| 
							 
							Med introduktionen af den helt nye Toyota RAV4 
							Hybrid har verdens største bilfabrik sat endnu en 
							milepæl i forsøget på at få alle bilkøbere til at 
							køre hybridbiler. Den nye bil er også Toyotas første 
							firehjulstrukne hybrid, og så har den masser af 
							kræfter… 
							
							  
							
							Hybrid eventyret begyndte for omkring 20 år siden 
							med den hæderkronede Prius. RAV4 har også en del år 
							på bagen, faktisk var det nogenlunde samtidig med 
							den første Prius, at Toyota skabte det, man vel godt 
							kan kalde for verdens første SUV. RAV4 blev 
							forbillede for alverdens bilfabrikker, hvor det i 
							dag kun er ganske få, der ikke har en SUV på 
							programmet. Selv ikoniske sportsvognsfabrikker som 
							Porsche har adopteret SUV konceptet men vigtigst af 
							alt: Det har bilkøberne også. 
							
							  
							
							Dominerende på hybridmarkedet 
							
							Hvad hybridtankegangen angår, er Toyota mere 
							enerådende. 60 procent af alle hybridbiler på 
							markedet er bygget af Toyota, over 8 millioner er 
							det blevet til over tiden, for det er en noget mere 
							gennemgribende teknisk anderledes måde at tænke på, 
							når man parrer en forbrændingsmotor med en 
							elektromotor. Det kræver store investeringer og en 
							god portion mod, at satse på den dengang ukendte 
							teknologi, og hér har Toyotas størrelse og evne til 
							at tjene penge været en medvirkende faktor. 
							
							  
							
							Især er det modigt, fordi ét af de allervigtigste 
							købsargumenter bag enhver Toyota er bilernes 
							pålidelighed og driftssikkerhed. Fabrikken har 
							f.eks. ikke brug for løfter om årelange garantier 
							for at sælge biler. Bilejerne har nemlig ikke brug 
							for garantierne. Og det område, hvor der måske 
							alligevel var tvivlere, når det handlede om 
							hybridbiler, var batterierne – hér giver Toyota rask 
							væk en tryghedsgaranti på 10 år, uden i øvrigt af 
							juridiske grunde at anvende ordet garanti. Men det 
							er garanti, det handler om. 
							
							  
							
							Varmen skal styres 
							
							Elektromotorer er meget mere simple end 
							forbrændingsmotorer. Foruden batteriteknologien er 
							den største udfordring at styre proces-energien 
							i form af varme. Batterierne bliver varme, når de 
							arbejder, det gør motorerne også. Derfor har Toyota 
							været nogen tid undervejs med henblik på at skabe 
							meget kraftige hybridbiler. 
							
							  
							
							Computerteknologien har spillet en afgørende rolle 
							og har en afgørende betydning for udviklingen af 
							RAV4. Uden en perfekt håndtering af samspillet 
							mellem benzinmotor og elmotor ville projektet være 
							dødfødt. Men det spiller perfekt sammen, kunne vi 
							konkludere i forbindelse med de første 
							internationale testkørsler af den nye RAV4 på 
							krævende spanske landeveje i området omkring 
							Middelhavsbyen Alicante. 
							
							  
							
							To- og firehjulstræk 
							
							Den basale version af RAV4 Hybrid har forhjulstræk. 
							Den opgave løses af en 152 hestes 2,5 liters 
							4-cylindret benzinmotor. Up-front har man desuden en 
							143 hestes elektromotor. Akkumuleret giver det en 
							effekt på 197 hestekræfter, fordi de to motorer ikke 
							leverer deres maksimale ydelse samtidig. Når 
							elektroenheden bliver for varm, tager benzinmotoren 
							slæbet, det hele er naturligvis forud beregnet, så 
							man altid har topeffekten til rådighed. 
							
							  
							
							I den firehjulstrukne version klares trækket på 
							baghjulene alene af en elmotor, placeret ude bagtil. 
							Den er så noget mindre end front-maskineriet – 68 
							hestekræfter – men det er tilstrækkeligt til at 
							levere den nødvendige trækkraft bagtil, som 
							stabiliserer bilen, når det er det, der er behov 
							for, og sikrer fremdrift på fedtet og glat underlag, 
							når det er dér, man befinder sig. 
							 
							
							
							  
							
							Illustrationen viser kabelforbindelsen mellem 
							batteriet og hybridmotoren. 
							 
							
							Stor anhænger 
							
							At Toyotas definition af firehjulstræk som en del af 
							en hybrid drivline fungerer, dokumenteres af noget 
							så fundamentalt som bilens evne til at trække en 
							anhænger. 1650 kg må der hægtes på trækkrogen på den 
							4-hjulstrukne udgave – 800 kg på den forhjulstrukne. 
							Hvad førstnævnte angår, er det første gang, en 
							Toyota hybrid må og kan trække så meget, fordi det 
							kan ske uden at overbelaste de elektriske 
							komponenter. 
							
							  
							
							Når den bageste elektromotor trækker alt det, den 
							kan, reduceres den forreste elmotors anpart i 
							leveringen af motorkræfter. Derved bliver 
							topeffekten til enhver tid 197 hestekræfter, 
							forklarede Toyotas motorekspert ved præsentationen i 
							Alicante. Det er efter vores opfattelse intet mindre 
							end genialt, det styres af computerne – og er godt 
							gennemprøvet, hvis vi kender Toyota ret. 
							
							  
							
							De første internationale prøvekørsler gav også 
							mulighed for at køre RAV4 på et semi-offroad terræn, 
							og det håndterede den problemfrit. Affjedringen 
							viste sig fra sin bedste side og sikrede det 
							nødvendige vejgreb, lidt hjulpet af den større 
							fjedervandring, som bilens 18 cm frihøjde muliggør. 
							 
							
							Link til importøren  |