- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


89. International Motor Show

i Genève 2019: Højdepunkter hos

Honda, Jeep, KIA, Mazda og Mercedes


Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Højdepunkter fra Genève Motor Show i alfabetisk orden, elektriske såvel som ikke elektriske. På denne side: Honda, Jeep, KIA, Mazda og Mercedes-Benz.


Hondas elektriske bybil

Honda præsenterede for nylig sin egen usædvanlige hybridløsning i form af Honda CR-V-Hybrid. Den er naturligvis en vigtig salgbar løsning til de SUV-kunder, der sætter pris på høj kvalitet og lækker udførelse. Og så er man på vej med en næsten produktionsklar fuldt elektrisk bybil.

 

Den hedder ganske enkelt Honda E – hvor svært kan det være. Men indrømmet, det er en prototype, der dog kommer i serieproduktion i stort set den udformning, man nu ser den. Designet er usædvanligt og iøjefaldende, men undersøgelser har fastslået, at det rammer plet.

 

Honda har som udgangspunkt satset på en reel rækkevidde på 200 kilometer, baseret på nuværende teknologi, men formentlig med det i baghovedet, at batteriteknologien udvikles så hurtigt, at spørgsmålet om rækkevidde bliver sekundært fremover, hvorimod bilens køreegenskaber ikke vil være ødelagt af store tunge batterier. Honda e – og da ikke som prototype – forventes på markedet i foråret 2020.

 

Jeep Plug-in hybrid

En Jeep er beregnet til at køre rundt med uden for alfarvej, derude hvor det ikke mindst er oplagt at opføre sig miljøagtigt. Men dér er opladning på den anden side mindre end noget andet sted en option. Derfor er løsningen naturligvis en plug-in hybrid, og sådan en præsenterer Jeep i Genève i form af såvel en Renegade som en Compas PHEV, altså plug-in hybrid.

 

De to biler er hver især udstyret med 1,3 liters turbobenzinmotorer på hhv 190 og 240 hestekræfter, hvor det dog alene er Renegade, der får den ”lille” af maskinerne. Faktisk vil Renegade med 240 hk kunne sprinte til 100 km/t på blot 7 sekunder – så kan man komme ud i naturen i en fart, og dér kan man så opføre sig miljørigtigt, ved at køre op til 50 kilometer fuldt elektrisk.

 

KIAs elektriske univers

Det mindst elektrificerede køretøj hos KIA er en mild hybrid udgave af den mellemstore SUV, Sportage. Alle andre er elektrificeret, plug-in hybrider, konventionelle hybrider o.l. helt op til naturligvis fuldt elektriske biler som eNIRO og eSOUL.

 

Og så løfter man niveauet for visioner med verdenspremiere på konceptbilen ”Imagine by KIA”. KIAs designchef, Gregory Guillaume forklarer om det nye koncept “Vi forestillede os, at designe en komplet eldrevet bil, som ikke blot havde løsningen på kundernes bekymring angående rækkevidde, præstationer, ladestationer og køredynamik, men en bil, som også ville give dig gåsehud, når du kiggede på den, og få hårene i nakken til at stritte, når du kørte i den.” Konceptet er i øvrigt KIAs første komplet eldrevne 4-dørs personbil.

 

Som et humoristisk svar på branchens nuværende besættelse af stadigt større skærme på instrumentpanelet, er konceptbilen udstyret med 21 individuelle skærme i ultra høj opløsning. Det kan man altså også magte, hvis nogen skulle være i tvivl. KIA stammer jo ikke for ingenting fra Sydkorea, ligesom verdens førende smarttelefon-producent, SAMSUNG.

 

Verdenspremiere på Mazda CX30

Mazda har netop præsenteret den helt nye Mazda3, den har vi allerede prøvekørt, og i Genève har man så verdenspremiere på en bil, baseret på den selvsamme platform, nemlig den kompakte crossover/SUV, Mazda CX30.

 

Den er, som navnet indikerer, en hel ny konstruktion, nærmest en mellemting mellem CX3 og CX5, men naturligvis baseret på velkendte Mazda-dyder, herunder det fine KODO design og den såkaldte SKYACTIV teknologiske tankegang, herunder også den mild-hybrid teknik, som findes i den nye Mazda3. Det er en bil, der i den grad udfordrer den markedsledende Nissan Qashqai, men der går lige et stykke tid, før den tager kampen op. Produktionsstart er sommeren 2019 og introduktion sidst på året.

 

Mercedes til alle

Mercedes-Benz debuterer i Formel E mesterskabet sidst på året, men kan allerede i Genève vise, hvordan den nye fuldt elektriske racerbil kommer til at se ud. Man har verdenspremiere på den mellemstore EQV, som er en regulær minibus med elektrisk drivline, dog kun som konceptbil.

 

Mest interessant er en regulær verdenspremiere på Shooting Brake versionen af A-klassen, altså en CLA Shooting Brake, og så har GLC også fået en overhaling, og den vises også for første gang for offentligheden.

Læs også:
Et elektriske univers i rivende udvikling >>>

Højdepunkter fra Genève Motor Show 2019:

Audi, BMW, Citroën, DS og Fiat >>>

Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, SEAT, Cupra og Skoda >>>

Subaru, Toyota og Volkswagen >>>

Honda e er en prototype, men næsten klar til serieproduktion.

Jeep Compass kan nu også fås som plug-in hybrid.

Imagine by KIA er et eksempel på en elbil, der kan mere end være miljørigtig. Og så kan farvet lys gøre en stor forskel. Det er samme bil ovenfor og nedenfor.


Mazda CX30 er en mellemting mellem CX3 og CX5.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.


Mercedes debuterer i Formel E til efteråret.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt