En hybridbil har stor styrke ved blandet kørsel og i 
							bytrafik. Det har verdens uden sammenligning førende 
							producent af hybridbiler, Toyota, for længst 
							dokumenteret. Ikke mindst de selvopladende 
							hybridbiler, hvor man er uafhængig af en 
							stikkontakt, men stadig har fordelen af at kunne 
							omforme bilens bevægelsesenergi til strøm på 
							hybrid-batteriet, er yderst alsidige. 
							
							 Men hvordan er det ud, hvis man kører på 
							langtur, og bilen oven i købet ikke aerodynamisk er 
							den mest velegnede? Vil man have glæde af 
							hybrid-teknikken, eller lide begejstringen et frit 
							fald, når man slipper hybridbilen ud på en tysk 
							Autobahn ved topfart? Det satte vi os for at 
							undersøge. 
							 
							
							Øko-målsætning 
							Med det ikoniske Le Mont Saint Michel med dets 
							nyudviklede ultra moderne øko-system til bevarelse 
							af klippeøens unikke karakter som mål (hvilket 
							passede godt til bilens miljøegenskaber), sendte vi 
							en Toyota RAV4 Hybrid ned ad de tyske motorveje, 
							gennem det franske motorvejsnet, rundt ad de 
							naturskønne provinsveje i Bretagne og holdt i sagens 
							natur godt øje med kørselsmønster og benzinforbrug. 
							 
							
							Inden Toyotaens markante front for alvor blev drejet 
							mod nord, var der blevet tilbagelagt omkring 2500 
							kilometer - en noget anden oplevelse end 
							testkørslerne på det danske vejnet eller de kompakte 
							ruter, som en “First World Testdrive” typisk giver 
							mulighed for. 
							
							 Toyota RAV4 er 5. generation af en af verdens 
							første SUV’er. Hybrid-versionerne har eksisteret i 
							flere år, og RAV4 Hybrid kan også fås uden hybrid, 
							men med sigte på miljøet er hybrid-udgaven den mest 
							interessante. Dels fordi den selvopladende hybrid 
							drivline i sin nyeste udgave er temmelig potent 
							(systemeffekt: 218 hk), og dels fordi Toyota i dag 
							gør det muligt, omend alene med den firehjulstrukne 
							udgave, at køre med en anhænger på op 
							til 1650 kg. Det kunne den tidligere RAV4 Hybrid dog 
							også, og den egenskab har man heldigvis bibeholdt i 
							den nye udgave. 
							
							
							 Forhjulstræk er ikke dumt 
							Vi havde lejlighed til, at stifte bekendtskab med 
							RAV4 Hybrid ifm. de første internationale 
							prøvekørsler og har beskrevet mange af bilens 
							detaljer dér (læs 
							mere om Toyota RAV4 Hybrid hér >>>). Meget af 
							det forbigås derfor i disse spalter. Men der er dog 
							en vis forskel på bilerne fra dengang og den, vi 
							kørte langturen i: 
							  
							
							Den aktuelle version havde forhjulstræk, hvad der er 
							en økonomisk fordel, når bilen skal købes, og også 
							er det, når den skal køres. Ejerafgiften er lavere 
							med forhjulstræk, benzinforbruget ligeså - men 
							indrømmet, firehjulstrækket ville være en fordel, 
							hvis man ville begive sig ud på strandbunden omkring 
							Le Mont Saint Michel. Men det må man alligevel ikke, 
							og på Fanø går det nok uden. Iøvrigt har RAV4 en 
							vadedybde på 50 cm - den har vi ikke afprøvet. 
							
							
							 Varieret fart oplader batteriet 
							Ved topfarten på 180 km/t er benzinforbruget ikke 
							påvirket af hybrid-teknologien. Men det er det, i 
							samme øjeblik farten sættes ned, og det sker 
							ustandseligt, når man begiver sig sydover gennem det 
							fabelagtige men stærkt belastede Autobahn-net. Hver 
							gang man sætter farten ned, opsamles 
							bevægelsesenergien og forvandles til elektricitet, 
							som via Nikkel-metal batteriet og det såkaldte e-CVT 
							gear siden benyttes til, at sætte farten op igen 
							eller simpelthen, at varetage kørslen i de små 
							stille franske landsbyer, hvor beboerne uden tvivl 
							sætter pris på stilheden. 
							  
							 
							  
							Man kan skifte “manuelt” ved hjælp af paler bag 
							rattet, og så forvandles “million-gearet” til et 
							mere konventionel sekventielt gearskift i trin, men 
							i praksis er det sjældent nødvendigt. Automatikken 
							er fremragende, og til- og frakoblingen af den 2,5 
							liter store 4-cylindrede 177 hestes benzinmotor sker 
							umærkeligt, omend det meget naturligt kan høres, når 
							den er i brug. Det er den naturligt nok ved høj fart 
							meget af tiden, men det er forbavsende, så mange 
							kilometer, man kan køre på elektricitet alene, 
							hvilket dels hænger sammen med et velproportioneret 
							batteri, men også den kraftige 118 hestes 
							elektromotor og drivlinestyringen. 
							  
							Flot benzinøkonomi 
							
							
							
							Vi kørte i princippet hele turen i den såkaldte 
							ECO-indstilling, som alene styrer drivlinen. På 
							“udturen”, hvor der blev kørt så hurtigt, som det var 
							muligt, inklusive mange strækninger ved høj fart, 
							endte vi med et benzinforbrug på små 16 km/l iht. 
							bilens on-board computer. På tilbageturen, hvor 
							hastigheden var mere besindig, havnede vi et stykke 
							over 16 km/l. WLTP tallene siger 17,5-18,2 km/l, men 
							de inkluderer ikke nær så meget kørsel ved høj fart. 
							 
							
							Så konklusionen er: Ser man på brændstofforbruget 
							alene, kan en RAV4 Hybrid med sine 1,67 meter i 
							højden og 19 cm frihøjde udmærket hamle op med lige 
							så effektfulde diesel-alternativer (hos kollegerne, 
							for Toyota producerer ikke længere dieselmotorer til 
							personbiler). Så kan der være lidt prisforskel på 
							diesel og benzin, når man krydser landegrænserne, men det er marginalt. 
							 Vigtigst er 
							det, at slå fast, at en langtur i en moderne 
							selvopladende hybridbil som Toyota RAV4 Hybrid er en 
							miljørigtig og meget behagelig måde at transporteres 
							på. Den har glimrende køreegenskaber, er komfortabel 
							og desuden også temmelig rummelig. Se videoen her på 
							siden og
							
							læs mere om Toyota RAV4 som langtursbil hér >>>. 
							Og ved bykørsel er den klart en optimal moderne 
							mobilitetsløsning for dem, der gerne vil bidrage til 
							at passe på jordens miljø. 
							
							
							
							Læs mere om Le Mont Saint Michel hér>>>
  
							
							Læs om overnatning på Le Mont Saint Michel hér >>> | 
						 
					  | 
				 
			 
			 | 
			
			
			
			 |