Det mest bemærkelsesværdige ved vores første måde
med den helt nye Mitsubishi Eclipse Cross var ikke
alene det anderledes, coupéagtige design, der er
usædvanligt i SUV/crossover klassen, men i
særdeleshed dens køreegenskaber. Trods dens
sportslige udseende kører den yderst komfortabelt –
uden tab af føling med underlaget.
Vi har haft lejlighed til, at prøve en
pre-produktions udgave af den nye bil, som lander på
det danske marked sidst i april/først i maj til
priser fra 280.000 kroner. Testbilen var udrustet
med 18” fælge med 225/55-18 vinterdæk og det kan
naturligvis ændre på køreoplevelse, når det bliver
varmere i vejret og dækmonteringen original.
Affjedringen er anderledes men god
Ikke desto mindre er der ingen tvivl om
affjedringskarakteristikken. Der anvendes den
seneste generation af lavfriktions støddæmpere med
tilbageløbsventiler, som giver en meget tilgivende
absorbering af selv de større ujævnheder (se onboard
videoen her på siden). Det er ikke det, man
umiddelbart forventer af en bil med visuel sportslig
appeal, hvor spændstig affjedring er standarden. Men
det virker ualmindelig godt i Eclipse Cross.
Undervognen er lånt fra storebror Mitsubishi
Outlander, akselafstanden er uændret, men
naturligvis er den finjusteret, så den passer til
den 29 cm kortere, 4,41 meter lange Eclipse Cross.
Hvis man husker det, og kører den på samme måde, får
man faktisk en ret underholdende bil ud af det.
Kør den bevidst
På et landevejs cruise er kørslen komfortabel – og
med den 1,5 liters store turbo benzinmotor i
maskinrummet også yderst lydløs. Gennem snævre
kurver er sen nedbremsning og et øjebliks tøven
inden de 163 hestekræfter assisteret af 250 Nm
lægges ud på de trækkende forhjul en god løsning.
Derved opnås det fornødne tryk på forhjulene,
understyringstendensen reduceres og vejgrebet er
godt til den efterfølgende acceleration. Og hovsa,
dér blev Eclipse Cross helt sportslig.
Karrosseriet er kraftigt afstivet og det avancerede
multilink baghjulsophæng er assisteret af bærearme
både foroven og forneden.
Gennemført SUV-design
Designet er gennemført. Man har med vilje givet
bilen coupé linjerne, vel vidende at det ville ske
på bekostning af bagagepladsen. Helt galt er det dog
ikke gået, for den nederste del af bagklappen er
næsten lodret, og heri har man installeret den
nederste del af bagruden. Den øverste del er stærkt
fremad skrånende (har også sin egen rude – adskilt
med en spoiler) og det tapper lidt på bagagepladsen.
Firehjulstræk som option kræver naturligt nok et
bageste differentiale, som også stjæler lidt af
bagagepladsen.
Muligheden for firehjulstræk og frihøjden på 18,3 cm
løfter den i fællesskab op på SUV-niveau (og er
formentlig en medvirkende årsag til at den
tilgivende affjedring har kunnet realiseres).
Fleksibel
Summa summarum: Et bagagerum på 341 liter er faktisk
udmærket, og så har Mitsubishi gjort det lille
kunststykke, at bagsæderne kan skubbes ikke mindre
end 20 cm frem og bagsæderyglænene kan vinkles i
flere positioner. Det går selvfølgelig ud over den
ellers så fremragende bagsædebenplads, men giver
måske også den fleksibilitet, man måtte efterspørge.
Den lille øvelse udvider bagagekapaciteten til 448
liter.
Det indvendige design kombinerer et robust,
ungdommeligt og alligevel modent look med moderne
features som f.eks. muligheden for at betjene
skærmen over midterkonsollen både fra skærmen selv
og fra en touchpad placeret bag gearvælgeren. Det er
en glimrende løsning.
Omfattende udstyr
Udstyrsudvalget er også omfattende og inkluderer,
afhængig af udstyrsversion alt lige fra adaptiv
fartpilot (dog kun automatgearsversionen) via
panoramasoltag og automatisk nødbremse til
panoramasoltag og ratvarme. Fem stjerner i EuroNCAP
sikkerhedstesten – oven i købet med 97 procent
målopfyldelse på den afgørende voksenbeskyttelse –
samt 5 års garanti er også værd at have erindring.
|