Når den nye Honda Civic Type R kommer på markedet i
Danmark engang i august, til priser omkring 600.000
kroner, får man som køber ikke bare en bil, hvor
køreegenskaberne har haft førsteprioritet i
udviklingsarbejdet, men også en bil, der er så
gennemarbejdet god i enhver forstand.
Det sidste har man gavn af i hverdagen, hvor Honda
Civic Type R måske nok appellerer til frisk og
sportslig kørsel, men ligeså meget er udtryk for en
ansvarlig livsholdning, fordi dens mange fine
egenskaber også gør den til en meget sikker bil.
Lynhurtig og præcis
Det intelligente hjulophæng gør nemlig Honda Civic
Type R til en ultra sikker bil i trafikken, den er
lynhurtig og præcis i enhver manøvre, og fordi Honda
har arbejdet målrettet og bevidst på at eliminere
svaghederne ved kraftige biler med forhjulstræk, har
man udvidet bilens egenskaber til både at sikre
køreglæde på racerbanen som tryg og sikker kørsel på
landevejen.
Et eksempel derpå er håndteringen af det begreb, der
hedder moment-styring. Når der overføres mange
kræfter til forhjulene på en bil, vil hjulene
forsøge at overføre kræfterne individuelt til
kørebanen, afhængig af deres aktuelle vejgreb og
underlagets hældning ikke mindst. De vrider i
forankringspunktet i hjulophænget, så de ind imellem
peger i samme retning og ind imellem også peger væk
fra hinanden. Ved at sikre en ekstrem tæt forankring
til forhjulsophænget, er vridningen minimeret og
hjulene peger derpå i samme retning og lystrer
rattets bevægelse.
Den effekt er naturligvis mest mærkbar ved langsom
fart og er af afgørende betydning under acceleration
ved høj fart for bilens stabilitet og dermed også
den aktive sikkerhed.
Hot Hatch
Honda har med den nye Civic Type R ønsket, at sætte
nye standarder for powerfulde forhjulstrukne biler i
den kompakte mellemklasse, det, man populært kan
kalde en ”Hot Hatch”. Det er i den grad lykkedes.
I mere grundlæggende teknisk forstand har man vagt
en 2-liters benzinmotor i maskinrummet, udrustet den
med turbolader og opnået ikke bare den fine effekt
på 310 hestekræfter ved 6500 omdr./min, men også et
brag af et drejningsmoment på 400 Nm over en bred
kurve fra 2500-4500 omdr./min.
Honda leverer ikke Civic Type R med andre
transmissionsalternativer end en 6-trins close-ratio
gearkasse, som gør bilen sjov og effektiv ved
mellemhøje hastigheder. Grunden er, at Honda
prioriteter den direkte fornemmelse, man som fører
har med bilen gennem en manuel gearkasse, højere end
hvad f.eks. en dobbeltkoblingsgearkasse kan tilbyde.
Kører man bilen ud i sjette gear, når man
imponerende 270 km/t efter undervejs at have nået de
100 km/t allerede efter 5,7 sekunder, hvis man altså
er hurtig på gearskiftet.
På banen
På den krævende Slovakia Ring, hvor de første
internationale prøvekørsler af Honda Civic Type R
fandt sted, kunne man naturligvis ikke afprøve
topfarten, men hastigheder op til omkring 220 km/t
var intet problem, og det var overbevisende, hvor
stabilt bilen kørte, både i accelerationsfasen og
under kraftig nedbremsning. Gearskiftet giver sit
bidrag ved at være præcist og hurtigt. Selve skiftet
finder sted indenfor en bevægelse på bare 40 mm.
Motorteknologien betyder i øvrigt, at
benzinforbruget kan være moderat, men næppe når
fartpotentialet udnyttes. Det er dog værd at
bemærke, at stop/start ved tomgang indgår – men ikke
når bilen er i +R mode.
+R
+R indstillingen betyder helt konkret, at
motorstyringen ændres, så den giver flere kræfter
over et bredere omdrejningsområde, speederresponsen
bliver mere direkte, styringen strammes op og
dæmpningen bliver 30 procent strammere. Det giver en
enestående effekt på racerbanen. Man har desuden
adgang til et datasystem, der eksempelvis kan måle
accelerationstid og en baneomgangstid – hvad der
naturligvis kan have visse fordele, men nok mest er
en gimmick.
Ved præsentationen af Civic Type R fastlog Hondas
teknikere, at ingen elementer alene har en
designmæssig funktion. Det er nok lidt en sandhed
med modifikationer, for iøjefaldende farver, fancy
dekorationer af de fine sportssæder, en yderst
sportslig variant af det i forvejen appellerende
interiørdesign og en gimmick som, at
instrumentpanelet skifter karakter, når der skiftes
til +R, har vel beskeden praktisk funktion. Til
gengæld er det herligt for oplevelsen af bilen i sin
helhed, og det er ingen skam.
Familiebil med udstyr
På det funktionelle har Honda bibeholdt to døre i
hver side, men i kabinen har man fravalgt de
såkaldte magiske bagsæder, hvor man i en almindelig
Civic kan klappe siddefladen op ligesom på et
biograf- eller teatersæde. I bagagerummet disponerer
man over glimrende plads og faktisk er det
hensigtsmæssigt, at den nederste del af rummet er
tilgængeligt for eksempelvis kufferter og
kasseformet bagage, der gerne må ligge fast, hvis
man kører lidt frisk omkring et hjørne.
En Honda Civic Type R leveres med al det udstyr, man
normalt forventer i en C-segment bil, og for blot
30.000 kroner oveni, kan man tilkøbe en GT-pakke,
som man ligeså godt kan tage med, når man nu er i
den prisklasse.
GT pakken inkluderer bl.a. et glimrende og let
læseligt Garmin navigationssystem (inkl. opdatering
i 4 år), 8 højtalere og 2-zone klimaanlæg, samt
sikkerhedselementer som Forward Collision Warning,
vejbaneassistent, automatisk fjernlyskontrol, Blind
Spot Information, Cross Trafic Monitor,
Skiltegenkendelse osv. Også p-sensorer bag (god idé,
for selvom den stor bagvinge ikke spærrer for
udsynet bagud, er det noget beskedent) hører med
ligesom regnsensor.
Fuglelivet på Slovakia Ring var uforstyrret af Type
R testkørslerne. |