Er det ikke lidt
småligt, blot at kalde en 8. generations Rolls-Royce
Phantom for noget nær perfekt, i stedet for blot
”perfekt”. Svaret er enkelt: Nej, for i givet fald
ville der ikke være plads til yderligere udvikling
og verden er altid i bevægelse. Med det in mente er
Phantom perfekt, i hvert fald ud fra vores
erfaringsgrundlag, for undertegnede må med skam
melde, at ikke alle serieproducerede luksusbiler i
9-millioner kroners prisklassen har været sat under
lup.
Det er næppe heller
nødvendigt, for spørgsmålet om ”perfekt” er et
spørgsmål om, hvad man ønsker. Og givet er det, at
en Rolls-Royce med sine 5,76 meters længde ikke er
det ideelle køretøj til bykørsel. Den skal tages
for, hvad den er, og det har vi så gjort.
Verdens mest
komfortable
Vi prøvekørte
Rolls-Royce Phantom ved op til 250 km/t på sydtyske
autobahns og også på snoede sydtyske og østrigske
bjergveje. Køreegenskaberne er skabt med vægten lagt
på det komfortable og i det lys er den formentlig
verdens bedste. Hurtige sportsvogne vil i sagens
natur kunne komme hurtigt omkring hjørnerne, så det
hele er ret opgave-orienteret.
Den seneste
generation af den legendariske Phantom er den anden
i BMW-regi, og man har naturligvis haft hele BMW’s
erfaringsgrundlag at trække på. Det har man parret
med Phantom-arven og resultatet er sublimt, det er
det bedste nogensinde.
Komfort-optimerede kørefærdigheder
I bilmæssig forstand
er der tale om en ikke bare en lang bil men også en
forholdsvis tung bil, der vejer lidt over 2,6 tons.
Klogt nok har man som standard udrustet den med 21”
hjul, som i den prøvekørte version var erstattet med
22” hjul med 285/40 dæk bagpå og 255/45 fortil,
specialudviklet af Continental med bl.a. et
lydisolerende skumindlæg, der er med til at
nedbringe det for en Rolls-Royce så vigtige
støjniveau. De smallere forhjul gør manøvrering
lettere og er mere end tilstrækkelige til at styre
de dobbelte wishbone-ophængte forhjul. Baghjulene er
hængt op på en avanceret 5-led multilink
konstruktion.
Phantom har
justerbar luftaffjedring, hvis dæmpning til dels
justeres som svar på sensorers oplevelse af det
aktuelle behov på det aktuelle underlag.
Luftfjedrende er selv-nivellerende og de assisteres
af aktive krængningsstabilisatorer og op til 100
km/t også fra input fra front stereo-kameraer, der
analyserer kørebanen foran bilen. Det drejser sig om
millioner af kalkulationer, som systemet foretager
for hvert sekund.
ZF 8-trins
automatgearkassen fodres også med disse
informationer og reagerer naturligvis tilsvarende på
speederbevægelser for at skifte optimalt. Men oven i
det indsamles også præcise signaler om vejforløbet
via GPS systemet, så gearskiftene kan ske på det
rette tidspunkt i kurveforløbene.
Luksus-arkitekturen
Basis for
Rolls-Royce Phantom er en helt ny platform, som
fabrikken kalder ”Architechture of luxury”. Den skal
også benyttes i andre fremtidige Rolls-Royce
modeller og udmærker sig ikke mindst ved, at være
baseret på en yderst vridningsstabil
aluminiums-spaceframe. Dermed er
monocoque-konstruktionen afskaffet, også på
fremtidige Rolls-Royces. I den prøvekørte
Rolls-Royce Phantom er akselafstanden 3,55 meter –
egentlig imponerende kort, sat i forhold til bilens
længde.
Med til at sikre
balancen og stabiliteten er implementeringen af et
firehjulsstyresystem, det første i en Rolls-Royce
nogensinde. Op til 60 km/t styrer baghjulene mod
forhjulene med op til 3 procent. Mellem 60 og 80
km/t løber hjulene parallelt, og over 80 km/t styrer
baghjulene med – dog kun op til 1 procent. Hvilken
betydning, især det sidste har for stabiliteten, er
vanskeligt at vurdere, for vi har af gode grunde
ikke kørt bilen uden systemet. Men vi kan
konstatere, at ved 250 km/t er det næsten som om
bilen kun kører 150 km/t – selvom træerne godt nok
passerer lidt hurtigere…
Unikt kraftværk
I gamle dage ville
Rolls-Royce fabrikken ikke svare på spørgsmålet om
motoreffekt. ”Den har nok”, sagde man. Den attitude
har ændret sig en del: Maskineriet er en 6,75 liter
V12 benzinmotor med dobbelt turbolader, udviklet ud
fra BMW N74 maskineriet, der findes i BMW 7-serie.
Men motoren er tilpasset Rolls-Royce og er yderst
vibrationssvag og lydløs (se videoerne her på siden
– og husk at sætte lyd på). Den yder 571
hestekræfter, men især det kolossale drejningsmoment
på 900 Nm er overbevisende, fordi det leveres
allerede ved 1700 motoromdrejninger/minut.
V12 motoren er placeret på langs i motorrummet, så
der er den logiske forbindelse til gearkasse,
kardanaksel og baghjulstrækket.
Ved hjælp af den
fine computerstyrede drivline får man fuld
udnyttelse af motorens kræfter og de leveres perfekt
til underlaget gennem de trækkende baghjul. 100 km/t
nås på blot 5,3 sekunder, hvis man vil. Det
officielle forbrugstal er 14,8 l/100 km (6,8 km/l),
men selv med perioder ved høj fart, opnåede vi over
de første par hundrede testkilometer et tal på 12,8
l/100 km (iflg. onboard computeren) svarende til 7,8
km/l. Det er måske ikke det mest miljø-legitime
forbrugstal, men tilsvarende er hurtige sportsvogne
mindst ligeså brændstofforbrugende – og sat i
forhold til vægt og kraftpotentiale er tallet
egentlig ret pænt.
Sublim indretning
og ekstravagant udstyr
Pladsforholdene i en
Phanton er i sagens natur sublime, men overraskende
nok er pladsen fortrinsvis dedikeret passagererne,
for bagagerummet tilbyder alene 548 bagagerumsliter,
naturligvis indpakket i plystæpper. Kabinen er en
regulær læderkabine i ordets egentlige forstand, med
masser af ædeltræ og kun de ypperste materialer er
blevet benyttet. Men man kan undre sig over, at
afkøling af sæderne ikke er standard. Om det
overhovedet kan leveres, ved vi faktisk ikke.
Kørehjælpemidlerne
er især omfattende, når det gælder styring af
undervognen, men der var ikke aktiv vejbaneassistent
på den prøvekørte bil, som i øvrigt var forsynet med
ekstraudstyr for 55.000 Euro (ekskl. afgifter). Det
omfatter bl.a. 22” fælge i stedet for 21”, avanceret
og effektivt massage-system med mange
valgmuligheder, kølerum i midten, TV-tuner og
Comfort Entry System, som inkluderer sidedøre, der
kan lukkes elektrisk.
En af de få anmærkninger er de voldsomme reflekser i
fx de forkromede vindueskanter, der regulært blænder
ind fra siden.
|