Rolls-Royce er kendt
for den ultimative, grænsende til det ubeskrivelige,
luksus. Rolls-Royce er kendt for, at bygge måske
verdens allerbedste biler. Og så er de kendt for de
deres uforlignelige kølerfigur, som ikke uden grund
er døbt ”The Spirit of Ecstacy”, for den betegnelse
samler alt det, en Rolls-Royce står for.
I den moderne verden
har Ecstacy fået en negativ klang, i hvert fald for
mennesker, der ved bedre, og det gør de allerfleste
heldigvis. Frit oversat kan vi kaste ord op i luften
som ”ekstase”, ”eufori”, ”lyksalighed”,
”opstemthed”, magi eller måske ganske enkelt
”lykke”. Måske er det det, man tror at opleve ved at
indtage stoffet ved samme navn. Men i Rolls-Royce
sammenhæng er oplevelsen virkelig og er dermed den
diametrale modsætning til den moderne betydning.
Få om buddet
Historien bag
kølerfiguren er kun spændende for historikere. Hér
skal vi blot fastslå, at udover det, den udtrykker,
det, den samler, det, den afspejler, er
der
tale om en skulpturel kvinde med vinger, skabt længe
inden Rolls-Royce flagskibet ”Phantom” var kommet på
to-do listen. Det er et virkeligt menneske, en smuk
kvinde, der stod model, men vi gætter på, at det
alene var kunstnerens tanker, der gav hende vinger.
I øvrigt var hendes
første navn ”Spirit of Speed” – men heldigvis blev
det navn ikke for alvor benyttet, for handler det om
noget så ordinært som rå fart, er der nu om dage
mange om buddet. Og selvom en Rolls-Royce Phantom er
god for 250 elektroniske begrænsede kilometer i
timen, er det ikke så meget det, at den kan det, som
måden, den kan det på. Derfor er der ingen, der for
alvor kommer på siden af en Rolls-Royce Phantom. Vi
ved det, for vi har prøvet den.
Støjer mindre end
en elbil
Luksus i Rolls-Royce
forstand, det lykkeskabende, det euforiske er
uforklarligt, hvis ikke der sammenlignes. For
eksempel støjer en Rolls-Royce, når den kører. Det
er bare så minimalt, at man i kabinen oplever mindre
støj end i selv de mest luksuøse, moderne elbiler.
Forklaringen er teknisk: fremragende hjulophæng med
stort set friktionsfri led, specialkonstruerede dæk,
fænomenale 22” alufælge på den prøvekørte bil (21”
er dog standard), en stort set vibrationsfri
drivline, en ekstrem stiv såkaldt spaceframe (ja,
Rolls-Royce Phantom VIII er ikke skabt som en
monocoque), men ikke mindst 130 kg lyddæmpende
materialer.
Selvom den er 30
procent mere vridningsstabil end forgængeren og 10
procent mere lydsløs, er den, trods en samlet vægt
på mere end 2,6 tons, over 100 kg lettere end
forgængeren.
Forudseende
affjedring
Affjedringen er en
stor del af luksusfølelsen. Den forudseende
hjulophængning sikrer optimal affjedring under alle
tænkelige kørselsforhold. Så luksuøst og
komfortabelt som muligt, og det gælder også ved 250
km/t.
Luksus handler også
om lethed. De bagud hængslede bagdøre gør
indstigningen til bagsæderne lettest mulig og det er
da op til chaufføren at sikre, at bagdørene ikke
åbnes før sidedørene er åbne og hindrer, at bilen
omdannes til selvmordsinstrument for udstigende
bagsædepassagerer. Det kan så være svært, for efter
sigende kører 80 procent af Phantom-ejerne deres bil
selv – sådan har det i hvert fald været hidtil (men
OK, da sidder de heller ikke på bagsædet…).
Oceaner af plads
Luksus handler også
om plads. Der er oceaner af kabineplads i en Phantom,
der er plads til al den ekstravagance i kabinen, som
man kan forestille sig, tykke plysmåtter, tykt og
lækker læder, elegant design og sidedøre, der kan
lukkes elektrisk. Det kan dørene både fortil og
bagtil.
Og så har
Rolls-Royce designerne gjort meget ud af at sikre
individualiteten og bl.a. opfundet det såkaldte
”Galleri”. Det er en glasrude i stort set hele
instrumentpanelets bredde, der adskiller
instrumenterne fra kabinen. Den plads, der er
tilovers, og det er meget i den brede bil, kan fx
dekoreres af en af Rolls-Royces til opgaven valgte
kunstnere eller ens egen. Glasruden sikrer, hvis
nogen ellers pudser den, at instrumenteringen og
dekorationen altid fremstår yderst delikat som i et
stort galleri.
Rolls-Royce look
Det udvendige design
understreger den fuldendte luksus gennem æstetiske
linjer, usynligt samlede karrosseridele og det
uomgåelige Rolls-Royce look: den lange profil.
Phantom VIII er 5,76 meter lang – forhjulene er
langt fremme, som hos forgængerne, hvor de var
placeret under store, pompøse karet-skærme, den
uforlignelige frontgrill, hvor The Spirit of Ecstasy
fortsat har plads på toppen.
Da hun imidlertid
ikke er fastgjort til kølerdækslet, for kølesystemet
er anderledes nu om dage, er der plads til, at hun
kan blive sikkert forvaret nede i ”køleren”, når
bilen parkeres – til stor ærgrelse for de, der har
gjort det til deres kriminelle hobby, at samle på
den smukke sølvdame.
Men hvad skal al den
luksus til, er den overhovedet pengene værd?
Den perfekte
luksusbil
I gode europæiske
penge koster en Rolls-Royce Phantom 375.000 Euro,
altså 2,9 millioner danske kroner uden afgifter.
Alt, hvad en Phantom koster derudover er enten
prisen for ekstraudstyr eller prisen for at eje den
på lovformelige nummerplader i det samfund, man har
mulighed for at leve i.
En Rolls-Royce
Phantom er pengene værd, for der er tale om en
perfekt luksusbil. Om man skal eje den har ikke
alene noget med ens økonomiske evner at gøre men
også, om man forstå at værdsætte den sublime,
komplette luksusoplevelse, det er at løse sine
mobilitet på en måde, som kun en Rolls-Royce Phantom
kan gøre det. Hurtige supersportsvogne, om end de
sjældent ramme samme prisklasse (trods alt), har
egentlig samme funktion: De er en æstetisk nydelse,
de er et sublimt stykke mekanik, ligesom et Rolex ur
er det eller et multimillion brillantsmykke.
Det store
stilfærdige frirum
Når alt det så er
sagt, er det utrolig afstressende at blive
transporteret sikkert, roligt, støjfrit og med
værdighed. Det giver større frirum for tanker og
kreativitet, og er man kommet i besiddelse af den
formue, der er nødvendig for at finansiere et
Rolls-Royce Phantom køb ved fx at drive en
virksomhed, som samfundet og de ansatte har gavn af,
kunne det jo være, at man skabte nye idéer til nye
forretningsområder til glæde for alle - simpelthen
fordi man havde fred og ro til det. Hatten af for
dem, der bruger deres mulighed for at køre
Rolls-Royce Phantom til at bidrage positivt til
samfundet. Dermed er sådan en bil en luksus for os
alle… |