Det var egentlig ikke
hensigten, at kaste kommentarer ind i den løbende
debat om de nye bilafgifter. Her på Motorsiden.dk,
Formel E.dk ”og omegn” er der mere fokus på de
konkrete køretøjer end den politiske til tider noget
akavede tilgang til især privat-mobilitet. Men nu
sprang kæden af. Selvopladende hybridbiler er for de
fleste byboere den eneste mulighed for, bilmæssigt
at medvirke til at reducere forureningen – og den
mulighed bliver nu meget dyrere.
Reaktionen sker herfra i
forlængelse af, at flere bilimportører har varslet
kraftige prisstigninger for deres selvopladende
hybridbiler. Der tales om fra 20.000 til 50.000
kroner. Det skal indledningsvis tilføjes, at der er
mange gode elementer i den nye afgiftslovgivning,
set med miljøbrillerne, men der er altså også det
radikalt modsatte element.
Selvopladende hybrider har
stor effekt
Hvis man skal reducere
forureningen og forbedre miljøet er det en
forudsætning, at opgaven løftes af mange. Derfor er
selvopladende hybridbiler en god idé:
Moderne selvopladende
hybridbiler har et lavt benzinforbrug og forurener
derfor lidt. De kører mere end halvdelen af tiden på
elektricitet. Elektriciteten skaber de selv vha.
lavt forurenende benzinmotorer og de er gode til, at
opsamle bevægelsesenergien og omdanne den til ny
elektrisk energi.
Selvopladende hybridbiler
kræver ikke tilgang til opladningsmuligheder fra
vægbokse på bopælen, arbejdspladsen eller i det
offentlige rum. De er ideelle for byboere, der bor i
etageejendomme og ikke kan oplade en hybridbil. Det
gælder vel i nabolaget af halvdelen af befolkningen.
Hvis de mennesker vil bidrage til at reducere
forureningen, skal de fremover betale fra 20.000 til
50.000 kroner mere for det. Hvor mange vil lige gøre
det?
Voldsomme prisstigninger
Hidtil har ”de mange” kunne
bidrage til at reducere miljøet, fordi de havde råd
til fx at købe en Toyota Yaris Hybrid til priser fra
165.000 kroner. Det er slut nu. Også Honda,
Renault og Suzuki rammes af de nye afgifter, hvad deres
hybridbiler angår.
Og hvad hjælper det så, at
elbiler til en halv million kroner bliver 10.000
kroner billigere. Prisfølsomheden er formentlig
noget mindre i den prisklasse end blandt de
billigere biler. Men der er meget færre købere til
de fortsat ret dyre elbiler, så den miljømæssige
effekt er overordnet set ganske beskeden.
Desuden er de praktiske
udfordringer med elbiler stadig meget store.
Rækkevidde, stor dødvægt, opladningstid og
-muligheder. Hvis hele Danmark kørte elektrisk vil
der være risiko for, at
elnettet bryder sammen. Dertil kommer rovdriften på
verdens reserver af vigtige stoffer som litium og
kobolt. Eksperter mener, at vi løber tør for dem
indenfor de næste 10 år. Indrømmet: Når nogen har
opfundet et brugbart, hurtigt opladende kompakt
batteri, baseret på råstoffer, der er mange flere af
på Jorden, er problemet mindre. Men der er vi langt
fra endnu.
Ganske små
hybrid-batterier
En selvopladende hybridbil
har et ganske lille batteri. En hundrededel af
størrelsen på batterierne i fx Tesla og Audi e-tron
med mellemlang rækkevidde. Batterierne er lette, de
belaster ikke ressource-reserverne i nær samme grad,
og de er billige. I øjeblikket scorer de store
producenter af litium batterier formentlig kassen,
og med øget efterspørgsel stiger priserne endnu
mere…
Den store taber er miljøet. I
stedet for at reducere udslippet af skadelige
stoffer fra el-kraftværkerne såvel som bilmotorerne,
fordi stadig flere byboere ville kunne køre
elektrificeret, vil der ske det modsatte. Heldigvis
for dem falder flere tilsvarende konventionelt
motoriserede biler i pris, men de forurener mere end
de selvopladende hybrider, og trækker med andre ord
den modsatte vej. For i den nye afgiftslovgivning
tilgodeses ikke biler med lavere udslip af fx CO2.
Det er en skam ikke at
reagere
Loven præsenteres 18. december
og færdigbehandles derefter i Folketinget.
Det er vores håb, at der foretages en
sidste-øjebliks justering, så det igen bliver muligt
ikke mindst for byboere i etageejendomme at bidrage til
miljøforbedringen. Det er ingen skam at blive
klogere, men det er en skam, ikke at reagerer på
det, hvis man bliver det. Og især er det i det
konkrete tilfælde en skam for miljøet og dermed os,
der bor på Jordkloden, dyr såvel som mennesker.
|