- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Biltest: Toyota Corolla Touring Sports 1,8 VVT-i Hybrid H3
Testkørsel på “ryggesløse præmisser”
Af Søren Clauding - august 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Præmisserne i forbindelse med biltests er aldrig ens. Men det plejer at være vind og vejr, der er hovedkræfterne. Det er i hvert fald ikke hver dag (heldigvis, for det kan ikke anbefales), at undertegnede får mulighed for, at afprøve ikke mindst en bils affjedring og kørekomfort med den følsomhed, der er forbundet med en regulær diskusprolaps. Undertegnede pådrog sig en sådan, da stationcarudgaven af den nye Toyota Corolla Hybrid skulle testkøres.

Og nej, den indtraf inden, testen blev påbegyndt, så Corolla’en havde ingen aktie i den begivenhed, men det var ikke mange kilometer, der blev tilbragt bag rattet, af den simple grund, at følsomheden og koncentrationsevnen, selvom en bil som den nye Corolla er udstyret med diverse sikkerhedssystemer, er stærkt forstyrret af smerter. Og så er det en ret dårlig idé at køre bil – det skal jo helst ikke gå galt.

Test fra passagersædet
Måske er det mere en ordleg, i overskriften at kalde præmisserne ”ryggesløse”, for ordet dækker egentlig ikke rigtigt. Men det var i hvert fald urimelige præmisser, der var tale om. Heldigvis var der andre, der kunne køre bilen, og så var rollen pludselig forvandlet til den uvante situation, at bilen skulle testes fra passagersædet.

Hvad angår Corolla’ens køreegenskaber, havde en stort set tilsvarende bil dog været under lup ifm. de første internationale prøvekørsler tidligere på året (læs mere fra de første internationale prøvekørsler hér >>>). Videoen derfra kan bl.a. Ses her på siden. Så ingen ord om bilens køreegenskaber i disse spalter…


Kun på ét punkt er det interessant, og det er da også grunden til, at I læsere, skal indvies i den ikke særlig morsomme situation: Følsomheden ER anderledes, og oplevelsen af især kørekomforten er meget mere ude på de marginaler, som man ikke kommer under normale omstændigheder.


Lineær acceleration
En Toyota Corolla Hybrid er som bekendt udstyret med i dette tilfælde en 98 hestes Atkinson cycle 1,8 liters benzinmotor, et såkaldt e-CVT-gear og en 72 hestes elmotor. Den kraftige elmotor indebærer, at såfremt føreren fravælger, at træde speederen i bund fra de første meter (tak for det…), starter bilen alene vha. elmotoren. Det er en meget blid igangsætning og den kan man godt have brug for i sådan en tilstand.

Dernæst er der gearskiftet. Det er meget enkelt, for der skiftes ikke gear, fordi e-CVT-teknologien indebærer en minutiøst elektronisk styret kontinuerlig skiftende transmission (nogle kalder det et milliongear), der skaber et perfekt samarbejde mellem de to næsten lige kraftige motorer. Hjulpet af, at benzinmotoren ikke skal håndtere et turbo-genereret kraftigt drejningsmoment, men efter en næsten retlinet stigende kurve leverer stadig flere kræfter til ”motor- samarbejdet”, får man en usædvanlig ryk-løs acceleration. Og sådan én lærer man hurtigt at sætte meget pris på, når ryggen nægter, at samarbejde på vanlige vilkår.


Komfortabel affjedring
Det samme gælder affjedringen. Den er komfortabel, (det vidste vi i forvejen), når man ikke forsøger, at køre udover skridgrænsen, og er bump i bilen det sidste, man ønsker, er Corolla’ens affjedring ideel. Hvad sædet i passagersiden angår, er der i den aktuelle situation plads til forbedring, men da der findes ligeså mange forskellige menneskekroppe som mennesker i verden, er det er umulig opgave at sikre, at alle sidder godt. Det er stadig en individuel vurdering, der skal træffes af dem, der skal køre i en sådan bil til hverdag. Men el-førersædet med elektrisk justerbar lændestøtte vil mange formentlig have fordel af, så ryggen ikke belastes uhensigtsmæssigt. Måske kan det endda medvirke til at forebygge en diskusprolaps, hvem ved…


H3 standard udstyrslisten er iøvrigt alenlang. Foruden kørehjælpemidlerne inkluderer den 2-zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot, bakkamera, sædevarme, nøglefri start. Desuden havde Toyota udrustet Corolla’en med effektive LED forlygter, nøglefri adgang og meget andet. Det påvirker naturligvis listeprisen for bilen, der uden ekstraudstyr, men med hybridteknik, er fastsat til godt 290.000 kroner. Men pengene er i det store hele godt givet ud.






Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota Corolla First World Test >>>


Se videoen fra de første internationale prøvekørsler:

Vi har prøvekørt den nye Toyota Corolla i Touring Sports udgaven med 180-hestes 2-liters Hybrid motor i maskinrummet. 0-100 km/t på 8,1 sekund er ret godt i en komfortabel men altså også dynamisk og ikke mindst miljørigtig stationcar.





Model:

Toyota Corolla Touring Sports 1,8 VVT-i Hybrid H3

Listepris:

Kr. 290.480

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 ltr. benzinmotor. 98 hk, 142 Nm/3600 omdr./min. Elmotor, 72 hk. System effekt: 122 hk. E-CVT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,1 sek./ 180 km/t/ 22,2 km/l /103 g/km

Længde:

4,65 m

Bagagerum:

596 liter VDA

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. 7 airbags. 16” alufælge (standard). LED forlygter. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot (0-180 km/t). Sædevarme. Regnsensor. Toyota Touch multimedia system. 2 X Isofix. Automatisk nødbremse. Vognbaneassistent. p-sensorer for og bag. Bakkamera. 8” berøringsskærm. Skiltegenkendelse. MirrorLink. 3 års garanti.

Link til importøren



Den prøvekørte Corolla havde 17" alufælge som ekstraudstyr.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt