Først hed den Corolla, så hed
den Auris og nu hedder den Corolla igen. Det kan
lyde skørt, men når det handler om verdens mest
solgte bilmodel nogensinde, skabt af verdens største
bilmærke, som ikke mindst gennem deres målrettede
satsning på hybridbiler, igangsat for mere end 20 år
siden, i den grad har vist vejen indenfor
bilproduktion, er der nok mening med galskaben.
Og det handler mere om Auris
end Corolla. I begyndelsen af det nye årtusinde
måtte Toyota nemlig konstatere, at salget af
succesmodellen (Corolla) ikke gik som det skulle.
Designet var ikke tidssvarende, hverken uden på
eller under lakken. Der var brug for en radikal
fornyelse og for ikke at risiker negative reaktioner
på Corolla navnet, og måske især for at signalere
nye tider, skabte man Auris.
Corolla
kender alle
Auris fik gjort op med
fortiden og hjalp Toyota gennem finanskrisen sidst i
nullerne, men først med 2. generation Auris i 2013
kom der for alvor gang i salget igen, ekstra
understreget på det danske marked, hvor det også var
lykkedes Toyota at gøre hybridbiler økonomisk at
attraktive. Salget steg, fortiden var blevet rystet
ud af kundernes bevidsthed. Men ikke mere end at
Corolla navnet fortsat var mere kendt end Auris. Og
bilerne, der i den grad var blevet strammet op,
underbyggede, at Toyota var tilbage på toppen.
Så var det tid et nyt skifte,
med det klare mål, ikke bare at fastholde men også
at udbygge Toyotas position i C-segmentet, dvs. de
mindre mellemklassebiler. Eller sagt på en anden
måde: generobre det tabte marked. Og det vil Corolla
navnet nok være bedre til, havde man allerede
internt i organisationen forudset, da 2. generation
Auris kørte ud til kunderne. Simpelthen fordi de
millioner og atter millioner af succes-Corollaer
havde fastholdt deres grundliggende image,
deriblandt pålidelighed, kvalitet, holdbarhed og en enestående
troværdighed.
Verdens mest
solgte
Som et kuriosum er der solgt
tæt ved 47 millioner Corolla/Auris siden den første
Corolla så dagens lys i 1966, ca. 200.000 af dem er
indregistreret i Danmark og den dag i dag kører der
fortsat omkring 37.000 af slagsen på danske
landeveje.
Men som sagt så gjort:
Corolla navnet er genopstået, den nye og dermed 12.
generation af Corolla/Auris er på vej og i
begyndelsen af april kommer vi til at kunne se den
og køre i den hos de danske forhandlere – noget vi
imidlertid allerede her på Motorsiden.dk har haft
mulighed for, i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, som fandt sted på
Mallorca.
Skarpt
design og to hybrid versioner
Og selvom revolution er et
stærkt ord, er man kommet meget langt med den nye
Aur…
nej, undskyld, Corolla. Udover et ultraskarpt
design, kan man for første gang i historien levere
en bil med mulighed for at vælge mellem 2
hybrid-drivliner: 122 hk og 180 hk. Begge er
allerseneste generation og udmærker sig i øvrigt ved
at være baseret på forskellige batteriteknologier,
hvorved Toyota reducerer sit afhængighedsforhold af
specifikke underleverandører.
Helt grundliggende er der
tale om den første Corolla, skabt på den såkaldte
GA-C platform baseret på filosofien, der er
indeholdt i Toyota New Global Architecture. Der er
tale om en helt igennem ny bil, men naturligvis
baseret på Toyotas omfattende erfaring, som bl.a.
har sikret dem en kolossal føring indenfor
hybridteknologi.
Store
forskelle
Fordi drivlinerne er
forskellige, er bilerne det i et vist omfang også.
Eksempelvis er benzinmotorens batteri i 180 hestes
hybridudgaven placeret i højre side af bagagerummet,
fordi den kraftige 2-liters motor med tilhørende
elmotor fylder så meget i motorrummet, at der ikke
er plads til batteriet. Derved mister man faktisk 17
liter bagageplads i den kraftige Corolla.
Bagagerummet i Touring Sports
1,8 Hybrid har mere plads i højre side. På billedet
ovenfor er bunden iøvrigt sænket til sit laveste
niveau.
Bagagerummet i Touring Sports
2,0 Hybrid har 17 liter mindre plads end i 1,8
Hybrid ovenfor. Bag lemmen i højre side finder man
bilens batteri. På dette billede er bagagerumsbunden
i sit øverste niveau.
I det hele taget er
batteriteknologien forskellig i de to hybrid
versioner. Den lille hybridmotor benytter et litium
ion batteri og den store et nikkel- metal batteri.
Toyota forklarer selv, at man har valgt de
forskellige løsninger, for at være mindre afhængig
af underlevererancer. Men vi gætter på, at kølingen
af litium-ion batterier, hvor kravet er større ved
kraftigere batterier, også har spillet ind.
Alle vælger
hybrid
Desuden fastholder man
muligheden for, at Corolla kan vælges med en
konventionel benzinmotor og der er da tale om en 116
hestes turbobenzinmotor. Internationalt forventer
man dog at tre fjerdedele af alle solgte Corollaer
vil have hybridmotor, og i Danmark forventes det, at
95 procent vil være hybrider.
Billigste Corolla vil koste
230.000 kroner, der er da tale om en hatchback med 5
døre, grund-udstyr og benzinmotor. Billigste hybrid
koster 258.000, men der er da også tale om, at man
får både en kraftigere motor og automatgear med i
købet . Den har betegnelsen H1. Billigste udgave med
180 hk er prissat til 335.000 kroner inkl. H3
udstyr. Og en Touring Sports koster 10.000 kroner
ekstra.
|