- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda CR-V Hybrid
Avanceret teknik på
highspeed prøve

af Søren Clauding - august 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig hedder bilen Honda CR-V 2,0 i-MMD AWD e-CVT Executive, men det er jo ikke til at huske. Derfor kalder vi den i disse spalter blot Honda CR-V Hybrid. For det er sådan en, den er, og alligevel ikke. Men vi sendte den ned ad en tysk Autobahn ved topfart, for den yderst avancerede teknik skulle naturligvis prøves af, dér hvor den måtte forventes at få det sværest.

En hybridbil har stor styrke ved blandet kørsel og i bytrafik. Det har verdens uden sammenligning førende producent af hybridbiler, Toyota, for længst dokumenteret. Ikke mindst de selvopladende hybridbiler, hvor man er uafhængig af en stikkontakt, men stadig har fordelen af at kunne omforme bilens bevægelsesenergi til strøm på hybrid-batteriet, er yderst alsidige.

Hvis en hybrid er en bil, der forener en elmotor og en forbrændingsmotor, så er CR-V Hybrid en hybrid. Men det er en noget usædvanlig drivline, Honda de har skabt. Vi har beskrevet den allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (læs mere herom ifm de første internationale testkørsler af Honda CR-V Hybrid hér >>>). Men kort fortalt handler det om at CR-V Hybrid er en elbil.

Elbil med eget elværk
Det er nemlig en elektromotor, der driver bilen. En ganske kraftig en endda, på 184 hestekræfter og med en elmotors karakteristiske store drejningsmoment over hele omdrejnings skalaen på 315 Nm. Men den fødes ikke af et gigantisk batteri på 60-100 kWh og med en vægt på 4-800 kg. Næh, CR-V’en medbringer sit eget elektricitetsværk, i form af en 145 hestes Atkinson Cycle benzinmotor, der med det optimale omdrejningstal, afhængig af belastningen, løbende forsyner et beskedent 1 kWh batteri, som så sender strømmen videre til elmotoren.
Det sparer dyre batteripenge, det sparer kolossalt på Jordens begrænsede litium-reserver og det bevirker ikke, at der spildes store mængder energi på at flytte de tunge batterier, som i regulære elbiler endnu er nødvendige for at sikre den store rækkevidde. CR-V Hybrid klarer sig med en mervægt på i sammenligningen beskedne 100 kg, sat i forhold til en mere konventionelt drevet CR-V.

Effektiv ved bykørsel
Batteriet i Honda’en oplades af benzinmotoren og naturligvis også ved deceleration. Derfor er den ret effektiv ved bykørsel. Men den er jo også en mellemstor SUV, og en sådan køber mange naturligvis også for at kunne køre længere ture, fx. ved høj fart på de tyske motorveje. Og det er på papiret ikke optimalt.

Iht. WLTP målemetoderne kan en CR-V Hybrid køre 13,5 km/l. Det lyder ikke som noget særligt, selvom der er tale om en pænt stor bil, med stor frihøjde (20 cm), “automatgear” (der er kun et fremadgående gear og et bakgear, som iøvrigt betjenes vha. trykknapper) og firehjulstræk efter behov. 

Virkeligheden bedre end WLTP
Men WLTP er baseret på forudbestemte køremønstre og tilpasset en forventet brug af biler med forbrændingsmotorer. De passer ikke til, hvordan man helt naturligt kører en CR-V Hybrid. Resultatet var, at vi erfarede et benzinforbrug på cirka 15 km/l. Trods WLTP målemetodens noget mere realistiske resultater kan en konventionel bil sjældent køre helt så langt på literen, som WLTP tallet indikerer. I Honda’en er det med andre ord omvendt.

Når CR-V’en blev sluppet løs ved topfart (180 km/t), var tallet i sagens natur lavere, men omkring 12 km/l er ganske acceptabelt. Det skal dog tilføjes, at trafikforholdene altid har stor indflydelse på benzinforbruget, når man kører hurtigt. Hvis der er mange nedbremsninger, opsamles energien i en hybridbil og derved forbedres benzinøkonomien i forhold til en bil med konventionel drivline, som blot holde op med at bruge brændstof, når hastigheden sættes ned.

Helt igennem komfortabel
Kørslen i CR-V Hybrid er helt igennem komfortabel. Ved igangsætning og lav fart, aktiveres benzinmotoren som hovedregel ikke. Ved høj fart brummer benzinmotoren naturligvis, og opleves da typisk med konstant omdrejningstal over en periode, fordi batteriets behov for opladning afgør belastningen af benzinmotoren (der driver en strøm-generator, der oplader batteriet), som så roterer i overensstemmelse med den hastighed, der bruger mindst benzin.Ved høj fart er CR-V meget velkørende, retningsstabil, affjedringskomfortabel og lydsvag. Det harmonerer med prisen på 533.000 kroner, som den topudstyrede version, vi kørte, koster. CR-V kan med 2-hjulstræk købes for 463.000 kroner og som sådan giver udstyret ikke det helt store prisudsving. Derfor vil mange sikkert foretrække de velklædte løsninger. Læderindtræk, ratvarme, head-up display, 2-zone klimaanlæg, Fuld LED, panorama soltag, elektrisk førersæde, bakkamera og 9 højtalere er blot en del af det, der følger med i Executive udgaven.

Fuld LED forlys er en stor sikkerhed, ikke mindst når man begiver sig ud på en Autobahn i nattemørket.


Der er ventilation og opladningsmuligheder også ved bagsædet, hvor der stort set ingen kardantunnel er at finde - selvom bilen i den firehjulstrukne udgave faktisk har en.


Når bagsæderyglænene foldes ned, forsvinder sædet nedad og gør det muligt at opnå et helt fladt bagagerumsgulv.



Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Honda CR-V Hybrid: First World Test 2018 >>>

Se videoen fra de første internationale testkørsler af Honda CR-V Hybrid:





Model: Honda CR-V 2,0 i-MMD AWD e-CVT Executive

Listepris:

Kr. 533.000

Motor og transmission:

Elmotor, 184 hk. 315 Nm. 4 cyl 2,0 benzinmotor u. turbo. 145 hk. 175 Nm/4000 omdr./min. e-CVT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,2 sek./ 180 km/t/ 13,5 km/l (i praksis ca. 15 km/l)/ 166 g

Længde:

4,60 m

Frihøjde:

200 mm

Bagagerum:

497-1638 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 19” alufælge (standard). Fuld LED med aktivt kurvelys. Tagræling. El-sidespejle forldbare. Adaptiv fartpilot med kø-funktion. Skiltegenkendelse. Head-up display. Aktiv vognbaneassistent. Nøglefri adgang og start. Fjernbetjent centrallås. El-bagklap. Fjernbetjente el-sideruder. Sædevarme for og bag. El-førersæde. Læderrat med varme. Læderindtræk. Panorama soltag. Bakkamera. Regnsensor. 9 højtalere. Navigation. Isofix.


Link til importøren

Interiøret er elegant og det er en fornem løsning helt at have afskaffet gearstangen. Man trykker blot på D, R, N eller P. I princippet som man ville have benyttet en gearvælger - her er det blot trykknapper.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt