- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda CX30
SKYACTIV-X 2,0 Cosmo
Den optimale løsning
Af Søren Clauding – februar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda har skabt et yderst avanceret og ret genialt motorkoncept i form af deres SPCCI SKYACTIV X-benzinmotor. Det har vi beskrevet ifm. vores prøvekørsel af Mazda3 tilbage i december måned. Vores eneste regulære ankepunkt var den i undertegnedes optik lidt vel rigeligt spændstige affjedring – og det har jo ikke en millimeter med motoren at gøre. Løsningen er imidlertid skabt, den hedder CX30 og den handler disse linjer om.

CX30 er populært sagt en noget forhøjet udgave af Mazda3 og den er da også bygget på samme platform. Man kan kalde den en kompakt, grænsende til mellemstor crossover med en længde på 4,40 meter (6 cm kortere end Mazda3 Hatchback). Den er 1,54 meter høj og frihøjden er 17,5 cm – hvilket ville kunne få nogle til at kalde den en SUV, men ikke Mazda, der er mere ydmyg med anvendelsen af ”mode-betegnelser”. Den findes da heller ikke med firehjulstræk, men lever mere end fuldstændig op til crossover betegnelsen.

Frihøjde lig med affjedringskomfort
Lad os styre direkte mod affjedringen: Den er ikke ligeså præcis gennem kurverne som en Mazda3, men er til gengæld noget mere affjedringskomfortabel. Det hænger direkte sammen med frihøjden, som i kraft af længere fjedre muliggør større bevægelse i systemet. Det var dog en smule sat på prøve i testbilen, som var udrustet med 18” alufælge med 215 mm brede 55 procent lavprofildæk.

Ikke desto mindre illustrerede måske netop dækkene med forholdsvis beskeden affjedring i dæksiderne, hvor god bilens mekaniske affjedring er. I on-board videoen køres der bl.a. på en skovvej med store huller, hvor affjedringen virkelig bliver sat på prøve. Se, hvordan det håndteres.

Dynamisk og hurtig
I samme øjeblik, man bevæger sig ud på en plan asfaltvej, opleves hvor god og tilgivende affjedringen er. Uden at der gives alt for meget køb på den køredynamik, som altid har kendetegnet Mazda’s biler. Det er heldigt, for med SKYACTIV-X motoren, der med sine 180 hestekræfter også er identisk med den, vi tidligere prøvede i en Mazda3, er CX-30 også temmelig hurtig.

Faktisk bruger den kun 3/10 sekund længere tid på at nå 100 km/t, og topfarten er blot 12 km/t lavere. Og sandt at sige er 0-100 km/t på 8,5 sekunder temmelig godt. Benzinøkonomien skal også ses i det lys. 16,9 km/l er det officielle WLTP forbrugstal, og det forbrug er ret let at nå i praksis. Gør man sig umage, kan man oven i købet køre længere på literen.

God plads
Udover affjedringen udmærker CX30 sig ved en højere siddeposition og naturligvis noget mere plads, både i kabinen og i bagagerummet. Sidstnævnte er på 430 liter (Mazda3 H/B har 351 liters bagagekapacitet) og med bagsæderyglænene foldet, disponerer man over i alt 1,4 kubikmeter plads. Rækker det ikke, må man køre med en anhænger på op til 1300 kg. Godt at vide.

Den billigste Mazda CX30 koster 275.000 kroner. Men den prøvekørte version med 180 hk og Cosmo udstyr koster kun 72.000 kroner ekstra. Og da han man en yderst veludstyret bil.

Standardudstyret inkluderer adaptiv fartpilot, adaptive Fuld LED forlygter. Vognbaneassistent, skiltegenkendelse, og cross-traffic alert både foran og bagtil. Vil man være sikker på at undgå, at køre ind i noget, kan man benytte 360 graders kameraet, og kolliderer man med noget ved højere fart, har man også en knæairbag til at reducere knobs’ne.

Luksus for alle pengene
Lædersæder er standard, hvilket i sig selv er ret bemærkelsesværdigt til den pris, førersædet er oven i købet elektrisk justerbart, lyden leveres gennem 12 højtalere, iværksat af et BOSE audioanlæg, og Cosmo udstyret inkluderer også elektrisk bagklap, opvarmet rat og nøglefri adgang. 2-zone klimaanlæg hører med, ligesom regn- og lyssensorer samt forrudevarme.

Under kørslen sætter man hurtigt pris på head-up displayet, der projekterer de vigtigste køreinformationer op i forruden, desuden har an en 8,8” skærm til rådighed i midterkonsollen, en skærm, der delvis betjenes ved berøring og ”HMI commanderen” i midterkonsollen. Også navigation følger med i prisen.


Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs om SKYACTIV-X og SPCCI i Mazda3 her >>>

Vi har prøvekørt den helt nye Mazda CX30 crossover med det unikke SPCCI SKYACTIV-X motorkoncept. Se videoen og fornem bilens alsidighed. Fuld HD.




Model:

Mazda CX-30 SKYACTIV-X 2,0 Cosmo Cosmo

Listepris:

Kr. 347.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. benzin. 180 hk/6000 omdr./min. 224 Nm/4000 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,3 sek. 204 km/t. 16,9 km/l. 133 g/km.

Hjul

215/55-18

Længde:

4,40 meter

Bagagerum:

430-1406 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. 18” alufælge. Fuld LED. Tågeforlygter. P-sensorer for og bag. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang. El-justerbare foldbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme. Head-up display. 8,8” touch screen. Bakkamera. 360 grader kamera. Navigation. Vognbaneassistent. Skiltegenkendelse. Front og Rear Cross Traffic Alert. Rear Smart City Brake. Bose audio med 12 højtalere. Læderindtræk. E-førersæde. El-bagklap.


Link til importøren







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt