Hvis man har behov for en SUV, en crossover, en
forvokset stationcar eller hvad man nu skal kalde
det, udgør den helt nye Toyota RAV4 Hybrid et
attraktivt alternativ til konkurrenter som Honda CRV
og VW Tiguan (den storsælgende Nissan Qashqai falder
udenfor, fordi den er noget mindre). Anvendelsen af
hybrid teknologi har imidlertid mange fordele og få
ulemper, viste de første internationale prøvekørsler
af den nye bil på udfordrende veje omring Alicante i
det østlige Spanien.
Den nye RAV4 er visuelt shinet op, så den har samme
genkendelighed som de øvrige af fabrikkens seneste
modelgenerationer. Det har givet den mere pondus,
gjort den mere moderne og for den sags skyld også
ungdommelig. Der er en lille smule rumskib over især
det nye frontdesign.
Foruden hybrid-drivlinen er RAV4 nu også tilgængelig
med den 143-hestes dieselmotor, som bl.a. kendes fra
den nye Avensis, og fabrikkens 151 hestes 2-liters
benzinmotor. Men det er klart hybrid alternativet,
der er det nye, spændende og attraktive, både i
udgaven med firehjulstræk og versionen med træk
alene på forhjulene.
Forhjulstrækkeren overraskede
Overraskende nok var sidstnævnte måske den største
overraskelse. Måske fordi forventningerne til
AWD’eren var store og da også blev opfyldt, mens
forventningerne til 2WD udgaven næsten var ikke
eksisterende. Toyotas hybridbiler har jo altid været
forhjulstrukne.
Men hvilken oplevelse. Det kraftige maskineri, som
akkumuleret, dvs. elmotor og benzinmotor i forening,
præsterer op til 197 hestekræfter og et fremragende
drejningsmoment undervejs i accelerationsforløbet,
gør bilen så letkørt, at det ER en stor fornøjelse.
Den fortsat forholdsvis spændstige men forbedrede
undervogn harmonerer godt med de flere kræfter og
gør bilen både spændende og underholdende at køre.
Støjer
minimalt
Gearkassen er en trinløs automatisk CVT-gearkasse
som i de øvrige hybrid Toyota’er, men Toyota har
valgt også at ”indbygge” seks trin, som man kan
vælge sekventielt fra gearvælgeren i
midterkonsollen.
Men fordi man har kunnet bygge så kraftig en
elmotor, har man også kunnet tillade sig at sænke
omdrejningstallet på benzinmotoren og resultatet er
et utrolig lavt støjniveau, som løfter begrebet
kørekomfort til et højere niveau. I forvejen støjer
en benzinmotor mindre end en dieselmotor, men i
kombination med elektromotoren…Wauw!
Igangsætningen er helt umærkelig, fordi det er
elmotoren, der står for den del, og siden hjælper
den til, både ved hjælp af sine 143 hestekræfter og
i kraft af sit store drejningsmoment.
Laveste afgiftsklasse
Foruden den høje kørselskomfort, som Toyota har
underbygget yderligere ved at gennemisolere bilen og
forstærke chassiset, så det er blevet mere
vridningsstabilt, har man også opnået en fremragende
brændstoføkonomi. Med 2WD kører man officielt 20
km/l, hvorved RAV4 havner i den laveste
afgiftskategori og blot koster 310 kroner
halvårligt, og selvom man ønsker AWD falder tallet
kun til 19,6 km/l.
Køreoplevelsen i AWD udgaven er lidt forskellig fra
2WD, men det var ikke undervejs muligt at fastslå de
præcise forskelle, 2WD føltes lidt lettere gennem
snævre kurver, hvilket kan tilskrives
vægtforskellen. Men også den klarer sig udmærket på
almindelig plan og ujævne landeveje. Og selvom RAV4
i dag er mere crossover end egentlig terrængående
SUV, fordi det er den biltype køberne efterspørger,
klarer den også udfordringerne i lettere terræn uden
at der kan sættes en finger derpå.
4WD trækker mere
Funktionelt gør de mange hestekræfter det muligt at
trække en anhænger på 1650 kg med AWD men kun 800 kg
med FWD – det er naturligvis en god begrundelse for
at vælge 4X4’eren. Forklaringen er den, at den
bageste elmotor tager en stor del af belastningen
under acceleration og dermed opvarmes den forreste
elmotor mindre. Den mulighed eksisterer naturligvis
ikke, når den bageste motor ikke er der.
At trækkraften bagtil leveres af en separat motor
har i øvrigt den fordel, at man ikke har brug for en
kardanaksel, som ville tage plads fra
passagerkabinen. Man kan sige det på den måde, at
kardanakslen er erstattet af elektriske kabler…
Og vil man sammenligne med biler med konventionelle
motorer og variabelt firehjulstræk, øges
motoreffekten i disse naturligvis ikke, fordi
baghjulene pludselig tager en del af slæbet – da
føres blot en større del af den samlede
energileverance ud til de hjul, der nu har mest brug
for den.
Kabineoplevelsen
I kabinen oplever man foruden den manglende
kardantunnel også en forbedring i materialevalget og
designet er fornyet i en række detaljer. På
minussiden tæller, at batteriet til elektromotoren
tager 50 liter af bagagekapaciteten, der dog med
sine 500 liter nok
rækker for de fleste. Toyotas nyeste udgave af
”Safety Sense” er inkluderet i den nye RAV4, og man
har også premiere på Toyotas tolkning af brug af
kameraer omkring bilen.
Safety Sense inkluderer bl.a. fodgængergenkendelse,
så bilen reagerer, hvis en fodgænger træder ud
foran. Systemet bremser omgående bilen ned og kan
reducere hastigheden med op til 40 km/t (30 km/t når
det handler om fodgængere) og altså dermed også til
0 km/t, hvor man kører 40. Systemet er for
fodgængere virksomt op til 80 km/t og for andre
køretøjer helt op til topfarten på 180 km/t.
Safety Sense er baseret på signaler fanget af en
radar, indbygget i Toyota symbolet på fronten samt
kamera under forruden.
Meget udstyr til en rimelig pris
Montering af fire kameraer på en bils fire sider er
ikke noget nyt, men Toyota har viderefortolket
præsentationen af det, kameraerne ”ser”, og
Panoramic View Monitor betyder, at man ikke bare
ser, hvad kameraerne ser – og i øvrigt kan gøre det
både ved fremadkørsel og bakning. Skærmen kan
sammensætte de fire kameraers billede, så man opnår
et realistisk billede af, hvad der befinder sig lige
rundt om bilen.
Prismæssigt befinder Toyota RAV4 sig på niveau med
konkurrenterne. Den billigste ikke-hybrid koster
380.000 kroner og den billigste hybrid er prissat
til 465.000. Men foruden den kraftige 197-hestes
drivline og automatgearet får man også det såkaldte
H3 udstyr med i købet. Det er ret omfattende og
inkluderer bl.a. 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg,
elektrisk bagklap, LED forlygter, regnsensor samt
nøglefri indstigning og betjening. Safety Sense og
diverse kørehjælpemidler skal dog alle tilkøbes.
|