- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Sebastien Buemi i Renault, tæt fulgt af Audis Lucas di Grassi, dominerede sidste sæson.


Formel E - sæson 4 - 2017-18:

Renault og Audi mod resten


Af Søren Clauding – 23. november 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I de sidste to sæsoner har det især været Renault og Audi, der stod for underholdningen i kampen om Formel E mesterskabet. Senest vandt Renault team-mesterskabet mens Audis Lucas di Grassi vandt kørernes mesterskab. Der er mange forventninger til, at de to også vil være med i toppen i den kommende sæson, men omvendt er det slet ikke utænkeligt, at de øvrige teams vil presse de to topspillere.

 

Ser man tilbage på de tre første sæsoner har Renault godt nok vundet team mesterskabet hver gang, men det er tre forskellige kørere, der er blevet kronet som mester. I første sæson vandt Nelson Piquet jr. i NextEV, året efter var det Renaults egen Sebastien Buemi, der blev mester og i sidste sæson altså Audis Lucas di Grassi.

 

Andretti-BMW er åbne om teknikken

Men bortset fra Renault oplyser alle, at man møder op med helt nye biler, hvor det i virkeligheden kun er de reglementsbaserede dele, altså primært batteripakken, der ikke er ændret på. Det er ikke det letteste i denne verden, at få top-deltagerne til at afsløre vitale og måske afgørende detaljer oplyst på forhånd. Men hos Andretti teamet, der har et udviklingssamarbejde med BMW (som til næste år indsætter et regulært fabriksteam i mesterskabet), fortæller Antonio Felix da Costa, at man er gået fra 3 gear til 2 gear.

 

Derved anvender man samme drivline set-up som det succesrige Renault racere har gjort. Omvendt har Audi være konkurrencedygtig med 3 gears biler, så det er nok ikke dér, nøglen til succes skal findes. Andretti//BMW har på startlisten foruden Antonio Felix da Costa også sat den britiske kører, Tom Blomqvist – der dog har svensk blod i årene (han er søn af den tidligere rallyverdensmester, Stig Blomqvist). Han vil dog først debutere for teamet i 2018, idet man i Hong Kong starter ud med den tidligere Formel 1 kører, Kamui Kobayashi, af hensyn til teamets hovedsponsor, det kæmpemæssige japanske forsikringsselskab, MS&AD.

 

Renault e.dams: Evolution

Hos Renault e.dams teamet har man valgt, at videreudvikle de hidtidige biler, fordi man i høj grad har brugt ressourcerne på at forberede sig til 5. sæson, hvor der skal kunne køres et helt løb uden at skifte bil. Den udvikling får koncern-partneren Nissan så glæde af, fordi de efter planen overtager Renaults erfaringer – dog ikke mere, end at den franske virksomhed fortsat har direkte tilgang til de erfaringer, Nissan da vil høste og som i sidste instans kommer såvel Renault som Nissan kunderne til gavn. Men det er først i 2018 – og givet er det, at Renault satser på, at slutte sit Formel E succes med endnu en triumf.

 

Renault fortsætter i år med den vellykkede kørersammensætning bestående af sidste års mester, Sebastien Buemi – som mange mener, ville have vundet 2016/17 mesterskabet, havde det ikke være for sammenfald mellem New York ePrix og et World Endurance Championship (WEC) race, hvor Buemi havde kontraktlige forpligtelser, så han ikke kunne deltage i New York. Det er IKKE tilfældet i den kommende sæson. Foruden Buemi fortsætter Nico Prost også i teamet.

 

Audi satser stærkt

Audi er nu gået ind med en stærk fabriksindsats i Formel E – man mente det alvorligt, da man forlod WEC og Le Mans til fordel for Formel E. Kørerne bliver igen den regerende mester, Lucas di Grassi og Daniel Abt. De kommer til start i en helt ny bil, oven i købet i nye farver.

 

DS Virgin vil vinde

Hos DS Virgin har man hyret Alex Lynn, som var stand-in for José Maria Lopez i New York (som også kontraktligt var engageret i WEC) og brillerede med poleposition i første forsøg. Han danner team med New York vinderen Sam Bird, som har en stor stjerne hos teamejeren, den karismatiske Virgin ejer, Richard Branson. Til næste år bliver DS’s engagement en regulær fabriks indsats. Det er muligt at man fortsætter samarbejdet med Virgin, for det har egentlig forløbet udmærket, men indtil videre bliver kører set-up’et det nævnte.

 

Jaguar hyrer Nelson Piquet

Jaguar debuterede i Formel E i sidste sæson. De byggede deres helt egen bil, valgte to kørere uden Formel E erfaring og tog den tid, der skulle til, for at opbygge den nødvendige erfaring. Den forberedende træning i Valencia tidligere på efteråret indikerede, at Jaguar ikke har sovet i timen. Til den kommende sæson møder man op med den unge Mitch Evans, som på rekordtid har fået Formel E ind under huden, og han suppleres med ingen ringere end historiens første Formel E mester, Nelson Piquet jr. Jaguar har i den grad forpligtet sig overfor el-race og til næste år vil der blive afviklet 10 support løb til ePrix’erne i elektriske Jaguar I-Pace racerbiler.


Jaguar I-Pace bliver fast ingrediens i Formel E.


Mahindra holder fast

Den indiske industri-gigant og stor producent af alverdens køretøjer (og bl.a. ejer af koreanske SsangYong), Mahindra, holder fast i den hidtidige kører-konstellation. En god satsning, for såvel svenske Felix Rosenqvist som den tidligere Formel 1 kører, Nick Heidfeld, gjorde det rigtig godt i sidste sæson, hvor Rosenqvist bl.a. tog sin første ePrix-sejr i Berlin.

 

Dragon erstatter Duval med Jani

Hos Faraday Future Dragon Racing har man slettet de to første ord i team-navnet, som nu blot er ”Dragon Racing”. Og man har sagt farvel til den ofte lidt oversatsende Loïc Duval. I stedet har man engageret en anden Le Mans vinder i form af Neel Jani, som bl.a. har kørt Porsche i WEC. Jerome d’Ambrosio fortsæter i teamet.

 

André Lotterer ringede til Techeetah

Det kinesiske Techeetah team, som benytter sig af Renault racerbiler, har haft stor glæde af samarbejdet med Jean Eric Vergne. Han får kompagniskab af ingen ringere end den tidligere Audi og Porsche WEC kører, verdensmester og 3-dobbelt Le Mans vinder, André Lotterer. En interessant konstellation, ikke mindst da Lotterer fortæller, at han selv havde taget telefonen og søgt et sæde i Formel E. Han havde først ikke troet på elektrisk motorsport, men er blevet meget klogere og det fik ham til at skifte holdning. Respekt!

 

NextEV bliver til NIO

NextEV har måtte sige farvel til Nelson Piquet og har i stedet engageret den italiensk formel- og bybane specialist, Luca Filippe, som skal forsøge sammen med Oliver Turvey at få teamet, som nu blot hedder NIO, tilbage på samme niveau som i første sæson.

 

Macau ekspert til Venturi

Sidst men ikke nødvendigvis mindst har Venturi teamet foruden Maro Engel engageret Edouardo Mortara, som i Formel 3 og GT-løb har vundet i det legendariske Macau Grand Prix ikke færre end 10 gange. I 2016 var han tæt på at vinde DTM for Audi.

Læs også:

Formel E 2017-18: Fremtiden er her nu >>>

 

Formel E 2017-18: 14 løb på 5 kontinenter >>>


Læs også optakten til sidste sæson:

Formel E 2016-17 optakt Del 1 >>>

 

Formel E optakt Del 2 >>>


Optakt til Formel E 2017-18 sæsonen. Formel E vises LIVE på Eurosport. Videoen kan ses i Fuld HD.


Den 4-dobbelte Formel 1 verdensmester, Alain Prost er stor Formel E entusiast og ejer en del af e.dams Renault teamet.


Deltagerliste, Formel E, 2017/18

(I den rækkefølge de sluttede  sidste sæson):


Renault e.dams: Sebastien Buemi (SWI), Nico Prost (FRA).

 

Audi Sport: Lucas di Grassi (BRA), Daniel Abt (GER).

 

Mahindra: Nick Heidfeld (GER), Felix Rosenqvist (SWE).

 

DS Virgin: Sam Bird (GBR), Alex Lynn (GBR).

 

Techeetah: Jean-Eric Verge (FRA), André Lotterer (BEL).

 

NIO: Oliver Turvey (GBR), Luca Filippi (ITA).

 

Andretti/BMW: Antonio Felix da Costa (POR), Tom Blomqvist (GBR).

 

Dragon: Jerome d’Ambrosio (BEL), Neel Jani (SWI).

 

Venturi: Maro Engel (GER), Edoardo Mortara (ITA).

 

Jaguar: Mitch Evans (NZL), Nelson Piquet Jr. (BRA).


Vinderen af New York ePrix, englænderen San Bird, der kører for DS Virgin, fyrer den af under efterårets Formel E træning i Valencia.

 

Cykelstier til låns under New York ePrix. Nico Prost fortsætter hos Renault e.dams.

 

Ny mand i Formel E: André Lotterer ringede selv til Techeetah og spurgte om et sæde.

 

Michelins 18" dæk kommer på en endnu kraftigere opgave: Motoreffekten øges fra 170 til 180 kW under løb. Hvert team har 10 dæk til rådighed ved hvert ePrix: Fire til hver bil samt et ekstra for- og bagdæk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt