Nogen vil hævde, at Mitsubishi Eclipse Cross er den
sidste ”ægte” Mitsubishi, efter at den japanske
fabrik er blevet en del af Nissan-Renault koncernen.
Hvis det er tilfældet, slutter man æraen med manér.
Det grænser til en premium følelse, når man kører i
den nye bil.
Når det så er sagt, er Nissan-Renault koncernen nu
ikke et ringe sted at havne. Især Nissan har været
banebrydende, når det gælder moderne SUV’er. Qashqai
sætter dagsordenen i klassen, så fremtidige
Mitsubishi’er vil næppe lide under det samarbejde.
Om det er et ”tværtimod”, står lidt hen i det
uvisse, for med Eclipse Cross dokumenterer man, at
man udmærket kan stå på egne ben.
Men indrømmet: Konkurrencen er hård, både på de
færdige produkter, men også på hele udviklings- og
produktionsforløbet. Vi gætter på, at det især er på
det sidstnævnte, Mitsubishi vil komme til at lukrere
på samarbejdet.
Helt sin egen
Mitsubishi Eclipse Cross er baseret på den noget
større Outlander. Med en længde på 4,41 meter er den
meget tæt på Nissan Qashqai, men der er tale om en
helt anderledes bil, netop fordi den er født med
Outlander-genet.
Det giver sig ikke mindst udslag i køreegenskaberne,
hvad vi allerede havde erfaret, da vi tidligere på
året var ude at køre Eclipse Cross for første gang.
Dengang var det vinter og dækmonteringen ikke
optimal.
Med standard dækmontering bliver styringen mere
direkte og præcis, den smule understyrings
tendenser, der kendetegnede vores oplevelse fra
dengang, er næsten bort elimineret – men den
komfortable affjedring er bibeholdt, til trods for
de store 18” alufælge med 55 procent lavprofildæk.
Alene derigennem lægges der stor afstand til fx
søster-mærkerne, Nissan og Renault.
God kørefølelse
Da hjulophængene og undervognen er ret avanceret
understreges fornemmelsen af, at Eclise Cross ligger
på kanten til premium-segmentet. Det er en ret god
følelse at køre bilen, og dertil kommer alle de
funktionelle egenskaber, som vi beskrev dengang.
Suppler derfor denne artikel med oplevelsen
tidligere på året: ”Ungdommelig
appeal og komfortabel alsidighed” samt ”Premium
SUV med egen identitet”.
Maskineriet var i den prøvekørte udgave den
opdaterede 163 hestes turbobenzinmotor, som er
smidig og giver udmærkede fartpræstationer.
Benzinøkonomien er 15,2 km/l og det er ret beset OK,
når man betænker at bilen er ret høj.
Eclipse Cross har en frihøjde på 18,3 cm og en
totalhøjde på 1,69 meter. De to dimensioner
tilsammen fortæller imidlertid også, hvorfor de
indvendige proportioner er så gode. Muligheden for,
at skyde bagsædet 20 cm frem og tilbage, er i
praktisk brug en stor fordel, fordi det øger bilens
anvendelsesmuligheder og kompenserer for det plads
tab, der er forbundet med det coupé-inspirerede
design.
Omfattende udstyr
Den prøvekørte version var den såkaldte ”Intense+”.
Den havde manuelt gearskifte men findes også med
CVT-gear. Vælger man automatic-løsningen får man
adaptiv fartpilot med i købet, men ellers er
forskellen mellem de to versioner minimal (og i M/T
versionen er der også fartpilot, den er blot ikke
adaptiv). Udstyret inkluderer LED forlygter,
panorama soltag, Multi Around Monitor med bakkamera,
som giver et klart syn på, hvad der udenfor er helt
tæt på bilen – hele vejen rundt. Skærmen er på 7”.
Udstyrslisten indeholder også Forrudevarme, ratvarme
og ikke mindst sædevarme både foran og på
bagsæderne. Sidstnævnte vil bagsædepassagerer helt
sikkert sætte pris på, når det er koldt derude.
Klimaanlægget er dog ikke 3- eller 4-zone inddelt,
alene 2-zone, men i samme åndedrag må man huske på,
at prisen for Intense+ udgaven er attraktive 343.970
kroner inkl. levering…
Touch-pad og andre finesser
Dertil kommer Head Up display, nøglefri betjening og
en fin finesse i form af en touch-pad, placeret ved
gearstangen, hvorfra man også kan betjene
infotainmentsystemets funktioner. Man behøver i
øvrigt ikke at have nøglen op af lommen, for både
entré og tænding betjenes ”nøglefrit” og dertil
kommer diverse kørehjælpemidler inklusive automatisk
nødbremse.
Ikke at foragte, men med det i tankerne, at
Mitsubishi er japansk kvalitet (så man får
formentlig ikke meget brug for den), gives der 5 års
fabriksgaranti på Eclipse Cross. Det tangerer de
bedste garantiordninger på markedet.
|