Hvis man er dansker og har købt ny bil i det seneste
år er sandsynligheden for, at man har valgt en bil i
den næstmindste klasse, temmelig stor. Det såkaldte
B-segment er nemlig den bil kategori, der har været
mest populær blandt danskere – næsten en tredjedel
af alle solgte personbiler kommer derfra. Det er en
af flere grunde til, at ”snig-verdenspremieren” på
den helt nye KIA Rio er temmelig interessant.
KIA har nemlig haft meget stor succes med den
hidtidige model. Den sælges i nabolaget af 4000
eksemplarer på det danske marked, og på verdensplan
er den intet mindre end fabrikkens mest solgte bil
med i alt 473.000 solgte eksemplarer i 2015. Det
skal den fortsat være og derfor har KIA målrettet
satset på, at bevare de egenskaber, der har gjort
Rio så populær og samtidig tilført mange nye.
Mere moderne udtryk
Designet har givet vis været en vigtig
købsparameter. Den eksisterende Rio ser godt ud, den
appellerer bredt og har mange gode funktioner. Den
nye Rio ser også godt ud, dens design er skarpere,
det har mere kant og bilen er den første med den nye
smallere version af den såkaldte tiger-næse front.
Det giver den mere bredte og gør den mere moderne at
se på.
Samtidig har man rettet en del på linjeføringen, så
meget at rummeligheden er væsentlig forøget. Man ser
det bedst over bilens bagparti, som er blevet mere
”boks-formet” og det genspejles direkte i, ifølge
KIA selv, klassens mest rummelige kabine og ikke
mindst i bagagekapaciteten: med 325 liters bagagerum
(37 liter mere end den nuværende) har den nye KIA
Rio også et af de største bagagerum i klassen, uden
at bilen er blevet væsentligt længere – sølle
halvanden cm handler det om.
Højt sikkerhedsniveau
Men det var ikke designet alene, der var fokus på i
forbindelse med snigpremieren, som fandt sted på
KIA’s europæiske hovedkvarter i Frankfurt i Tyskland
– forud for den officielle verdenspremiere på
efterårets store motorshow i Paris, der åbner 1.
oktober. Man introducerer en række nye løsninger,
også løsninger som man er ene om (omend det
naturligvis blot er et spørgsmål om tid, før
konkurrenter følger efter).
KIA Rio er som sådan den første bil i klassen med
automatisk nødbremse med fodgænger genkendelse.
Systemet kaldes Autonomous Emergency Braking –
AEB – og anvender et langtrækkende
radarsystem til at registrere en potentiel kollision
med et andet køretøj eller en fodgænger, og bremser
om nødvendigt bilen til stilstand.
AEB er kombineret med vognbaneassistent (Lane
Departure Warning System – LDWS), som advarer, hvis
bilen begynder at forlade den valgte vognbane, uden
at føreren har tændt blinklyset. Med det system på
udstyrslisten forventer KIA at opnå de eftertragtede
fem EuroNCAP sikkerheds-stjerner.
Bedre køreegenskaber
Den nye Rio er fjerde generation af modellen og i
forhold til tredje generation er undervognen blevet
forbedret: Strammere affjedring og tværvanger foran
og en hævet torsionsbro bagest, med det formål, at
give større stabilitet ved højere hastigheder, nye
vertikale støddæmpere bagtil og støddæmpere foran
med for-fyldte lineære ventiler – begge dele bør
resultere i mere en mere lineær affjedring på
dårlige vejbelægninger. Desuden er
servostyringshuset flyttet for at få en bedre
følelse af centrering gemmen rattet.
Motorprogrammet på det danske marked er ikke
definitivt fastlagt, men udvalget ved præsentationen
omfattede en række forskellige benzin- og
dieselmotorer.
Den mindste af motorerne er den fra KIA cee’d kendte
1-liters T-GDI-motor, altså en turbo-benzinmotor,
som kan vælges med enten 100 eller 120 hestekræfter.
Derudover har KIA en 1,25-liters og en 1,4-liters
MPI-benzinmotor på programmet (MPI=multi-point
injection) uden turbo. 1,25-liters motoren præsterer
op til 84 hk og 1,4-liters motoren har en maksimal
effekt på 100 hk. Den nye Rio vil også blive
tilgængelig med en 1,4-liters dieselmotor på 70 hk
eller 90 hk.
Smartere kabine
I kabinen opleves et helt nyt design med brede
linjer og moderne funktionalitet. Apple CarPlay og
Android Auto vil kunne fås til den nye bil og så
bliver Rio den første bil i B-segmentet med
USB-porte både ved for- og bagsæderne.
Der går dog endnu et stykke tid inden den nye Rio
lander på såvel det europæiske som det danske
marked. Den danske importør forventer, at Rio kan
lanceres i begyndelsen af 2017. Her på Motorsiden.dk
forventer vi, at kunne gå mere under lakken på den
nye bil engang i januar måned.
Link til importøren
|