Ifølge eksperterne
skulle den udgående 7. generation af den
legendariske Rolls-Royce Phantom have mistet lidt af
sin sjæl. Og hvad er flagskibet, kendt som verdens
mest luksuøse bil, uden sjæl? Et faktum er det, at
nu er sjælen blevet genoplivet, også det er
eksperterne enige om, samtidig med, at BMW lancerede
den 8. generation Phantom. Den har vi prøvekørt.
På en måde er det
lidt meningsløst at prøvekøre et sådan køretøj, med
henblik på eventuelle danske købere af en bil, der i
prøvekørte udførelse og i fald, den havde været
påskruet danske nummerplader, ville være landet på i
nabolaget af 9 millioner kroner. På den anden side
er det netop de grænsende til det ubeskrivelige
luksusbiler, der fører an i udviklingen.
I Rolls-Royce
tilfældet ikke hvad angår innovative miljørigtige
drivliner, ikke sådan umiddelbart i hvert fald, men
hvad angår i nuet at sammensætte den ultimative
luksus med sublime køreegenskaber er man førende (og
ikke uvæsentligt: Rolls-Royce er nu også
repræsenteret med dedikeret serviceværksted, ”My
Garage”, med hjemsted i Vejle).
Verdens mest
luksuøse bil
Rolls-Royce Phantom
kan på ny med rette beskrives som verdens mest
luksuøse seriefremstillede (om end håndbyggede)
personbil. Og oven i det er den også udtryk for,
hvor langt man kan komme, hvis man gør tingene
rigtigt – uden at lade sig distrahere af
omkostningerne.
Rolls-Royce har dog
næppe set bort fra omkostningerne, da man lagde an
til en ny generation Phantom. Tilbage i 1990erne var
den navnkundige britiske bilfabrik ved at lukke og
slukke. Og havde det ikke været for BMW, ville der
hverken være blevet fremstillet en 7. eller en 8.
generation. Det er i år præcis 20 år siden, BMW
overtog den fallerede virksomhed. Set i det lys kan
man godt acceptere, at den første Rolls-Royce
Phantom måske ikke sad lige i skabet (som nævnt
ifølge eksperterne, for undertegnede har aldrig kørt
en Phantom 7). Især fordi Phantom 8 er blevet så
vellykket i enhver forstand.
Let at gå til
Selv det med
drivlinen er ikke så tosset. En Phantom er
ualmindelig let at gå til, og sådan skal det også
være, når man skal vælge en. Den findes med én
drivline, hvor svært kan det lige være. En
12-cylindret twin-turbobenzin V-motor, der yder 571
hestekræfter og imponerende 900 Nm, en 8-trins
automatgearkasse og så har den baghjulstræk. Ikke
ligefrem revolutionerede, med mindre man ser, men
især oplever hvordan tingene er sat sammen.
Motoren stammer fra
BMW, som bruger en V12 motor til deres 7 serie, men
den er optimeret til Rolls-Royce Phantom. Det samme
gælder ZF gearkassen, og så kan man forfalde til at
tro, at bilen har baghjulstræk, fordi det har BMW’en.
Men den tror vi ikke på. En Rolls-Royce med
forhjulstræk er utænkelig, dels fordi
baghjulstrækket er storleverandør til sjælen, dels
fordi det er logisk. Firehjulstræk lyder ikke
usandsynligt, og så alligevel.
Den mest
velkørende
En Rolls-Royce
Phantom har som udgangspunkt en frihøjde på godt 13
cm. Den kan hæves og sænkes, hvilket kan være
praktisk, men den er trods en højde på SUV-niveau
ikke i nærheden af at være en SUV. I stedet er den
uden sammenligning den mest velkørende bil,
undertegnede nogensinde har kørt.
Det er den bl.a. på
grund af baghjulstrækket, men naturligvis er det
måden, hvorpå Rolls-Royce har benyttet
baghjulstrækket, som gør forskellen. Og den er
kolossal.
Luksus og komfort
fremfor alt
Logikken hænger
direkte sammen med det, Rolls-Royce Phantom er skabt
til. Den skal være ultra luksuøs og som en del af
luksussen skal den køre så godt. En bil, som er
beregnet til at køre på i hvert fald asfalterede
veje, ikke nødvendigvis af allerbedste beskaffenhed,
styrer bedst, hvis forhjulene står for den opgave og
ikke skal bidrage med andre opgaver. Og med så mange
kræfter, får man den bedste levering til underlaget
via baghjulene. Firehjulstræk er som sådan ikke en
option, for alt andet lige er det umuligt at få en
firehjulstrukken bil til at styre så godt.
Og det er slet ikke
nødvendigt, for Rolls-Royce har også optimeret
styringen ved hjælp af firehjulsstyring, hvor
baghjulene drejer imod kørselsretningen – op til 3
grader ved hastigheder under 60 km/t – og med
kørselsretningen (dog blot op til en enkelt grad),
når man kører hurtigere end 80 km/t.
Prøvekørt i
Tyskland og Østrig
Vores prøvekørsel af
den nye Rolls-Royce Phantom fandt sted på sydtyske
autobahns med
hastigheder på op
til de 250 km/t, som den elektronisk er begrænset
til at kunne køre, og på snoede tyske og østrigske
bjergveje med både åbne og snævre kurver, der i den
grad udfordrede kurveegenskaberne. Begge dele
klarede den mesterligt, måske fordi den netop er
mesteren…
Men der er meget
mere under den elegante lak end det, en enkelt
artikel kan beskrive – så vi har begået flere… |