Selvom visse bilmærker ikke
var repræsenteret på Genève Motor Show i år, var den
alt overvejende del af bilproducenterne trods alt
til stede. Formentlig en klog beslutning, for ligeså
meget man i den digitale verden kan visualisere, er
det, at røre ved køretøjerne, se dem i virkeligheden
fortsat med til at sikre, at når man investerer i
sine mobile muligheder, sker det på det bedst mulige
grundlag.
I alfabetisk orden var
højdepunkterne følgende, elektriske såvel som ikke
elektriske:
Audis
elektriske univers
Audi havde skabt sit eget
elektriske univers med fokus på elektrificerede
biler af enhver art lige fra den Danmark-aktuelle A5
e-tron til deres Formel E racer, der for nylig vandt
Mexico E-Prix. I alt har man lige nu på bedding fire
rent elektriske biler, der alle kommer i en
serieproduktionsklar version inden slutningen af
2020. Derudover har fire nye plug-in
hybrid-versioner verdenspremiere og en helt ny Audi
Q4 e-tron konceptbil havde også verdenspremiere. Og
så skal man fremover holde tungen lige i munden, når
man betegner Audis elektrificerede biler: ”e-tron”
betyder fuldt elektrisk, og hægtes ”e’et” i halen på
fx TFSI, så modelbetegnelsen bliver ”TFSI e”, er der
tale om en plug-in hybrid.
BMW 3-serie
også som plug-in
BMW debuterede i Formel E
mesterskabet for få måneder siden og gjorde det
overbevisende ved at vinde deres allerførste E-Prix.
Naturligvis er der også en BMW Formel E racerbil på
plads i Genève, flankeret af en række mere eller
mindre elektrificerede nyheder. Mest interessant er
den nye 3-serie, som lanceres i Danmark netop nu.
Den vil allerede fra sommeren i år kunne fås også
som plug-in hybrid.
Men i kraft af
SUV-populariteten er X3 heller ikke uinteressant.
Den har verdenspremiere i Genève og kommer også i en
plug-in hybrid udgave til december, hvorefter den
følges op i 2020 af en regulær elektrisk udgave,
iX3, med en rækkevidde på over 400 kilometer. Den
viser vejen for BMW’s modelprogram i de kommende år,
fordi den vil kunne fås med en hvilken som helst
drivline: El, plug-in, benzin, diesel og også i en
heftig M-version. BMW’s strategi er i 2025 at have
25 elektrificerede modeller på programmet, hvoraf de
12 alene kører på elektricitet.
Citroëns 100
år fejres med en køreting
Citroën har i år 100 års
jubilæum og det markeres naturligvis helt i
grundlæggeren, André Citroëns ånd. Man har nemlig
skabt et usædvanligt køretøj, AMI One CONCEPT, der
faktisk mere er en ”køreting” end en egentlig bil.
Sådan kalder man den da også selv hos fabrikken. Det
er en el-bil for folket, yderst minimalistisk, men
alligevel med de moderne forventninger til sådan et
køretøj fuldt tilgodeset.
Den er minimalistisk i sin
hele konstruktion, dørene er fx ens i begge sider
(så man ikke behøver at bygge en højre og en venstre
dør), og instrumenteringen er erstattet af en
smarttelefon, der alligevel så småt er i færd med at
overtage mange funktioner i moderne biler. Den
lægges på panelet over rattet og med en særlig app.
får man alle de basale informationer under kørslen,
fx måles farten via GPS-systemet.
DS og
Jean-Eric Vergne
Eksklusiv mærket, DS, har
ikke en egen stand på showet, men afholdt mandag
formiddag forud for åbningen en lille session inde i
Genève, hvor Jean-Eric Vergne, den regerende Formule
E mester, og DS TECHEETAH-kører præsenterede sit nye
manifest ”Drive Change” om at gøre en forskel i
forhold til mere vedvarende energikilder i
bilbranchen. DS lancerer i år DS 7 Crossback E-tense
(PHEV) og også DS 3 Crossback, der også kommer i en
ren el-version.
Elektrisk
FIAT med fleksibel rækkevidde
Fiat markerer med
konceptkøretøjet Concept Centoventi (betyder 120)
fabrikkens 120 årige historie og har skabt et
ekstraordinært køretøj, hvor man tager fat om nælden
ved dens rod, når det gælder elbiler. Om man vil det
eller ej, er det stående spørgsmål vedr. enhver
elbil: Hvor langt kan den køre på en opladning?
Concept Centoventi kan køre
100, 200, 300 eller 400 kilometer, afhængig af, hvor
mange batteripakker, man bestiller den med. Og hvis
man pludselig får brug for 100 kilometer ekstra,
køber man et batteri, som på et øjeblik kan
installeres i et kabinet under forsæderne, så man
kan altså køre op til 500 kilometer i bilen, som
regulært er en bybil, dog med masser af
fleksibilitet og i sagens natur – den er jo en Fiat
– masser af opfindsomme løsninger og funktionalitet.
Den har også fokus på
delebilskoncepter, så forskellige de nu måtte være ,
og har eksempelvis en LED-”lysavis” i bilens bredde
derude bagtil, som kan benyttes til alt lige fra
reklamer til praktisk information fx om
opladningsniveau, hvis der holder flere af slagsen,
når man henter sin delebil.
Fiat Concept Centoventi. |