Toyota har skabt en helt ny RAV4. Den er så
gennemgribende ny, at det på det nærmeste kun er
Toyota logo’et, den har til fælles med forgængeren –
plus, selvfølgelig – historien, som kan føres helt
tilbage til 1994 – den nye RAV4 er 5. generation.
Toyota er lig med hybrid, og det var da også kun
hybridbiler, der var mulighed for at prøve i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, der fandt sted på udfordrende veje
vest for Barcelona i Spanien.
Faktisk kan den nye RAV4 også fås med en 175 hestes
benzinmotor, som for mange mennesker vil være den
økonomisk mest attraktive løsning. Vil man køre
hybrid, skal man lægge 120.000 kroner oven i, men så
får man også en 218-hestes motor og et højere
udstyrsniveau.
Langt på literen
Hybrid er den komfort- og miljøoptimale udgave, hvad
det sidste angår bl.a. fordi den kan køre næsten
22,2 km pr. liter benzin, opgjort vha. WLTP
målemetoden og omregnet til NEDC2 tal, som har vist
sig at være meget tæt på det virkelige forbrug (til
sammenligning kører ikke-hybrid udgaven med benzin
motor og 2-hjulstræk højst 17,9 km/l og da kun med
CVT-automatgearet). Vælger man den firehjulstrukne
hybrid-version, kan man køre 22,7 km/l – forklaring
følger.
Først lige et a-pro-pos forbrugsmålinger: d. 1.
april i år vil registreringsafgiften i Danmark blive
beregnet på grundlag af de endelige WLTP tal, og da
vil de allerfleste biler stige lidt i pris. Toyota
forventer dog maksimalt en prisstigning på 10.000
kroner på RAV4, men 10.000 kroner er jo også en
slags penge. Heldigvis, hvis man er RAV4 liebhaver,
bliver den nye bil markedsført i Danmark allerede
første weekend i februar, og Toyota forventer ikke
den helt store leveringstid, end ikke i startfasen.
Maskulin udstråling
For de penge, uanset man vælger den ene eller den
anden version, får man ikke bare en helt ny og meget
gennemarbejdet bil, man får også et design med
markant mere maskulinitet og pondus end den seneste
RAV4 kunne byde på – selvom den nu også hen ad vejen
er blevet strammet fornuftigt op. Men den nye bil er
iøjefaldende, designelementer som den sekskantede
frontgrill finder man overalt på bilen, selv i
hjulkasserne. Det er med til at gøre RAV4
karakteristisk, vel at mærke på den gode måde.
Det er da også præcis, hvad Toyota har villet opnå.
De har gradvist moderniseret designet over de
seneste år, med CHR modellen som det ultimative
udtryk derfor. Men CHR er mere iøjefaldende end den
er praktisk. Det kan man ikke sige om RAV4. Den er
helt igennem også ret praktisk anlagt.
Masser af plads
Det gælder bl.a. pladsforholdende. Selv i den
firehjulstrukne version med hybrid drivline er
pladsforholdende fremragende. Bilen måler godt 4,60
meter i længden og har kun en beskeden kardantunnel
ned gennem midten af kabinen. Tiden ved de første
prøvekørsler var for knap til at gå i tekniske
detaljer, men kardantunnellen er kun i brug ifm. det
mekaniske system, som udgør firehjulstrækket i
benzin-udgaven, hvorimod det i hybridudgaven
varetages af en ekstra elmotor på baghjulene.
Toyota oplyser dog, at kraftfordelingen mellem for-
og bagaksel kan variere fra 100 procent på
forhjulene til 20:80 (for:bag), elektronisk
reguleret. Da effekten af elmotoren på bagakslen
ikke er oplyst – det må vi går mere under huden på
senere – kan vi blot konstatere, at kraftfordelingen
naturligvis godt kan være 20:80, såfremt motorerne
ikke arbejder for fuld styrke. Hvorimod
kraftfordelingen 20:80 i benzinudgaven, som i øvrigt
er udrustet med en 2-liters motor uden turbolader,
formentlig godt kan håndtere de mange kræfter på
baghjulene og det er formentlig også grunden til, at
den firehjulstrukne benzinudgave kan køre med en
anhænger på 2000 kg.
Stor betydning med AWD
I on-board videoen her på siden får vi en klar
fornemmelse af, hvor stor betydning det har, at
baghjulene hjælper til, i det fedtede og ret
uforudsigelige spor, vi havde mulighed for at
gennemkøre, og det er vel ret beset det vigtigste.
Den nye RAV4 er den første bil, der er skabt på
grundlag af K-udgaven af Toyotas nye globale
arkitektur. K-udgaven passer til SUV-proportionerne
og har bl.a. medført markant mere plads i kabinen,
uden at bilen er blevet længere end forgængeren.
Link til importøren |