Et stort skisma for ejere af større biler med
terrængående egenskaber er (eller burde i hvert fald
være), at deres store terrænbil forurener den natur,
den er i stand til at køre i. Bruger man bilens
egenskaber, betaler naturen prisen. Velvidende, at
problemet måske er marginalt i forhold til langt
mere kritisable menneskeskabte og globale
miljøbelastende handlinger, er det dog et plus, at
man i en firehjulstrukken Toyota RAV4 Hybrid kan
køre semi-offroad med temmelig god samvittighed.
Hybrid teknologien i RAV4 indebærer nemlig, at
benzinøkonomien lander på omkring 20 km/l, CO2
udledningen er 118 g/km, altså stort set det samme
som en typisk minibil i det såkaldte A eller
B-segment præsterer. Til trods for det disponerer
man i Toyota’en over ikke færre end 197 hestekræfter
(systemeffekten) og firehjulstrækket i sig selv øger
ikke direkte forureningen, for det er baseret på
elektromotorer på de bageste trækkende hjul.
Det er lidt en sandhed med modifikationer, for et
eller andet sted skal energien komme fra, og den
skabes i en RAV4 Hybrid ved at opsamle
bevægelsesenergi, enten fra benzinmotorens
rotationer eller når bilen sætter farten ned.
Strøm når det er ”billigst”
Systemet er oven i købet så genialt indrettet, at
det får tilført energi fra benzinmotoren (og
omformer den til elektricitet), når det så vidt
muligt kan ske uden at benzinmotoren forbrænder
benzin. Eksempelvis når man kører nedad bakke med
uændret hastighed og benzinmotoren er koblet til
bilens hjul og blot roterer med uden at trække
bilen. Og i alle de situationer, hvor den ”kan se
sit snit til det”, uden at det koster nævneværdigt
benzin. Eksempelvis når bilen med konstant fart ikke
til fulde anvender drejningsmomentet til
fremdriften. Teknisk set er systemet ret genialt.
Det er også genialt at kørekomforten følger det
rolige hybridsystem. RAV4 Hybrid sættes i bevægelse
ved hjælp af elektromotoren, helt blidt og
stilfærdigt, og man mærker ikke en nævneværdig
ændring, når benzinmotoren går i gang og blander sig
i fremdriften.
Også god i kulden
Da vi første gang prøvede RAV4 Hybrid i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler på
grusveje og asfaltveje udenfor Alicante i Spanien,
var det tørt og høj sol. Med andre ord ideelle
forhold, hvis bilens begrænsninger ikke skal være
synlige.
Da vi i det danske vintervejr gik lidt mere under
huden på RAV4 Hybrid var det mest vejen, det kneb
med at få øje på (i hvert fald en del af
testperioden). Fugtigt, koldt, smattet – et vejr,
der stiller krav til en hvilken som helst bil (ikke
mindst til offroadere på afveje), men måske især til
en bil, hvor batterikapaciteten har en afgørende
indflydelse på fremdriften.
Vedholdende og energisk
Dækmonteringen er altid en afgørende faktor i
offroad kørsel, men faktisk fungerede vinterdækkene
udmærket (vi havde dog foretrukket 17” fælge i
stedet for de 18” fælge, der er en del af H4 top
udstyret). Frihøjden på 17,7 cm er på en RAV4, som
den er på de fleste SUV’er, vadedybden på
imponerende (for en SUV) 50 cm valgte vi, ikke at
afprøve (da dækkenes vejgreb i vand måske ikke havde
bragt os tørskoede ”i land”), men det var
overraskende og overbevisende, hvor meget der skulle
til, før drivlinen var så belastet, at den begyndte
at true med at give op.
Det sidste ville jo bl.a. kunne være sket, hvis
batteriets kapacitet var blevet forringet så meget i
kulden, at det hurtigt ville være blevet tømt for
strøm af de to tilsammen over 200 hestekræfter
stærke elmotorer – og det siden skulle afvente
genopladning fra benzinmotorens 155 heste før det på
ny kunne tilbyde benzinmotoren elektrisk assistance.
Det kunne dog på længerevarende offroad ture være
den største hurdle, simpelthen fordi baghjulstrækket
alene er baseret på den bageste elektromotor og dens
68 hestekræfter. Men RAV4 er ikke en offroader,
selvom den ikke så let giver op. Den er en SUV.
CVT-gear, dvs. et trinløst automatgear, er en del af
basisbestykningen af en Toyota hybrid. Også RAV4.
Alenlang udstyrsliste
Ved almindelig on-road kørsel (se onboard videoen
her på siden) teede RAV4 sig bestemt ikke ringere på
de fugtige danske vinterveje end på de knastørre
solbeskinnede spanske dito. Største savn var manglen
på ratvarme, men det skulle efter sigende være en
option på andre markeder, så mon ikke også det vil
kunne tilkøbes i Danmark.
…egentlig kun sagt, fordi den alenlange udstyrsliste
i bilen, der trods alt også prismæssigt er krøbet op
på over 600.000 kroner (den billigste Hybrid version
koster 475.000 kroner og den billigste RAV4
370.000), er temmelig komplet. Fakta-boksen her på
siden giver en lille ide om hvad man kan forvente
sig i H4-udstyrsversionen.
360 grader kameraet gør det muligt at se, hvad der
er tæt på bilen hele vejen rundt. Det fungerer også,
når man kører langsomt fremad - ved hjælp af
kameraet i frontgrillen (billedet).
Fuld LED er standard på RAV4 Hybrid |