- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Toyota Corolla Touring Sports 1,8 VVT-i Hybrid H3Testkørsel på
“ryggesløse præmisser”Af Søren
Clauding - august 2019
Præmisserne i forbindelse med
biltests er aldrig ens. Men det plejer at være vind
og vejr, der er hovedkræfterne. Det er i hvert fald
ikke hver dag (heldigvis, for det kan ikke
anbefales), at undertegnede får mulighed for, at
afprøve ikke mindst en bils affjedring og
kørekomfort med den følsomhed, der er forbundet med
en regulær diskusprolaps. Undertegnede pådrog sig en
sådan, da stationcarudgaven af den nye Toyota
Corolla Hybrid skulle testkøres.
Og nej, den indtraf inden, testen
blev påbegyndt, så Corolla’en havde ingen aktie i
den begivenhed, men det var ikke mange kilometer,
der blev tilbragt bag rattet, af den simple grund,
at følsomheden og koncentrationsevnen, selvom en bil
som den nye Corolla er udstyret med diverse
sikkerhedssystemer, er stærkt forstyrret af smerter.
Og så er det en ret dårlig idé at køre bil – det
skal jo helst ikke gå galt.
Test fra passagersædet Måske er det mere en ordleg, i
overskriften at kalde præmisserne ”ryggesløse”, for
ordet dækker egentlig ikke rigtigt. Men det var i
hvert fald urimelige præmisser, der var tale om.
Heldigvis var der andre, der kunne køre bilen, og så
var rollen pludselig forvandlet til den uvante
situation, at bilen skulle testes fra passagersædet.
Hvad angår Corolla’ens
køreegenskaber, havde en stort set tilsvarende bil
dog været under lup ifm. de første internationale
prøvekørsler tidligere på året (læs mere fra de
første internationale prøvekørsler hér >>>). Videoen
derfra kan bl.a. Ses her på siden. Så ingen ord om
bilens køreegenskaber i disse spalter…
Kun på ét punkt er det interessant,
og det er da også grunden til, at I læsere, skal
indvies i den ikke særlig morsomme situation:
Følsomheden ER anderledes, og oplevelsen af især
kørekomforten er meget mere ude på de marginaler,
som man ikke kommer under normale omstændigheder.
Lineær acceleration En Toyota Corolla Hybrid er som
bekendt udstyret med i dette tilfælde en 98 hestes
Atkinson cycle 1,8 liters benzinmotor, et såkaldt
e-CVT-gear og en 72 hestes elmotor. Den kraftige
elmotor indebærer, at såfremt føreren fravælger, at
træde speederen i bund fra de første meter (tak for
det…), starter bilen alene vha. elmotoren. Det er en
meget blid igangsætning og den kan man godt have
brug for i sådan en tilstand.Dernæst er der gearskiftet. Det er
meget enkelt, for der skiftes ikke gear, fordi
e-CVT-teknologien indebærer en minutiøst elektronisk
styret kontinuerlig skiftende transmission (nogle
kalder det et milliongear), der skaber et perfekt
samarbejde mellem de to næsten lige kraftige
motorer. Hjulpet af, at benzinmotoren ikke skal
håndtere et turbo-genereret kraftigt
drejningsmoment, men efter en næsten retlinet
stigende kurve leverer stadig flere kræfter til
”motor- samarbejdet”, får man en usædvanlig ryk-løs
acceleration. Og sådan én lærer man hurtigt at sætte
meget pris på, når ryggen nægter, at samarbejde på
vanlige vilkår.
Komfortabel affjedring Det samme gælder affjedringen. Den er
komfortabel, (det vidste vi i forvejen), når man
ikke forsøger, at køre udover skridgrænsen, og er
bump i bilen det sidste, man ønsker, er Corolla’ens
affjedring ideel. Hvad sædet i passagersiden angår,
er der i den aktuelle situation plads til
forbedring, men da der findes ligeså mange
forskellige menneskekroppe som mennesker i verden,
er det er umulig opgave at sikre, at alle sidder
godt. Det er stadig en individuel vurdering, der
skal træffes af dem, der skal køre i en sådan bil
til hverdag. Men el-førersædet med elektrisk
justerbar lændestøtte vil mange formentlig have
fordel af, så ryggen ikke belastes uhensigtsmæssigt.
Måske kan det endda medvirke til at forebygge en
diskusprolaps, hvem ved…H3 standard udstyrslisten er iøvrigt
alenlang. Foruden kørehjælpemidlerne inkluderer den
2-zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot, bakkamera,
sædevarme, nøglefri start. Desuden havde Toyota
udrustet Corolla’en med effektive LED forlygter,
nøglefri adgang og meget andet. Det påvirker
naturligvis listeprisen for bilen, der uden
ekstraudstyr, men med hybridteknik, er fastsat til
godt 290.000 kroner. Men pengene er i det store hele godt givet ud.
Vi har prøvekørt den nye Toyota Corolla i
Touring Sports udgaven med 180-hestes 2-liters
Hybrid motor i maskinrummet. 0-100 km/t på 8,1
sekund er ret godt i en komfortabel men altså
også dynamisk og ikke mindst miljørigtig
stationcar.
Model:
Toyota Corolla Touring
Sports 1,8 VVT-i Hybrid H3
Listepris:
Kr. 290.480
Motor og transmission:
4 cyl. 1,8
ltr. benzinmotor. 98 hk, 142 Nm/3600
omdr./min. Elmotor, 72 hk. System effekt:
122 hk.
E-CVT automatgear.
Præstationer
acceleration/ topfart/
Brændstoføk/ CO2
udledning (WLTP):
11,1 sek./ 180 km/t/ 22,2 km/l /103 g/km
Længde:
4,65 m
Bagagerum:
596 liter VDA
Værd at bemærke:
ABS. EBD. ESC. 7 airbags.
16” alufælge (standard). LED forlygter.
Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat.
2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle
m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv
fartpilot (0-180 km/t). Sædevarme.
Regnsensor. Toyota Touch multimedia system.
2 X Isofix. Automatisk nødbremse.
Vognbaneassistent. p-sensorer for og bag.
Bakkamera. 8” berøringsskærm.
Skiltegenkendelse. MirrorLink. 3 års
garanti.