Honda Civic Type R er fremragende rundt på en
racerbane som Slovakiaring i Slovakiet. Det erfarede
vi allerede sidste år i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af Honda’s kompakte
superbil. Rundt på de slovakiske landeveje efterlod
den også et godt indtryk og fantastisk ser den ud.
Men hvordan fungerer den på danske landeveje, når
man skal forsøge at leve med den og måske endda
brugde den til hverdagskørsel?
Svaret er helt kort: Det klarer den forbavsende
fint. Ikke mindst muligheden for at lade være med
ustandseligt (hvilket dog kræver en vis
overvindelse) at anvende ”R-knappen”, som i brug
forvandler Type-R til det nærmeste, man kan komme en
serieproduceret racerbil, er god. Derved bliver
Type-R trods sit kolossale fartpotentiale rimelig
civiliseret.
Eyecatcher
Den vækker dog mindst ligeså meget opsigt. Men det
er anerkendende opsigt, som f.eks. når en yngre
bilist forsøger at forevige Type R’en ud gennem
sideruden med en smarttelefon, når Type R’en på
motorvejen overhaler ham i hans egen noget mindre
potente Polo af ældre dato. Det må man som Type-R
ejer/bruger finde sig i, nogle vil sige, at det får
man med i købet, andre er helst fri – men der ER
ingen vej uden om.
Vi har indgået beskrevet Type R ifm. de
internationale prøvekørsler. Ingen grund til at
gentage det hér (Læs
f.eks. Civic Type R er gennemarbejdet god >>>),
men når vægten lægges på praktikken, er det faktisk
fremragende og værd at bemærke, at Honda
ingeniørerne har kunnet bevare det store bagagerum,
uden at sætte bilens stivhed overstyr. Stivheden er
afgørende for præcis styring og stabilitet ved høj
fart.
Praktiske sæder
Man har dog ofret de magiske sæder – eller i hvert
fald den del, hvor sædet kan slås op som et
biografsæde. Men der er stadig plads under dem, så
siddepladsen skubbes ned mod vognbunden, når
bagsæderyglænene foldes fremover. Derved opnår man
et helt plant bagagerum – det er ret praktisk.
Det er også ret praktisk, at man har egen indgang
til bagsæderne. Både når de skal siddes på eller
bruges til bagage. Sidder man på dem, er der
fodplads under sæderne. Ganske som i en helt
almindelig Civic.
Køreegenskaber og GT Pack
Og så er der hele sikkerhedsfaktoren. Den
fremragende balance, den mesterligt afstemte
adaptive undervogn og den smidige motor sætter den
rutinerede chauffør i den bedst mulige position,
hvis en ulykkessituation truer. På den prøvekørte
model havde man monteret den såkaldte GT-pakke
(deraf tilnavnet GT Pack, genialt, ik’…), som der nu
ikke er meget fart i – mere Gran Tourismo i
traditionel forstand:
Bl.a. 2-zone klimaanlæg, Garmin navigation inkl.
opdatering, vognbaneassistent, regnsensor osv. plus
de i forening med Bak-kamera helt uundværlige
p-sensorer fortil såvel som ude bagtil. Uundværlige
fordi den store vinge i bagruden fratager føreren
enhver mulighed for at orientere sig ordentligt
bagud under parkering. Og det er synd for de fine
19” letmetal-fælge, når det er en kantsten, man skal
holde parallelt med.
Beskeden merpris
Noget så lavpraktisk som bagagerumsdækken og et låg
over det nederste rum i bagagerummet skal man også
investere i GT-pakken for at få med. Men den koster
kun 27.000 kroner oven i, så noget af
afgiftsbesparelsen (se nedenfor) kan man jo passende
bruge på al det fine ekstraudstyr. Listen inkluderer
i øvrigt også fjernlysautomatik, 2 ekstra højtalere
(ikke dårligt når den potente racerlyd fra
udstødningen skal overdøves), lækkert rødt
interiørlys, fjernbetjening af de elektriske
sideruder og flere andre mindre interessante
features.
Da Civic Type R landede i Danmark sidste efterår var
prisen 600.000 kroner. Takket være
afgiftsreduktionen ved Nytårstid koster den nu kun
547.300 kroner. Men som sagt: Brug halvdelen af
besparelsen på GT-pakken, så har der været ekstra
megen idé i at reducere afgiften fra politisk hånd
og som hverdagsbruger af en Civic Type R får man al
den luksus og de kørehjælpemidler, som man forventer
i en bil i den prisklasse.
VTEC
turbomotoren, som iøvrigt er Hondas første
benzinturbomotor i Europa, præsterer ikke bare 310
hk, men også et imponerende drejningsmoment på 400
Nm over et ultra bredt omdrejningsinterval. Det gør
den meget smidig og civiliseret til hverdagsbrug og
overhaling er selvsagt også en leg.
19"
alufælge med 235 mm brede 35 procent lavprofildæk,
Knaldrøde bremsekalibre og 18" ventilerede
bremseskiver - samt en frihøjde på 11,8 cm og en
næsten flad bund er med til ikke bare at gøre Civic
Type R hurtig men også meget sikker.
Køleluften kommer ind fortil og skal naturligvis ud
igen.
Den ser
fræk ud, men galskaben har en mening: Den store
vinge holder bagenden på kørebanen ved høj fart og
er med til at stabilisere bilen. Topfarten er 270
km/t og ved den hastighed kan både vingen og
defuserne mellem de to dobbelte udstødningsrør var
afgørende for at man ikke mister fodfæstet. |