Højdepunkter fra Genève Motor
Show i alfabetisk orden, elektriske såvel som ikke
elektriske. På denne side: Honda, Jeep, KIA, Mazda
og Mercedes-Benz.
Hondas
elektriske bybil
Honda præsenterede for nylig
sin egen usædvanlige hybridløsning i form af Honda
CR-V-Hybrid. Den er naturligvis en vigtig salgbar
løsning til de SUV-kunder, der sætter pris på høj
kvalitet og lækker udførelse. Og så er man på vej
med en næsten produktionsklar fuldt elektrisk bybil.
Den hedder ganske enkelt
Honda E – hvor svært kan det være. Men indrømmet,
det er en prototype, der dog kommer i
serieproduktion i stort set den udformning, man nu
ser den. Designet er usædvanligt og iøjefaldende,
men undersøgelser har fastslået, at det rammer plet.
Honda har som udgangspunkt
satset på en reel rækkevidde på 200 kilometer,
baseret på nuværende teknologi, men formentlig med
det i baghovedet, at batteriteknologien udvikles så
hurtigt, at spørgsmålet om rækkevidde bliver
sekundært fremover, hvorimod bilens køreegenskaber
ikke vil være ødelagt af store tunge batterier.
Honda e – og da ikke som prototype – forventes på
markedet i foråret 2020.
Jeep Plug-in
hybrid
En Jeep er beregnet til at
køre rundt med uden for alfarvej, derude hvor det
ikke mindst er oplagt at opføre sig miljøagtigt. Men
dér er opladning på den anden side mindre end noget
andet sted en option. Derfor er løsningen
naturligvis en plug-in hybrid, og sådan en
præsenterer Jeep i Genève i form af såvel en
Renegade som en Compas PHEV, altså plug-in hybrid.
De to biler er hver især
udstyret med 1,3 liters turbobenzinmotorer på hhv
190 og 240 hestekræfter, hvor det dog alene er
Renegade, der får den ”lille” af maskinerne. Faktisk
vil Renegade med 240 hk kunne sprinte til 100 km/t
på blot 7 sekunder – så kan man komme ud i naturen i
en fart, og dér kan man så opføre sig miljørigtigt,
ved at køre op til 50 kilometer fuldt elektrisk.
KIAs
elektriske univers
Det mindst elektrificerede
køretøj hos KIA er en mild hybrid udgave af den
mellemstore SUV, Sportage. Alle andre er
elektrificeret, plug-in hybrider, konventionelle
hybrider o.l. helt op til naturligvis fuldt
elektriske biler som eNIRO og eSOUL.
Og så løfter man niveauet for
visioner med verdenspremiere på konceptbilen
”Imagine by KIA”. KIAs designchef, Gregory Guillaume
forklarer om det nye koncept “Vi forestillede os, at
designe en komplet eldrevet bil, som ikke blot havde
løsningen på kundernes bekymring angående
rækkevidde, præstationer, ladestationer og
køredynamik, men en bil, som også ville give dig
gåsehud, når du kiggede på den, og få hårene i
nakken til at stritte, når du kørte i den.”
Konceptet er i øvrigt KIAs første komplet eldrevne
4-dørs personbil.
Som et humoristisk svar på
branchens nuværende besættelse af stadigt større
skærme på instrumentpanelet, er konceptbilen
udstyret med 21 individuelle skærme i ultra høj
opløsning. Det kan man altså også magte, hvis nogen
skulle være i tvivl. KIA stammer jo ikke for
ingenting fra Sydkorea, ligesom verdens førende
smarttelefon-producent, SAMSUNG.
Verdenspremiere på Mazda CX30
Mazda har netop præsenteret
den helt nye Mazda3, den har vi allerede prøvekørt,
og i Genève har man så verdenspremiere på en bil,
baseret på den selvsamme platform, nemlig den
kompakte crossover/SUV, Mazda CX30.
Den er, som navnet indikerer,
en hel ny konstruktion, nærmest en mellemting mellem
CX3 og CX5, men naturligvis baseret på velkendte
Mazda-dyder, herunder det fine KODO design og den
såkaldte SKYACTIV teknologiske tankegang, herunder
også den mild-hybrid teknik, som findes i den nye
Mazda3. Det er en bil, der i den grad udfordrer den
markedsledende Nissan Qashqai, men der går lige et
stykke tid, før den tager kampen op.
Produktionsstart er sommeren 2019 og introduktion
sidst på året.
Mercedes til
alle
Mercedes-Benz debuterer i
Formel E mesterskabet sidst på året, men kan
allerede i Genève vise, hvordan den nye fuldt
elektriske racerbil kommer til at se ud. Man har
verdenspremiere på den mellemstore EQV, som er en
regulær minibus med elektrisk drivline, dog kun som
konceptbil.
Mest interessant er en
regulær verdenspremiere på Shooting Brake versionen
af A-klassen, altså en CLA Shooting Brake, og så har
GLC også fået en overhaling, og den vises også for
første gang for offentligheden.
|