Med introduktionen af den helt nye Toyota RAV4
Hybrid har verdens største bilfabrik sat endnu en
milepæl i forsøget på at få alle bilkøbere til at
køre hybridbiler. Den nye bil er også Toyotas første
firehjulstrukne hybrid, og så har den masser af
kræfter…
Hybrid eventyret begyndte for omkring 20 år siden
med den hæderkronede Prius. RAV4 har også en del år
på bagen, faktisk var det nogenlunde samtidig med
den første Prius, at Toyota skabte det, man vel godt
kan kalde for verdens første SUV. RAV4 blev
forbillede for alverdens bilfabrikker, hvor det i
dag kun er ganske få, der ikke har en SUV på
programmet. Selv ikoniske sportsvognsfabrikker som
Porsche har adopteret SUV konceptet men vigtigst af
alt: Det har bilkøberne også.
Dominerende på hybridmarkedet
Hvad hybridtankegangen angår, er Toyota mere
enerådende. 60 procent af alle hybridbiler på
markedet er bygget af Toyota, over 8 millioner er
det blevet til over tiden, for det er en noget mere
gennemgribende teknisk anderledes måde at tænke på,
når man parrer en forbrændingsmotor med en
elektromotor. Det kræver store investeringer og en
god portion mod, at satse på den dengang ukendte
teknologi, og hér har Toyotas størrelse og evne til
at tjene penge været en medvirkende faktor.
Især er det modigt, fordi ét af de allervigtigste
købsargumenter bag enhver Toyota er bilernes
pålidelighed og driftssikkerhed. Fabrikken har
f.eks. ikke brug for løfter om årelange garantier
for at sælge biler. Bilejerne har nemlig ikke brug
for garantierne. Og det område, hvor der måske
alligevel var tvivlere, når det handlede om
hybridbiler, var batterierne – hér giver Toyota rask
væk en tryghedsgaranti på 10 år, uden i øvrigt af
juridiske grunde at anvende ordet garanti. Men det
er garanti, det handler om.
Varmen skal styres
Elektromotorer er meget mere simple end
forbrændingsmotorer. Foruden batteriteknologien er
den største udfordring at styre proces-energien
i form af varme. Batterierne bliver varme, når de
arbejder, det gør motorerne også. Derfor har Toyota
været nogen tid undervejs med henblik på at skabe
meget kraftige hybridbiler.
Computerteknologien har spillet en afgørende rolle
og har en afgørende betydning for udviklingen af
RAV4. Uden en perfekt håndtering af samspillet
mellem benzinmotor og elmotor ville projektet være
dødfødt. Men det spiller perfekt sammen, kunne vi
konkludere i forbindelse med de første
internationale testkørsler af den nye RAV4 på
krævende spanske landeveje i området omkring
Middelhavsbyen Alicante.
To- og firehjulstræk
Den basale version af RAV4 Hybrid har forhjulstræk.
Den opgave løses af en 152 hestes 2,5 liters
4-cylindret benzinmotor. Up-front har man desuden en
143 hestes elektromotor. Akkumuleret giver det en
effekt på 197 hestekræfter, fordi de to motorer ikke
leverer deres maksimale ydelse samtidig. Når
elektroenheden bliver for varm, tager benzinmotoren
slæbet, det hele er naturligvis forud beregnet, så
man altid har topeffekten til rådighed.
I den firehjulstrukne version klares trækket på
baghjulene alene af en elmotor, placeret ude bagtil.
Den er så noget mindre end front-maskineriet – 68
hestekræfter – men det er tilstrækkeligt til at
levere den nødvendige trækkraft bagtil, som
stabiliserer bilen, når det er det, der er behov
for, og sikrer fremdrift på fedtet og glat underlag,
når det er dér, man befinder sig.
Illustrationen viser kabelforbindelsen mellem
batteriet og hybridmotoren.
Stor anhænger
At Toyotas definition af firehjulstræk som en del af
en hybrid drivline fungerer, dokumenteres af noget
så fundamentalt som bilens evne til at trække en
anhænger. 1650 kg må der hægtes på trækkrogen på den
4-hjulstrukne udgave – 800 kg på den forhjulstrukne.
Hvad førstnævnte angår, er det første gang, en
Toyota hybrid må og kan trække så meget, fordi det
kan ske uden at overbelaste de elektriske
komponenter.
Når den bageste elektromotor trækker alt det, den
kan, reduceres den forreste elmotors anpart i
leveringen af motorkræfter. Derved bliver
topeffekten til enhver tid 197 hestekræfter,
forklarede Toyotas motorekspert ved præsentationen i
Alicante. Det er efter vores opfattelse intet mindre
end genialt, det styres af computerne – og er godt
gennemprøvet, hvis vi kender Toyota ret.
De første internationale prøvekørsler gav også
mulighed for at køre RAV4 på et semi-offroad terræn,
og det håndterede den problemfrit. Affjedringen
viste sig fra sin bedste side og sikrede det
nødvendige vejgreb, lidt hjulpet af den større
fjedervandring, som bilens 18 cm frihøjde muliggør.
Link til importøren |