Højdepunkter fra Genève Motor
Show i alfabetisk orden, elektriske såvel som ikke
elektriske. På denne side: Subaru, Toyota og
Volkswagen.
Subaru sætter
strøm på
Det er ingen elektrisk
revolution, man finder hos det japanske premium
bilmærke, Subaru, og hvis man, da de annoncerede
deres e-BOXER, forestilledes sig fire elektromotorer
placeret overfor hinanden, lavt i motorrummet og med
hver deres symmetriske ansvar for at drive bilens
fire hjul, bliver man skuffet.
Til gengæld er det nok en
mere realistisk løsning, det første skridt på
erfaringsvejen, ikke at skuffe de loyale kunder til
de yderst driftssikre permanent firehjulstrukne
biler og at begynde erfaringsturen med en
mild-hybrid. Den inkorporeres i den kommende helt
nye Subaru Forester, og vil givet vis spille godt
sammen med bilens øvrige dyder, som indikeret en
smule ovenfor – om end på mere konventionel vis.
Alsidige
Toyota
Er der noget, der kentegner
verdens største bilmærke, Toyota, er det i hvert
fald fabrikkens alsidighed og ansvar for ikke mindst
miljøet. Det sidste har i mere end 20 år været
udtrykt i den målrettede og stædige anvendelse af
hybridteknologien, så derfor er nye hybrid drivliner
i sig selv ingen nyhed på et motorshow som det i
Genève.
Ikke desto mindre er der
nyheder, men af en ganske anden slags, som fx en
GT4-udgave på konceptniveau af den nye sportsvogn,
Supra. En ægte racer, der er placeret lige under
supersportsvognene, der konkurrerer i internationale
GT-sportsvognsklasser. Den nye Supra GT4 konceptbil
vil kunne bruges som basisbil til en økonomisk
attraktiv og konkurrencedygtig racerbil for private
racerkørere.
Nyt er også Toyota Prius med
all-wheel drive og desuden en 2 cm forhøjet udgave
af den helt nye Corolla med tilnavnet TREK. Navnet
har i øvrigt relationer til såvel det off-roadagtige
snit som highclass cykelproducenten ved samme navn,
som Toyota samarbejder med. Corolla vises også frem
i en GR Sportsversion – altså en mere sportslig
udgave af den helt nye Corolla.
VW nyheder
under lakken og på stranden
Den nye VW Passat er
interessant med henblik på det danske marked, bl.a.
fordi den tilbyder en række stærkt moderniserede
infotainment løsninger, eksempelvis er der
integreret SIM-kort, så man er konstant on-line. Nyt
er også kapacitor-sensorer i rattet, som kan føle,
at føreren har fat i rattet, når vognbaneassistenten
er koblet til.
Den mest iøjefaldende
verdenspremiere er en konceptbil, VW ID. BUGGY, en
ægte beachbuggy, i moderne design, og med en
204-hestes elmotor. Som udgangspunkt har den
baghjulstræk, som en ægte buggy nu har det, men den
kan også udstyres med elmotor foran og vupti, så har
man forvandlet den til en firehjulstrækker.
|