- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedere og se dem større


First World Testdrive:

Toyota RAV4 Hybrid

Økonomi, miljø, funktion og kørekomfort på højt niveau


Af Søren Clauding – 20. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man har behov for en SUV, en crossover, en forvokset stationcar eller hvad man nu skal kalde det, udgør den helt nye Toyota RAV4 Hybrid et attraktivt alternativ til konkurrenter som Honda CRV og VW Tiguan (den storsælgende Nissan Qashqai falder udenfor, fordi den er noget mindre). Anvendelsen af hybrid teknologi har imidlertid mange fordele og få ulemper, viste de første internationale prøvekørsler af den nye bil på udfordrende veje omring Alicante i det østlige Spanien.

 

Den nye RAV4 er visuelt shinet op, så den har samme genkendelighed som de øvrige af fabrikkens seneste modelgenerationer. Det har givet den mere pondus, gjort den mere moderne og for den sags skyld også ungdommelig. Der er en lille smule rumskib over især det nye frontdesign.



Foruden hybrid-drivlinen er RAV4 nu også tilgængelig med den 143-hestes dieselmotor, som bl.a. kendes fra den nye Avensis, og fabrikkens 151 hestes 2-liters benzinmotor. Men det er klart hybrid alternativet, der er det nye, spændende og attraktive, både i udgaven med firehjulstræk og versionen med træk alene på forhjulene.

 

Forhjulstrækkeren overraskede

Overraskende nok var sidstnævnte måske den største overraskelse. Måske fordi forventningerne til AWD’eren var store og da også blev opfyldt, mens forventningerne til 2WD udgaven næsten var ikke eksisterende. Toyotas hybridbiler har jo altid været forhjulstrukne.

 

Men hvilken oplevelse. Det kraftige maskineri, som akkumuleret, dvs. elmotor og benzinmotor i forening, præsterer op til 197 hestekræfter og et fremragende drejningsmoment undervejs i accelerationsforløbet, gør bilen så letkørt, at det ER en stor fornøjelse. Den fortsat forholdsvis spændstige men forbedrede undervogn harmonerer godt med de flere kræfter og gør bilen både spændende og underholdende at køre.

 

Støjer minimalt

Gearkassen er en trinløs automatisk CVT-gearkasse som i de øvrige hybrid Toyota’er, men Toyota har valgt også at ”indbygge” seks trin, som man kan vælge sekventielt fra gearvælgeren i midterkonsollen.

 

Men fordi man har kunnet bygge så kraftig en elmotor, har man også kunnet tillade sig at sænke omdrejningstallet på benzinmotoren og resultatet er et utrolig lavt støjniveau, som løfter begrebet kørekomfort til et højere niveau. I forvejen støjer en benzinmotor mindre end en dieselmotor, men i kombination med elektromotoren…Wauw!

 

Igangsætningen er helt umærkelig, fordi det er elmotoren, der står for den del, og siden hjælper den til, både ved hjælp af sine 143 hestekræfter og i kraft af sit store drejningsmoment.

 

Laveste afgiftsklasse

Foruden den høje kørselskomfort, som Toyota har underbygget yderligere ved at gennemisolere bilen og forstærke chassiset, så det er blevet mere vridningsstabilt, har man også opnået en fremragende brændstoføkonomi. Med 2WD kører man officielt 20 km/l, hvorved RAV4 havner i den laveste afgiftskategori og blot koster 310 kroner halvårligt, og selvom man ønsker AWD falder tallet kun til 19,6 km/l.

 

Køreoplevelsen i AWD udgaven er lidt forskellig fra 2WD, men det var ikke undervejs muligt at fastslå de præcise forskelle, 2WD føltes lidt lettere gennem snævre kurver, hvilket kan tilskrives vægtforskellen. Men også den klarer sig udmærket på almindelig plan og ujævne landeveje. Og selvom RAV4 i dag er mere crossover end egentlig terrængående SUV, fordi det er den biltype køberne efterspørger, klarer den også udfordringerne i lettere terræn uden at der kan sættes en finger derpå.

 

4WD trækker mere

Funktionelt gør de mange hestekræfter det muligt at trække en anhænger på 1650 kg med AWD men kun 800 kg med FWD – det er naturligvis en god begrundelse for at vælge 4X4’eren. Forklaringen er den, at den bageste elmotor tager en stor del af belastningen under acceleration og dermed opvarmes den forreste elmotor mindre. Den mulighed eksisterer naturligvis ikke, når den bageste motor ikke er der.

 

At trækkraften bagtil leveres af en separat motor har i øvrigt den fordel, at man ikke har brug for en kardanaksel, som ville tage plads fra passagerkabinen. Man kan sige det på den måde, at kardanakslen er erstattet af elektriske kabler…

 

Og vil man sammenligne med biler med konventionelle motorer og variabelt firehjulstræk, øges motoreffekten i disse naturligvis ikke, fordi baghjulene pludselig tager en del af slæbet – da føres blot en større del af den samlede energileverance ud til de hjul, der nu har mest brug for den.

 

Kabineoplevelsen

I kabinen oplever man foruden den manglende kardantunnel også en forbedring i materialevalget og designet er fornyet i en række detaljer. På minussiden tæller, at batteriet til elektromotoren tager 50 liter af bagagekapaciteten, der dog med sine 500 liter nok



rækker for de fleste. Toyotas nyeste udgave af ”Safety Sense” er inkluderet i den nye RAV4, og man har også premiere på Toyotas tolkning af brug af kameraer omkring bilen.

 

Safety Sense inkluderer bl.a. fodgængergenkendelse, så bilen reagerer, hvis en fodgænger træder ud foran. Systemet bremser omgående bilen ned og kan reducere hastigheden med op til 40 km/t (30 km/t når det handler om fodgængere) og altså dermed også til 0 km/t, hvor man kører 40. Systemet er for fodgængere virksomt op til 80 km/t og for andre køretøjer helt op til topfarten på 180 km/t.


Safety Sense er baseret på signaler fanget af en radar, indbygget i Toyota symbolet på fronten samt kamera under forruden.


Meget udstyr til en rimelig pris

Montering af fire kameraer på en bils fire sider er ikke noget nyt, men Toyota har viderefortolket præsentationen af det, kameraerne ”ser”, og Panoramic View Monitor betyder, at man ikke bare ser, hvad kameraerne ser – og i øvrigt kan gøre det både ved fremadkørsel og bakning. Skærmen kan sammensætte de fire kameraers billede, så man opnår et realistisk billede af, hvad der befinder sig lige rundt om bilen.


 


Prismæssigt befinder Toyota RAV4 sig på niveau med konkurrenterne. Den billigste ikke-hybrid koster 380.000 kroner og den billigste hybrid er prissat til 465.000. Men foruden den kraftige 197-hestes drivline og automatgearet får man også det såkaldte H3 udstyr med i købet. Det er ret omfattende og inkluderer bl.a. 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, elektrisk bagklap, LED forlygter, regnsensor samt nøglefri indstigning og betjening. Safety Sense og diverse kørehjælpemidler skal dog alle tilkøbes.


Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: RAV4 Hybrid - Endnu en milepæl er sat >>>


Klik på billedet og kør med på en semi-offroad tur i den helt nye Toyota RAV4 Hybrid AWD. Kan også ses i Fuld HD.



Hurtige fakta om Toyota RAV4 Hybrid:


Introduktion i Danmark: April 2016

"Snigpremiere" hos de danske Toyota forhandlere medio februar.

 

Drivline:

2,5 ltr. Benzinmotor, 152 hk. 206 Nm/4400-4800 omdr./min.

Fortil: Elektromotor, 142 hk. 270 Nm.

Bagtil: Elektromotor, 68 hk. 139 Nm.

Akkumuleret: 197 hk.

Batteri: Nikkel-metal hydride.

Trinløst e-CVT  gear med mulighed for manuelt 6-trins sekventielt skifte.

 

Præstationer:

0-100 km/t: 8,3 sek.

Topfart: 180 km/t.

Benzinøkonomi:

2WD: 20,0 km/l.

4WD: 19,6 km/l.

 

Anhængervægt:

2WD: 800 kg.

4WD: 1650 kg.

 

Dimensioner:

Længde: 4,61 m.

Højde: 1,68 m.

Frihøjde: 16 cm.

Bagagekapacitet: 501 ltr.

 

Egenvægt:

2WD: 1625 kg.

AWD: 1785 kg.

 

Listepriser:

Hybrid 2WD:

H3 udstyr: kr. 464.990.

H3+ udstyr: kr. 514.990.

 

Hybrid AWD:

H3 udstyr: kr. 504.990.

H3+ udstyr: kr. 554.990.

H4 udstyr: kr. 584.990.

 

Udstyrsniveauer:

RAV4 Hybrid sælges alene med H3 udstyrsniveau og højere.

H3:

Bl.a. El-sideruder for og bag. El-foldbare el-sidespejle med varme. Forlygtevaskere. Sædevarme for. 17” alufælge. 2-zone klimaanlæg. El-bagklap. LED forlygter. Regnsensor. Nøglefri indgang og start.

H3+:

H3 samt bl.a. 18” sorte alufælge. Dellæder. El-førersæde. Toyota Safety Sense.

T4:

H3+ samt bl.a. 18” alufælge. JBL audio system med 9 højtalere. 360 grader panoramakamera. Rear Cross Traffic Alert. Lædersæder.


Link til importøren


 

 

Ingen kardantunnel medfører bedre benplads ved bagsæderne.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt