Den nye Honda Jazz e:HEV er
et på mange måder genialt koncept. I den lettere
forhøjede udgave ved navn Crosstar bliver den endnu
mere harmonisk. Desværre gør regeringens nye
afgiftspolitik, der ikke favoriserer
brændstoføkonomiske biler, den dyrere. Men det
ændrer ikke på, at Honda Jazz Crosstar er en dejlig
bil.
Brug af ordet ”dejlig” er
helt bevidst. For man føler sig godt tilpas i
topmodellen. Crosstar var i forvejen noget dyrere
end den mere almindelige e:HEV model, hvis man altså
kan kalde den for almindelig (læs
mere om Honda Jazz hér >>>), og spørgsmålet var
oplagt: Hvorfor skal man betale mere for en bil, der
har samme drivline som den billigste Jazz, hvad
retfærdiggør merprisen?
Svaret er ikke entydigt
Svaret er ikke entydigt, især
ikke i skrivende stund, hvor den nye pris endnu ikke
er beregnet. Men inden regeringen begyndte, at gøre
det økonomisk vanskeligere for danske byboere, at
give en hånd til miljøet ved at køre miljørigtige
hybridbiler (læs
mere derom hér >>>), kostede den billigste Jazz
hybrid 215.000 kroner, mens Crosstar udgaven var
prissat til 284.000 kroner.
Men har man det økonomiske
overskud dertil, og har man forelsket sig i den nye
Jazz, får man også værdi for merprisen.
Mere harmonisk
Frihøjden er forøget med 1,6
cm til 15,2 cm. Det gør den hverken til en crosser
eller øger dens evner væk fra almindelig landevej
væsentlig (dertil har Honda langt mere egnede
biler). Man har dog justeret noget på udseendet –
endda så meget, at den i længden er vokset med fem
cm til 4,09 meter. Men vigtigst er, at Crosstar har
mere harmoniske køreegenskaber.
Helt centralt ved enhver af
de nye Honda Jazz er, at det er elmotorer, der
driver bilerne. Det giver en meget lineær, blød og
bemærkelsesværdig præcis kraftoverførsel gennem de
trækkende forhjul. Den forøgede frihøjde er bl.a.
benyttet til at gøre affjedringen mere tilgivende,
hvilket dels øger vejgrebet på ujævn og våd vej,
dels er mere komfortabel i al almindelighed.
Hjulene yder deres
Oven i købet har man ændret på hjuldimensionerne fra
de mere spændstige 185/50-16-hjul til 185/60-16. Det
medvirker også til den mere komfortable kørsel og
det er de forbedrede færdigheder, der gør oplevelsen
mere harmonisk.
Drivlinen er identisk, men på grund af den lidt
større frihøjde, lidt større luftmodstand, de ændre
de hjul dimensioner og en beskeden mervægt på 25 kg
skal man affinde sig med, at det tager et halvt
sekund ekstra at nå de 100 km/t fra stående start,
og topfarten er tilsvarende reduceret med 2 km/t.
Desuden kører man i gennemsnit en smule kortere på
literen. Det går jo nok…
Omfattende udstyr Dertil kommer
et omfattende udstyr. Executive versionen har
adaptiv fartpilot, automatisk LED fjernlys,
intelligent nøglefri betjening, bakkamera, ekstra
mørktonede ruder, sæder i vandafvisende stof,
klimaanlæg og udvendigt har man også tagbøjler.
Knæairbag i førersiden, vognbaneassistent, der
virker ret harmonisk, samt ikke færre end 4 USB-stik
er også med på standardudstyrslisten.
Plus, naturligvis, de geniale
magiske sæder – der dog også er standard i den
billigste version. I øvrigt var den prøvekørte bil
2-farvet, men det skal der også lige betales lidt
ekstra for – ca. 15.000 kroner med alle de
forbehold, der skal gives i denne tid pga. de nye
afgiftsberegninger.
|