Den seneste
generation af Nissans banebrydende Qashqai så dagens
lys for første gang i 2014. I sommer fik den så en
kraftig overhaling. Det skete endda efter
fremragende salgstal foråret igennem, og i efteråret
gik det så endnu bedre.
I november måned
2017 var den mere mere populær end nogen anden
bilmodel i Danmark. Vi forklarer hvorfor…
Eller forsøger i
hvert fald på det. I vores optik er der imidlertid
nogle helt grundliggende årsager til den kolossale
succes: For det første var Nissan først på markedet
med en moderne semikompakt SUV/crossover. Faktisk
var den på markedet endnu inden nogen for alvor
havde fundet på betegnelsen ”crossover”, endsige
by-crossover. Dengang blev der ikke solgt så mange
af slagsen – det gør der nu og den type biler er
stadig mere populære, i Danmark såvel som i Europa.
Bedst i Danmark
For det andet
droppede man dengang de konventionelle billøsninger:
Slut med sedan-lignende biler. Derved havde man ikke
sig selv, at konkurrere med og så kunne man gøre
tingene uden at skele til, hvordan salget af andre
modeller ville blive påvirket. Siden har man dog
bragt andre bilmodeller på markedet, men det er
stadig Qashqai, der fører an, og det gør den ikke
bare til den mest populære af slagsen, men i
november altså også til den mest købte bilmodel i
Danmark. Og den blev købt, vel at mærke, ikke
leaset, lejet eller anskaffet på andre alternative
måder.
Over årene har
Nissan opnået en kolossal tillid hos bilkøberne.
Simpelthen fordi de har bygget bilen godt. Et godt
eksempel er netop sommerens opdateringer, som bredte
sig over langt flere elementer end man normalt vil
finde i et facelift tre år efter introduktionen. Man
kom meget længere ud i detaljerne og justerede ved
samme lejlighed også på især frontdesignet, som blev
endnu skarpere og endnu mere selvbevidst.
Intelligent
nødbremse
Detaljerne gennemgik
vi i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, så dem springer vi henover hér (men
glem ikke at læse om bilen dengang – indholdet
gælder stadig). I stedet vil vi lige bruge et par
ord på en måske af mange overset detalje, som af
nogle omvendt fremhæves: Nissan Qashqai har ikke
automatisk nødbremse, der virker over hele
hastighedsområdet. Men hjælp får man endda fra
bremsesystemet. Nissan kalder systemet ”intelligent
nødbremse”.
I modsætning til
automatisk nødbremse, der simpelthen og uden
forvarsel blot bremser, sender systemet først et
signal til føreren, hvis det observerer, at det er
ved at gå galt. Hvis der ikke reageres fra førerens
side, så bremses der automatisk ned.
Nissan emblemet på fronten skjuler det avancerede
radarsystem.
Køreegenskaberne
er vigtige
Da mange ulykker
også undgås ved, at man styrer sig ud af de kritiske
situationer, er bilens vejbeliggenhed,
styreegenskaber og balance mindst ligeså værdifulde
egenskaber, hvis man ikke skal komme galt af sted. Vi
har oven i købet oplevet, at andre biler med
automatisk nødbremse pludselig og uden varsel
bremser, fordi ”de mener” at have registreret noget,
der skal bremses ned for. Det er hverken særlig
heldigt eller særlig behageligt.
Og så er der
prissætningen. Nissan tager 235.000 kroner for den
billigste udgave. For små 100.000 kroner oveni, får
man den her prøvekørte version, med 115 benzinheste,
det udmærkede X-tronic CVT-gear med trininddeling
(fungerer flot) og Tekna udstyret.
Masser af udstyr
Tekna udstyret
inkluderer bl.a. Bi-LED forlygter med kurvelys,
varme i forruden, fjernlyset er automatisk,
betjeningen er nøglefri og around-view-monitor (så
man kan se omgivelser tæt på bilen i
fugleperspektiv) skaber hurtigt afhængighed. Oven i
det kommer elektrisk indstillelige forsæder i
virkelig god læderkvalitet, 2-zone klimaanlæg,
skiltegenkendelse og 19” alufælge med 225 mm brede
45 procent lavprofildæk.
Det sidstnævnte
lyder skræmmende mht. kørselskomfort, men også det
har Nissan fået ret godt styr på, hvad on-board
videoen her på siden giver en indikation af. Den er
optaget uden afbrydelse på tre forskellige underlag
og illustrerer den måske allervigtigste faktor bag
Qashqai succesen: Nissan Qashqai er nu en by-cross
over/SUV.
By-crossover i
praksis
Det har den for så
vidt hele tiden været, men signalet, som
understreges af det skarpe design, den udmærkede,
men ikke ødelæggende frihøjde på 18 cm, og de
glimrende pladsforhold gør den velegnet til meget
varierede kørselsforhold. De allernyeste
dobbeltstemplede støddæmpere med flere ventiler
absorberer ujævnhederne indenfor et udvidet
frekvensområde og det giver bilen fine komfortable
køreegenskaber, simpelthen fordi man har kunnet
tillade sig en kraftigere krængningsstabilisering,
uden at sætte affjedringskomforten overstyr.
Motoren i den
prøvekørte bil er Nissans smidige 1,2 liters
115-hestes turbobenziner, som er konfigureret
anderledes af hensyn til X-Tronic automatgearet –
hvorved man opnår den samme brændstoføkonomi som i
udgaven med manuelt gear. Det går dog lidt ud over
fartpræstationerne – man skal bruge 2 sekunder mere
på at nå 100 km/t. Men gearkassen er en stor
behagelighed og for mange en mere velegnet løsning
ved bykørsel end det manuelle gear. Og afsluttende:
Til jer, der ikke er vilde med et trinløst CVT gear
– prøv lige Nissans løsning, den vil let kunne gøre
op med fordommene.
Bagagerumsgulvet er fleksibelt og man disponerer
over 400-1568 bagagerumsliter.
|