For nylig præsenterede vi for første gang den nye
KIA Rio, prøvekørt på danske landeveje, men
påmonteret 17” alufælge i stedet for 15”
standardfælgene. Alu er fint, men 15” bedst. Vi har
siden også set nærmere på den nye Rio, men med
”næsten basisudstyret” Base Plus.
205/45-17 dækkene var her erstattet af 185/65-15,
altså 2 cm smallere dæk, men fremfor alt med langt
mere affjedring i dæksiderne. Rio’en stod nu, og i
sagens natur, ikke bedre fast gennem kurverne, men
det samlede kørselsindtryk var langt mere harmonisk
og ikke mindst noget mindre støjende.
Motor uden turbo
Ved samme lejlighed var den 3-cylindrede 1-liters
turbo benzinmotor udskiftet med en 4-cylindret 1,2
liters benzinmotor uden turbolader. Derved mistede
man 16 hestekræfter men nok så vigtig det ofte
afgørende drejningsmoment. 121 Nm havde vi nu at
gøre godt med i stedet for 171, og det kunne
naturligvis mærkes, især fordi man med turboladeren
har det store drejningsmoment til rådighed over det
meste af motorens omdrejningsområde.
Accelerationstiden til de magiske 100 km/t var nu
forøget fra 10,7 til 12,9 sekunder, mærkbart og især
uden det velkendte turbotryk, når speederen blev
trådt ned. Men motorgangen med den 4-cylindrede
motor er mere rolig, med færre vibrationer og dermed
mere komfortabel – men benzinforbruget steg med den
4-cylindrede motor, i hvert fald officielt, fra 24,4
km/l til 21,3 km/l.
Der er en tendens til, at man i praksis lettere
kommer nærmere det officielle forbrugstal med en
ikke-turbomotor, og vi kan ikke udelukke, at man i
praksis ikke ville kunne opleve den store forskel i
forbruget mellem de to motorer. Men naturligvis har
man færre kræfter, det er minus’et.
Lettere
Sjovt nok er Base Plus modellen med 4 cylindre 45 kg
lettere end turbo-versionen. Det kan til dels
skyldes vægten af turboladeren, men naturligvis
også, at mere udstyr også vejer mere. Om det er hele
forklaringen, ved vi ikke, men et faktum er det, at
netop Base Plus er forbavsende veludstyret for de
150.000 kroner, man har betalt for den.
KIA’s prisstruktur er sådan, at den allerbilligste
version, dvs. med 1,2 liters motoren og Base udstyr
koster 130.000 kroner. For de ekstra 20.000, man
betaler for ”Plus” udgaven får man bl.a.
aircondition, el-sideruder foran, tonede ruder,
el-sidespejle, læderrat (med varme oven i købet) og
sædevarme. Det er alle pengene værd. I forvejen har
man automatisk nødbremse (det har alle KIA Rio),
multijusterbart rat, fartpilot, fjernbetjent
centrallås og meget mere.
For de 150.000 kroner har man altså en ganske
veludrustet bil.
Meget merværdi for pengene
Advance-udgaven med turbomotoren koster 175.000
kroner. For de ekstra 25.000 kroner får man bl.a.
statisk kurvelys, tågeforlygter, navigation på 7”
skærmen, bakkamera, Apple CarPlay, elruder også bag.
Men heldigvis (efter vores mening) er 15” fælge
standard også på denne udstyrsversion.
Alt i alt får man også her meget merværdi for
pengene – både en kraftigere motor og mere udstyr.
Men bilerne opleves ret forskelligt og det skyldes
ikke alene spørgsmålet om hjulstørrelse.
|