- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Couesnon-flodens udløb er nu forsynet med en slags
ventil, som benyttes til at anvende verdens største
tidevand til at holde havbunden omkring Le Mons
Saint Michel fri for mudder og aflejringer.
Langturstest:
Toyota RAV4 Hybrid 2,5 VVT-i 4X2 H3 Style
Hybridbil i naturligt habitat Af Søren Clauding - juli 2019
Der var flere gode grunde til at vælge Le Mont Saint
Michel som mål for en langturs-test af en
multi-anvendelig hybridbil i form af Toyota RAV4
Hybrid. Bilen er i sig selv yderst anvendelig til
mange formål, ikke mindst som rejsebil, kan vi slå
fast. Men området omkring den spektakulære klippeø
ud for den franske kyst på kanten mellem Normandiet
og Bretagne er et mønstereksempel på en økologisk
hybridløsning, som inkluderer en meget høj grad af
mobilitet. I “gamle dage”, dvs. indtil først i 10’erne,
sjovt nok samtidig med, at Toyota gjorde
hybridteknologien tilgængelig for hvermand ved at
indføre den i kompaktbilen, Yaris, kørte man over en
dæmning ud til klippeøen i den engelske kanal.
Le Mont Saint Michel er en af de mest besøgte
seværdigheder i Europa med op imod 3 millioner
gæster hvert år. Det er dog vores indtryk, at ikke
mange danskere finder derud, måske fordi, at skal
man køre så langt, kører man hellere den samme
strækning og havner da fx ved den franske riviera.
Det er synd og skam, for selvom øen i
sommermånederne er invaderet af turister, er den
absolut en køretur værd, omend der er tale om en af
de lidt længere. Verdens største tidevand
Le Mont Saint Michel ligger præcis på kanten mellem
Normandiet og Bretagne ved Couesnon flodens udløb.
Øen ligger en lille kilometer fra fastlandet og
udmærker sig bl.a. ved at være landfast ved
lavvande. Tidevandet kan variere op til 14 meter og
er det største i verden. Dæmningen gjorde det
muligt, at parkere tæt ved øen, men den påvirkede
også udstrømningen fra floden.
Desuden bragte det indstrømmende havvand slam og
mudder med sig, det aflejredes på havbunden, og
efterhånden var øen ingen ø længere, fordi selv det
store højvande kunne ikke overgå aflejringerne på
havbunden omkring øen. Økoløsning
I stedet for at bygge store kunstige anlæg til at
sikre øens unikke karakter, som den har haft i
årtusinder og som for alvor blev påvirket af
mennesker fra år 708, hvor man byggede en lille
kirke og et kloster (som siden er vokset til i nyere
tid nærmest at være en slags “Disney-lookalike
eventyrslot”), udtænkte man en økoløsning. Dæmningen blev fjernet, i stedet blev der bygget
en vejbro og anlagt store parkeringsarealer på
fastlandet og shuttlebusser står nu for
persontransporten til og fra øen. Og så byggede man
en slags ventil et stykke oppe i floden.
Når højvandet strømmer op i floden, ledes den
øverste del af vandet hen over ventilen, som da er
lukket, op i floden. Den øverste del af havvandet
indeholder mindst mudder. Når lavvandet siden sætter
ind, åbnes ventilen og det
”inddæmmede"/tilbageholdte havvand strømmer med
forholdsvis stor kraft tilbage i havet og river
mudderet med sig. Projektet lykkedes og i dag har man så igen
mulighed for at opleve Le Mont Saint Michel i sin
oprindelige form. Man parkerer sin bil og
transporteres gratis ud til øen og tilbage igen, det
er dog ikke mere gratis end der skal betales for at
parkere på de store p-arealer. Det er i øvrigt en
pudsig busløsning, der er tale om. Busserne er
udstyret med førerhus i begge ender og skal derfor
ikke vende - præcis som man løser det ved
skinnetransport. Det eneste, der mangler, er at
dieselbusserne udskiftes med el-busser. Så langt har
konstruktørerne af projektet altså ikke tænkt ud af
boksen. Måske var en hybrid også en mulighed...
Hertil og ikke længere. Herfra har alene de
specialbyggede busser, service-køretøjer o.lign.
adgang. Men shuttlebus-systemet fungerer
fortræffeligt.
Hybrid-SUV på langtur >>>
RAV4 Hybrid'en var i naturligt habitat på vej over
Couesnon-floden, som har en central betydning i den
øko/mobilitets-løsning, som skal bevare en af
Europas mest unikke UNESCO verdensarv-steder.Link til importøren
La Mère Poulard: Et godt tip til overnatning
I forbindelse med vores besøg på Le Mont Saint
Michel - målet for prøvekørslen af Toyota RAV4
Hybrid, overnattede vi på selve øen. Det var i sig
selv en yderst autentisk oplevelse, også fordi
hotellet, La Mère Poulard, har en historie, der kan
føres tilbage til 1888. Dermed er det ligeså gammelt
som den første dæmning, der i sagens natur dengang
øgede turismen gevaldigt, så der netop var brug for
et hotel på øen. La Mère Poulard ligger lige indenfor “byporten”,
nogle hundrede meter fra shuttle-bussernes
stoppested. Man har i såvel hovedbygningen som
anex’et, hvor vi var indlogeret, fremragende udsigt
mod fastlandet og kan derfra på helt nært hold følge
det enestående tidevand.
Men bliv ikke
skuffet - det er ikke hver gang, det stiger og
falder 14 meter. Og elevator er ikke eksisterende,
så man skal have bentøjet og rygmuskulaturen i
orden…
Vi har prøvekørt den nye 218-hestes Toyota RAV4
Hybrid på en tur ad tyske motorveje ved topfart og
snoede franske landevej. Spørgsmålet var: Dur en
selvopladende hybridbil, oven i købet i SUV klæder
til en sådan langtur? Videoen ovenfor giver svaret.
Fuld HD. Kort version - del 1
Kort version - del 2
Kort version - del 3
Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding