Den helt nye Mitsubishi Eclipse Cross kommer til
Danmark omkring 1. maj. Vi har allerede kørt den nye
bil, som på mange måder går helt sine egne veje. Den
ligger på kanten til premium segmentet, men til en
indstigningspris på 280.000 kroner, er den til at
komme i nærheden af for mange.
Man kan ikke påstå, at Mitsubishi har sprøjtet nye
biler på markedet i de seneste år. Den lille
Spacestar var en umiddelbar succes, men den får det
som de fleste andre småbiler svært efter de seneste
afgiftsændringer. Her favoriseres de lidt større
biler, og i det univers passer Mitsubishi Eclipse
Cross så helt perfekt.
En ægte Mitsubishi
Også med det i tankerne, at Nissan i 2016 købte 34
procent af aktierne i den japanske bilvirksomhed og
derigennem både blev Mitsubishis største aktionær og
også gjorde mærket til et fuldgyldigt medlem af
Nissan-Renault alliancen, er Mitsubishi Eclipse
Cross interessant. Bilen anses af mange for at være
den sidste ”ægte Mitsubishi”, forstået på den måde,
at det er Mitsubishi alene, der har forestået
udviklingen. Bl.a. derigennem har den fået sin helt
egen unikke identitet.
Mitsubishi Eclipse Cross er som overskriften
indikerer en SUV-Coupé. Allerede her lægges der
afstand til eksempelvis den markedsledende Nissan
Qashqai og søstermodellen Renault Kadjar. Mitsubishi
Eclipse Cross har en så markant mere afskåret hæk og
fremadstræbende dynamisk og pågående formgivning, at
den allerede visuelt adskiller sig
alliance-kollegerne.
Søsterfirmaer i Danmark
Også den markante Peugeot 3008 ser radikalt
anderledes ud. Det er ikke uvæsentligt, for Peugeot
repræsenteres i Danmark af samme bilkoncern som
Mitsubishi, Interdan koncernen. Det må alt andet
lige gøre det lettere at have bilmærker i samme hus,
der ikke konkurrerer direkte med hinanden.
Og så byder Mitsubishi Eclipse Cross på såvel
tekniske løsninger som køreegenskaber, der også
distancerer den fra de biler, man kunne forestille
sig ville være dens konkurrenter.
Pre-produktion
Vi har haft lejlighed til at stifte bekendtskab med
den nye Mitsubishi i god tid inden lanceringen sidst
i april/først i maj. Der var tale om en såkaldt
pre-produktions model, som er skabt inden
serieproduktionen blev påbegyndt, derfor kan det
udstyrsmæssigt afvige lidt fra dem, vi kommer til at
se i Danmark.
Men prøvekørslen fandt sted i Danmark, under de
aktuelle danske vinterlige forhold (det sneede oven
i købet en smule undervejs), på vinterdæk, men
egentlig et ret realistisk scenarie og passende for
en bil, der har flere køremuligheder end dem, man
finder i mere konventionelle personbiler.
Outlander platform
Mitsubishi Eclipse Cross er skabt på samme undervogn
som den 29 cm længere Outlander (læs
vores test af Mitsibishi Outlander hér >>>) og
vise kørekarakteristika kan genkendes. Men
naturligvis er undervogne finjusteret til Eclipse
Cross, så den passer til dens anderledes
vægtfordeling og balance – og for den sags skyld
også drivline.
Mitsubishi Eclipse Cross vil indledningsvis kunne
købes med en kraftig 163-hestes turbobenzinmotor og
den vil både kunne fås med 2- og 4-hjulstræk. Den
prøvekørte udgave havde forhjulstræk, men
automatgear af CVT-typen, som også inkluderer 8
skiftetrin, hvis man ønsker det, vil også være en
option.
I øvrigt refererer Eclipse navnet til en Mitsubishi
sportsvogn/sportscoupé, der i flere generationer
blev fremstillet i perioden fra 1990 til 2012. Det
er en bilmodel, vi ikke har set meget til i Europa,
fordi den var sigtet mod det amerikanske marked og i
øvrigt fremstillet i samarbejde med et par
amerikanske bilproducenter. |