- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ét styk C5 Aircross PHEV og to styk C3.

Kort test: Citroën C5 Aircross PHEV

Citroën er med på plug-in vognen

-og C3 har fået en ansigtsløftning


Af Søren Clauding – 23. oktober 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikke overraskende er også Citroën nu klar i Danmark med en plug-in udgave af Citroën C5 Aircross. Den er baseret på kendt teknologi, delt på tværs i PSA koncernen i bl.a. Peugeot 3008 Hybrid og ikke langt fra den DS7 Crossback E-TENSE, vi prøvede tidligere på året. Dog med lidt lavere effekt – men også til en noget anden pris.

 

Citroën C5 Aircross C5 sælges nemlig indtil året er slut for blot 319.000 kroner for den billigste udgave, som i introduktionsfasen inkluderer så meget udstyr, at det er svært at se, hvad der skal bevæge en køber til, at lægge 40.000 kroner oven i, for også at få adaptiv fartpilot med stopfunktion og et par andre småting, men måske er netop den adaptive fartpilot udslagsgivende.

 

Kunderne køber topmodellerne

”Erfaringen viser i hvert fald, at kunderne vælger topmodellerne, når de køber en plug-in hybrid,” fortalte Hanne Sørensen, informationschef hos Interdan i Danmark og dermed også ansvarlig for Citroën. Oven i købet er den billigste C5 PHEV 10.000 kroner billiger end den tilsvarende 3008 Hybrid.



Citroën oplever i øvrigt en bemærkelsesværdig stigning i salget efter at det tog et dyk, da Interdan overtog mærket i Danmark. I 2017 solgte man 14.455 biler i Danmark og i fjor var tallet steget til 17.629. I år til dato har man solgt 12.639 biler, og med en stor efterspørgsel efter netop de indtil 31. december 2020 afgiftsbegunstigede plug-in hybrider, forventer man, at den nye C5 skubber salget yderligere i vejret.

 

Affjedringskomfortabel

C5 Aircross PHEV vender vi senere tilbage til med en mere indgående prøvekørsel, men den første korte prøvetur vidner om en yderst komfortabel løsning. Man anvender fabrikkens avancerede støddæmpersystem med progressivt hydrauliske puder og med ekstra vægt fra 13,2 kWh batteriet bliver kørslen rolig og meget glidende – noget der især passer til bilen, når man kører fuldt elektrisk.

 

Drivlinen består af en 4-cylindret 1,6 liters turbobenzinmotor konfigureret til 180 hestekræfter samt en 110 hestes elmotor. Systemeffekten er 225 hk og det hele sendes ud på forhjulene gennem en 8-trins EAT automatgearkasse. 0-100 km/t på 8,7 sekunder indebærer, at kørslen nok er rolig, men også kan være ganske hurtig. Og de mange kræfter gør det muligt at trække en anhænger på 1300 kg.

 

Prisen for en konventionel 180-hestes C5 Aircross med topudstyret Sportline kostede, da vi prøvekørte den i august 2019 460.000 kroner. Den findes ikke længere i programmet, og den nærmeste konventionelt motoriserede C5 har 130 hestekræfter. Med samme udstyrsbetegnelse (Feel) samt 8 EAT koster den 20.000 kroner mere end plug-in versionen, så er man ude efter mange kræfter, en fornuftig brændstoføkonomi, som bliver rigtig god, hvis man kan udnytte bilens 62 kilometer elektriske rækkevidde, bør man formentlig slå hurtigt til, da prisniveauet i skrivende stund efter 31. december endnu ikke kendes.

 

Faceliftet C3

Samtidig med den første korte testmulighed af den nye C5 PHEV præsenterede den danske importør også en faceliftet C3. Det er hovedsagelig småting, der er tale om: Et tilrettet frontparti med LED forlygter, nyt airbump-design, som man skal være kender for at kunne se. Samt to nye kabine designs.

Mere usynligt, men nok mere væsentligt (bortset fra LED forlygterne, som altid er en god nyhed) er nu 12 køreassistent systemer, der alt andet lige gør kørslen mere sikker. Bl.a. har C3 nu også p-sensor fortil.

 

Den hidtidige model har indtil videre i år været den mest købte personbil i Danmark med over 5500 eksemplarer. Det skyldes ikke mindst attraktive listepriser, som bl.a. kan henføres til, at Interdan fik en del C3’er til landet, som pga. Corona usikkerheden havde svært ved at blive solgt i Sydeuropa. Man måtte dog gå på kompromis med visse udstyrselementer, som fx sædevarme for at opnå de favorable priser – sædevarme er ikke særlig efterspurgt i ”de varme lande”.

Andre Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>
Den nye Citroën C5 Aircross PHEV:




Den faceliftede Citroën C3:

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt