Indrømmet, ”den bløde
mellemvare” lyder ikke så flatterende, men i dette
tilfælde er det nu ikke slemt ment. For faktisk har
PSA-gruppen gennem deres differentiering af de
modeller, der grundliggende er skabt på samme tekniske
platform, opnået noget ret konkret, som kunderne så
kan tage stilling til. Og Citroën-bilerne er nu
engang de bløde, komfortable varianter.
Hvad angår C5 Aircross
Plug-in Hybrid er den søstermodel til Peugeot 3008
såvel som Opel Grandland X, men den har sit helt
eget udtryk. Designet siger meget, men det gør
funktionen også. Mest mærkbart er den
ultrakomfortabel (læs: bløde) og tilgivende
affjedring gennem anvendelse af de progressive
hydrauliske puder, der oprindelig blev lanceret
sammen med C4 Cactus (læs
om Citroëns progressive hydrauliske affjedring hér
>>>), og ikke findes i søstermodellerne.
Harmonisering
Den har man så i plug-in
hybrid udgaven harmoniseret med drivlinen, ved alene
at tilbyde versionen med 225 hestekræfter og dermed
alene med træk på forhjulene. Det sidstnævnte er
faktisk lidt ærgerligt, men skyldes, at
søstermodellernes firehjulstræk opnås gennem
anvendelsen af en ekstra elmotor, der er placeret på
bagakslen. Det er ærgerligt, fordi den bløde
affjedring ville gøre C5 Aircross ideel i uvejsomt
terræn, også med den stor frihøjde på 23 cm.
Men det gør mindre, for
egentlig lægger en moderne Citroën ikke op til
off-road kørsel. Den er elegant, den er komfortabel
men også forholdsvis konventionel, uden eksempelvis
at tilbyde det unikke i-cockpit, som er en anden
både visuel og funktionel forskel på C5 Aircross og
dens franske søstermodel, 3008.
Lavere registreringsafgift
I forbindelse med den
forventede ændring i beregningen af
registreringsafgifter, som blev foreslået af
regeringen midt i december, men i skrivende stund
endnu ikke er vedtaget i Folketinget, vil C5
Aircross Plug-in Hybrid opnå en prisreduktion på
10.000 kroner. Den prøvekørte FEEL-version er
aktuelt prissat til 310.000 kroner som et
kampagnetilbud, men da der traditionelt næsten
konstant kører kampagner på PSA-gruppens modeller,
skal vi blot konstatere, at her, primo januar 2021,
er det listeprisen på en C5 Aircross Plug-in Hybrid
FEEL.
Den findes i øvrigt i såvel
en billigere ”LIVE”-udgave samt en mere veludstyret
”SHINE SPORT” version. Førstnævnte er 20.000 kroner
billigere end FEEL og det er ret beset ikke meget
udstyr, man da giver afkald på – mest muligheden for
tilkøb. Omvendt koster SHINE SPORT 50.000 kroner
oven i FEEL, og rummer standardudstyrslisten meget
af det, man kan tilkøbe til FEEL plus fx automatisk
fjernlys og parkeringsassistent.
Plug-in er billigst -
relativt
Målt alene på pris er
fordelen ved Plug-in hybriderne stor i forhold til
prisen på de konventionelle modeller. Kun
basisudgaven, altså LIVE, er 20.000 kroner billigere
end den tilsvarende plug-in, men da må man også
nøjes med en 130-hestes turbobenzinmotor og selv stå
for gearskiftet – det er nemlig manuelt.
Den er nu ellers ikke så
ringe endda, og måske en overvejelse værd, for godt
nok er de officielle forbrugstal for plug-in udgaven
71,4 km/l, men for i det hele taget at opnå gode
forbrugstal, skal der tankes rigtig meget
elektricitet. Uden brug af el, dvs. hvor man
fastholder batteriniveauet fx på en elektrisk
restrækkevidde på 20 kilometer, er brændstof
forbruget af den 180-hestes benzinmotor, der indgår
i hybriddrivlinen omkring 15 km/l, dvs. stort set
det samme som 130-hestes benzinmotorens 14,9 km/l.
Og glem ikke, at elektricitet
også koster penge. Officielt kan man iht. WLTP
målemetoderne køre 62 kilometer på en opladning, i
praksis er tallet mindre, især når det er koldt i
vejret og dermed stiger udgiften til energi pr. kørt
kilometer.
Vægten ændrer
vejegenskaberne
Tilbage til køreegenskaberne.
For C5 Aircross Plug-in Hybrid vejer det meste af
500 kg mere end fx 130-hestes benzinversionen. Den
mervægt ligger fortrinsvis bag i bilen i kraft af
13,2 kWh batteriet. Derved forskydes tyngdepunktet
bagud, trykket på forhjulene lettes, og fordi
affjedringen er så tilgivende og både frihøjde og
bilens højde på 1,68 meter, opleves en vis
ustabilitet ved kraftig sidevind. Løsning: Sæt
farten lidt ned, så spares der også på energien,
uanset hvor den kommer fra.
Pladsen kan der imidlertid
ikke gøres noget ved. Bagagerummet er 120 liter
mindre, og medbringer man kabler til opladning
undervejs, bruges der også plads på dem. De er i
øvrigt elegant placeret i et særligt rum under
bagagerumsbunden, og har man ikke brug for den megen
plads, betyder det formentlig mindre. Bagagepladsen
er variabel i den forstand, at bagsædet foruden at
ryglænene kan lægges ned (det giver i alt 1510 liter
bagageplads) også kan skydes 15 cm frem og tilbage,
og ryglænenes hældning kan også justeres.
FEEL-udstyret inkluderer som standard bl.a. en 8”
berøringsskærm, 2-zone klimaanlæg, 18” alufælge,
bakkamera, nøglefri betjening og tagræling. Vil man
have adaptiv fartpilot, elektrisk bagklap (god idé,
for uden er den tung) og ægte læderindtræk skal det
tilkøbes og gør man det, er pris-springet til SHINE
SPORT versionen minimalt.
|