- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Jazz Crossstar

e:HEV Executive


Dyrere men dejligere


Af Søren Clauding – december 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Honda Jazz e:HEV er et på mange måder genialt koncept. I den lettere forhøjede udgave ved navn Crosstar bliver den endnu mere harmonisk. Desværre gør regeringens nye afgiftspolitik, der ikke favoriserer brændstoføkonomiske biler, den dyrere. Men det ændrer ikke på, at Honda Jazz Crosstar er en dejlig bil.

 

Brug af ordet ”dejlig” er helt bevidst. For man føler sig godt tilpas i topmodellen. Crosstar var i forvejen noget dyrere end den mere almindelige e:HEV model, hvis man altså kan kalde den for almindelig (læs mere om Honda Jazz hér >>>), og spørgsmålet var oplagt: Hvorfor skal man betale mere for en bil, der har samme drivline som den billigste Jazz, hvad retfærdiggør merprisen?

 

Svaret er ikke entydigt

Svaret er ikke entydigt, især ikke i skrivende stund, hvor den nye pris endnu ikke er beregnet. Men inden regeringen begyndte, at gøre det økonomisk vanskeligere for danske byboere, at give en hånd til miljøet ved at køre miljørigtige hybridbiler (læs mere derom hér >>>), kostede den billigste Jazz hybrid 215.000 kroner, mens Crosstar udgaven var prissat til 284.000 kroner.

 

Men har man det økonomiske overskud dertil, og har man forelsket sig i den nye Jazz, får man også værdi for merprisen.

 

Mere harmonisk

Frihøjden er forøget med 1,6 cm til 15,2 cm. Det gør den hverken til en crosser eller øger dens evner væk fra almindelig landevej væsentlig (dertil har Honda langt mere egnede biler). Man har dog justeret noget på udseendet – endda så meget, at den i længden er vokset med fem cm til 4,09 meter. Men vigtigst er, at Crosstar har mere harmoniske køreegenskaber.

 

Helt centralt ved enhver af de nye Honda Jazz er, at det er elmotorer, der driver bilerne. Det giver en meget lineær, blød og bemærkelsesværdig præcis kraftoverførsel gennem de trækkende forhjul. Den forøgede frihøjde er bl.a. benyttet til at gøre affjedringen mere tilgivende, hvilket dels øger vejgrebet på ujævn og våd vej, dels er mere komfortabel i al almindelighed.

 

Hjulene yder deres

Oven i købet har man ændret på hjuldimensionerne fra de mere spændstige 185/50-16-hjul til 185/60-16. Det medvirker også til den mere komfortable kørsel og det er de forbedrede færdigheder, der gør oplevelsen mere harmonisk.

Drivlinen er identisk, men på grund af den lidt større frihøjde, lidt større luftmodstand, de ændre de hjul dimensioner og en beskeden mervægt på 25 kg skal man affinde sig med, at det tager et halvt sekund ekstra at nå de 100 km/t fra stående start, og topfarten er tilsvarende reduceret med 2 km/t. Desuden kører man i gennemsnit en smule kortere på literen. Det går jo nok…



Omfattende udstyr
Dertil kommer et omfattende udstyr. Executive versionen har adaptiv fartpilot, automatisk LED fjernlys, intelligent nøglefri betjening, bakkamera, ekstra mørktonede ruder, sæder i vandafvisende stof, klimaanlæg og udvendigt har man også tagbøjler. Knæairbag i førersiden, vognbaneassistent, der virker ret harmonisk, samt ikke færre end 4 USB-stik er også med på standardudstyrslisten.


Plus, naturligvis, de geniale magiske sæder – der dog også er standard i den billigste version. I øvrigt var den prøvekørte bil 2-farvet, men det skal der også lige betales lidt ekstra for – ca. 15.000 kroner med alle de forbehold, der skal gives i denne tid pga. de nye afgiftsberegninger.


Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Honda Jazz e:HEV Hybrid Executive test >>>

Nye bilafgifter straffer byboerne - læs mere >>>
Videotest: Honda Jazz Crosstar e:HEV
Topudgaven af den avancerede Honda Jazz med elektrisk køremotor og strøm fra en benzinmotor har ikke bare mere udstyr, men også andre og endnu bedre kørefærdigheder. Fuld HD.




Model:

Honda Jazz Crosstar e:HEV Hybrid Executive

Listepris:

Kr. 284.000

Motor og transmission:

El-motor: 109 hk, 253 Nm. 4 cyl. 1,5 liter benzinmotor, 97 hk, 131 Nm. E-CVT én-gears automatik.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,9 sek./ 173 km/t. 20,8 km/l/ 110 g/km.

Længde:

4,09 meter

Højde:

1,55 meter

Frihøjde: 15,2 cm

Bagagerum:

298-1199 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse. 8 airbags. 16" alufælge. LED forlygter med aut. fjernlys. Nøglefri betjening. Ratvarme. Fjernbetjente elruder. Klimaanlæg. Sædevarme. Magiske sæder. Adaptiv fartpilot. Vejbane assistent med bane-fastholdelsessystem. Bakkamera. 9" touch-skærm med navigation. P-sensorer for og bag. Regnsensor.  MyHonda+ app. Isofix. Tagbøjler.


Link til importøren



De magiske sæder er standard i alle Honda Jazz versioner.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt