen, som var
udrustet med 18” alufælge med 215 mm brede 55
procent lavprofildæk.
Ikke desto mindre illustrerede måske netop dækkene
med forholdsvis beskeden affjedring i dæksiderne,
hvor god bilens mekaniske affjedring er. I on-board
videoen køres der bl.a. på en skovvej med store
huller, hvor affjedringen virkelig bliver sat på
prøve. Se, hvordan det håndteres.
Dynamisk og hurtig I samme
øjeblik, man bevæger sig ud på en plan asfaltvej,
opleves hvor god og tilgivende affjedringen er. Uden
at der gives alt for meget køb på den køredynamik,
som altid har kendetegnet Mazda’s biler. Det er
heldigt, for med SKYACTIV-X motoren, der med sine
180 hestekræfter også er identisk med den, vi
tidligere prøvede i en Mazda3, er CX-30 også
temmelig hurtig.
Faktisk bruger den kun 3/10 sekund længere tid på at
nå 100 km/t, og topfarten er blot 12 km/t lavere. Og
sandt at sige er 0-100 km/t på 8,5 sekunder temmelig
godt. Benzinøkonomien skal også ses i det lys. 16,9
km/l er det officielle WLTP forbrugstal, og det
forbrug er ret let at nå i praksis. Gør man sig
umage, kan man oven i købet køre længere på literen.
God plads Udover affjedringen
udmærker CX-30 sig ved en højere siddeposition og
naturligvis noget mere plads, både i kabinen og i
bagagerummet. Sidstnævnte er på 430 liter (Mazda3
H/B har 351 liters bagagekapacitet) og med
bagsæderyglænene foldet, disponerer man over i alt
1,4 kubikmeter plads. Rækker det ikke, må man køre
med en anhænger på op til 1300 kg. Godt at vide.
Den billigste Mazda CX-30 koster 275.000 kroner. Men
den prøvekørte version med 180 hk og Cosmo udstyr
koster kun 72.000 kroner ekstra. Og da han man en
yderst veludstyret bil.
Standardudstyret inkluderer
adaptiv fartpilot, adaptive Fuld LED forlygter.
Vognbaneassistent, skiltegenkendelse, og
cross-traffic alert både foran og bagtil. Vil man
være sikker på at undgå, at køre ind i noget, kan
man benytte 360 graders kameraet, og kolliderer man
med noget ved højere fart, har man også en knæairbag
til at reducere knobs’ne.
Luksus for alle pengene
Lædersæder er standard, hvilket i sig selv er ret
bemærkelsesværdigt til den pris, førersædet er oven
i købet elektrisk justerbart, lyden leveres gennem
12 højtalere, iværksat af et BOSE audioanlæg, og
Cosmo udstyret inkluderer også elektrisk bagklap,
opvarmet rat og nøglefri adgang. 2-zone klimaanlæg
hører med, ligesom regn- og lyssensorer samt
forrudevarme.
Under
kørslen sætter man hurtigt pris på head-up
displayet, der projekterer de vigtigste
køreinformationer op i forruden, desuden har an en
8,8” skærm til rådighed i midterkonsollen, en skærm,
der delvis betjenes ved berøring og ”HMI
commanderen” i midterkonsollen. Også navigation
følger med i prisen.
|