- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Det seneste Formel E løb fandt sted i Montreal i juli. Næste sæson begynder i Hong Kong 2. december.


Formel E - sæson 4 - 2017/2018

Fremtiden er her nu


Af Søren Clauding – 23. november 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I weekenden d. 2.-3. december går starten på 4. sæson i verdens mest innovative motorsports-mesterskab, det internationale FIA Formel E mesterskab. Foran de 10 teams og de i alt 20 af verdens bedste racerkørere ligger en sæson på 14 ePrix’er, afviklet i storbyer på 5 kontinenter, med endnu mere power og med opbakning fra flere store bilfabrikker end nogen anden løbsserie kan mønstre.

 

Feltet tæller naturligvis Renault, der sammen med e.dams teamet har vundet team-mesterskabet i de hidtidige tre sæsoner og også lægger teknik til det kinesiske Techeetah team, Audi, der med Lucas di Grassi tog kørernes mesterskab i den seneste sæson, DS, der ikke mindst dominerede løbene i New York for få måneder siden, Jaguar, der kom gennem en meget lærerig debutsæson med lakken på næsen, BMW, der så småt er ved at speede samarbejdet med Andretti teamet op og den indiske bilproducent Mahindra, der bl.a. ejer SsangYong.


Alejandro Agag (tv) er FIA's Formel E direktør og manden, der har skabt succesen. Her sammen med den ene af de to kørere, der sikrede Renault konstruktør mesterskabet for tredje gang, franskmanden Nico Prost.


Flere kommer til

Om end det først er aktuelt fra næste sæson og den, der begynder i 2019, er det ikke uinteressant, at Nissan går ind i mesterskabet i 2018 (og formentlig overtager partneren Renaults set-up og team-samarbejde), at BMW og DS fra 2018 er regulære fabriksteams og at såvel Mercedes-Benz som Porsche er i Formel E året efter med fuldgyldige fabriksteams. Det bliver spændende til den tid, men spændende er det allerede nu.

 

Skeptikere udtrykker, at elektrisk motorsport måske godt kan blive fremtidens motorsport. De tager fejl, fremtiden er her nu, og der er ingen motorsportsgren, hvor der satses så meget og udvikles så meget fra bilfabrikkernes side med det formål, at sikre dem selv en position på den internationale bilmarked, som jordkloden kræver, bliver dominerede af elbiler indenfor en overskuelig årrække.

 

Motorsport især for de unge

Indtil da kan især det unge publikum glæde sig over, at den elektriske idé, som driver smartphones, computer og hele det digitale univers, også kan give underholdning på gader og stræder, dér hvor de bor, hvis de er så heldige, at der finder et ePrix sted henne omkring hjørnet. Om ”hjørnet” ligger i hjertet af den danske hovedstad København er ikke utænkeligt, men det bliver dog ikke i den sæson, som starter ud i december 2017. Til den sæson er alle bybanerne aftalt.


Redaktøren af Motorsiden.dk fik en snak med Formel E direktør Alejandro Agag og FIA præsident Jean Todt på Frankfurt Motor Show i september. Det er ikke umuligt at Formel E kommer til København.


Der lægges som i fjor ud i Hong Kong, hvor der køres løb både lørdag og søndag. Siden køres der i Marrakesh i Marokko, i Sydamerika, Nordamerika og Europa gæstes også med fire løb i hhv. Paris og Berlin. Og nye destinationer er Zürich og Rom.

 

Flere hestekræfter

I 2017-18 sæsonen køres der som hidtil med to biler pr. løb, dvs. der skiftes bil midt i løbet. Men effekten er øget til 180 kW (245 hestekræfter) med et kolossalt drejningsmoment fra allerførste hjulomdrejning. Formel E racerne når 100 km/t på under 2,9 sekunder og det er kun de snævre bybaner, der sætter en overgrænse for topfarten. Typisk når man, at passerer et par hundrede km/t, inden der skal bremses ned igen. Det er hurtigt, hvis nogen skulle være i tvivl derom.

 

I princippet stiller alle teams op med nye drivliner, som blev givet fri sidste år. Batterierne er fortsat de samme, standard på alle racerbiler og udviklet af Williams (Formel 1 teamets tekniske afdeling). Til næste år overtager McLaren opgaven og da vil man kunne køre et helt løb uden bilskifte. Og efter planen gives også batteriteknologien fri i 2021. Det kan man selvfølgelig godt kalde fremtid – men i givet fald må den rette betegnelse være ”den nære fremtid”.


Hjertet i en Formel E racer: Det 320 kg tunge Williams batteri.

Læs også:

Formel E 2017-18: Renault og Audi mod resten >>>

 

Formel E 2017-18: 14 løb på 5 kontinenter >>>


Læs også optakten til sidste sæson:

Formel E 2016-17 optakt Del 1 >>>

 

Formel E optakt Del 2 >>>


Optakt til Formel E 2017-18 sæsonen. Formel E vises LIVE på Eurosport. Videoen kan ses i Fuld HD.


I juli lykkedes det Audis Lucas di Grassi at tage Formel E titlen for første gang.


Eurosport storsatser på Formel E


I 2. og 3. sæson blev Formel E løbene vist på Eurosport 2 i udvalgte nordeuropæiske lande, herunder også Danmark, med et enkelt tilbageblik på Eurosport 1 efter hvert ePrix.

 

Fra og med den kommende sæson geares der op og Europas største pan-europæiske TV-kanal lever op til sit navn: FIA Formel E mesterskabet vises fremover på Eurosport 1. Det samme gør kvalifikationskørslerne, og hele den frie træning vises hver gang på en af Eurosports platforme, herunder også den digitale Eurosport Player. Foruden løbsdækningen vil der blive produceret optaktsudsendelser og tilbagebliksudsendelser i forbindelse med hver ePrix weekend.

 

Udsendelsestiderne på Eurosport 1 vil som hidtil blive annonceret her på Motorsiden.dk.

 

Udsendelsestider, Hong Kong ePrix:

28. november 21:00-22:00: Sæsonoptakt.

2. december 07:00-07:45: Kvalifikation tilbageblik.

2. december 07:45-09:00: Løb (LIVE).

3. december 07:00-07:45: Kvalifikation tilbageblik.

3. december 07:45-09:00: Løb (LIVE).

5. december 23:30-00:30: Tilbageblik.


Jaguar debuterede i Formel E i sidste sæson. Til den kommende sæson har de engageret vinderen fra første sæson, brasilianeren Nelson Piquet jr. her i aktion under efterårets Formel E test i Valencia.

 

BMW lægger safetycar til Formel E løbene og har etableret et udviklingssamarbejde med Andretti teamet. Det udbygges i den kommende sæson og i 2018 er den tyske bilfabrik klar med et fabriksteam i Formel E.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt