Det er de færreste, trods alt, der har brug for en
terrængående offroader. Men det er rart, hvis man
kan komme frem i lettere terræn, og det er rart,
hvis man har en rummelig bil til rådighed, og det er
bestemt rart, hvis man har det hele samlet i en bil,
der også en skånsom overfor miljøet. Sådan en er den
nye RAV4 Hybrid fra Toyota.
De første internationale prøvekørsler af bilen, som
har premiere i Danmark først i februar, havde
naturligt nok fokus på hybrid. Nogle vil måske undre
sig så over, at Toyota ikke – i første omgang i
hvert fald – lancerer en plugin-hybrid. Men
virkeligheden er, at Toyota har benyttet og
optimeret den eksisterende og gennemprøvede
hybridteknologi, så man i den grad har skabt en
helstøbt fuldblods allround bil, som i øvrigt også
tilgodeser de mange, der eksempelvis bor i
lejlighedskomplekser og har svært ved at udnytte
fordelen ved en plugin hybrid.
Ægte SUV
RAV4 er en ægte SUV i den forstand, at man sidder
højt – dog er det såkaldte ”hip-punkt” sænket en
anelse ift. forgængeren med det formål, at få lavere
tyngdepunkt og dermed bidrage til vejbeliggenheden.
En ægte SUV er også rummelig. Med et bagagerum på
580 liter, der kan øges til næsten 1,7 kubikmeter
med nedfældede bagsæder, har den nye RAV4 meget mere
plads end i forgængeren. Den må desuden trække en
anhænger på 1650 kg med den firehjulstrukne
hybridudgave (800 kg med FWD) og ikke mindre end 2
tons med den firehjulstrukne 175-hestes 2-liters
benzinudgave med manuelt gear.
RAV4 kan fås med firehjulstræk. Det er mekanisk i
benzinmotorudgaven og elektrisk i hybridudgaven. Vi
har alene prøvet hybridudgaven, som Toyota
forventer, vil blive langt den mest købte.
Hybridudgaven har det, man efterhånden kan kalde en
konventionel hybridmotor, hér på 2,5 liter (altså
ingen plugin), med AWD suppleret af en ekstra
elmotor på bagakslen – som i øvrigt er af den
avancerede double wishbone type. Systemeffekten på
den firehjulstrukne udgave er 222 hestekræfter og
218 hk med FWD alene.
Bageste elmotor yder i øvrigt 40 kW (svarende til 54
hk), mens forreste elmotor yder 80 kW svarende til
109 hk. Bageste elmotor trækker med 121 Nm (og kan
via gearingen trække med op til 1300 Nm målt direkte
på selve baghjulene, hvilket er 30 procent mere end
forgængeren). Forreste elmotor trækker med 202 Nm.
Hybridmotoren under motorhjelmen.
22,7 km pr. liter benzin
Der er tale om fjerde generations hybridløsning, som
bl.a. indebærer en exceptionel god elektrisk styring
af såvel samspillet mellem de forskellige motorer og
det trinløse e-CVT gear (som også kan skiftes i
trin, hvilket kan være hensigtsmæssigt ved
terrænkørsel). Samtidig har man en benzinøkonomi på
ikke mindre end 22,7 km/l (NEDC2), hvilket er
fremragende, den store effekt taget i betragtning og
ikke mindst, at der er tale om en bil, der måler
1,69 meter i højden og desuden har en frihøjde på 19
cm.
Toyota har valgt at benytte den velkendte
batteriteknologi med nickel-metal batterier. De er
større end litium-ion batterier, men fungerer bedre
i samspil med en benzinmotor og
regenereringssystemerne, slides mindre og er ikke
følsomme for leveringsproblematikken, hvad angår
jordens begrænsede litium-ressourcer. Det giver
faktisk god mening.
Komfortabel affjedring
Affjedringen er optimeret, så de store ujævnheder
absorberes blidt ved kørsel på asfalt, hvilket giver
en glidende kørsel. De små ujævnheder kan mærkes,
men det medvirker bl.a. til, at man ikke taber
følingen med underlaget, og underbygger også en
forholdsvis stor grad af køredynamik. Vi gætter dog
på at udgaven med 17” hjul i stedet for de
prøvekørte 18” hjul vil være mere
affjedringskomfortabel pga. større affjedring i
dæksiderne.
Sjovt nok føltes affjedringen forbavsende spændstig
ved semi-offroad kørsel (se onboard videoen), men
det kan hænge sammen med, at selvom underlaget var
vådt og fedtet, var kernen i ujævnhederne yderst
hård. Det gav de første internationale prøvekørsler
af bilen ikke tidsmæssigt mulighed for at udforske
nærmere. Generelt er støjniveauet lavt og bilen har
som sådan også gode allround køreegenskaber.
Udstyr for alle pengene
Toyota markedsfører alene udstyrsniveauerne over det
laveste, og den billigste hybrid udgave koster
420.000 kroner. Bilerne er yderst veludstyrede og
selv det i Danmark laveste ”T2” udstyr, som alene
kan fås til benzinudgaven, inkluderer adaptiv
fartpilot (40-180 km/t), aircondition, el-sideruder,
automatisk højdejusterbare LED-forlygter, sædevarme
og Toyota Safety Sense sikkerhedspakken med bl.a.
automatisk nødbremse, der også kan se fodgængere og
cyklister om natten.
Niveauet over (T3 respektive H3 i hybridudgaverne)
indeholder bl.a. 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg,
p-sensorer for og bag, bakkamera, en 8”
berøringsskærm og så er den adaptive fartpilot
virksom helt ned til 0 km/t.
Elektromagnetiske bakspejl
Topudstyret hedder H3 Style eller H4 og omfatter
bl.a. 18” alufælge, 360 grader panoramakamera,
læderindtræk og meget mere, ikke mindst det nye
elektromatiske bakspejl, hvor bakspejlet i stedet
for spejlbillede, når man ønsker det, kan vise, hvad
et højt og indvendigt monteret bagud vendt kamera
kan se – derved kan man se klart bagud, selvom
udsynet fra bakspejlet er forhindret af passagerer
og læs. Billedet er dog ikke hensigtsmæssigt for
personer med langsyn, fordi det da fremstår uskarpt,
men det er bedre end intet bagudsyn overhovedet.
Det elektromagnetiske bakspejl.
De prøvekørte biler var udstyret med 18” fælge og
225 mm brede 60 procent lavprofildæk.
|