- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fremtidssikring: Jaguar debuterer i Formel E uden endnu at have en elektrisk bil i serieproduktion.


Formel E 2016/2017: Formel E griber om sig


Af Søren Clauding – 5. oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E mesterskabet for elektriske formel racerbiler står stærkere og stærkere på den internationale motorsports scene. Racerløbene, som afvikles i kernen af storbyer rundt om i verden, appellerer især til unge mennesker og budskabet er klart: Hvorfor skal man forurene miljøet, når man kan lade være – og alligevel bevare den fascination, som har gjort motorsport til en af verdens førende sportsgrene.

 

Søndag morgen, d. 9. oktober, går starten på den næste sæson, den tredje i Formel E mesterskabets historie. Løbet finder sted i Hong Kong, i centrum af den asiatiske storby, direkte på havnefronten og det er starten på et mesterskab, der ser ud til at blive mindst ligeså spændende som de to første.

 

New York, Montreal og Berlin

Sidste sæson sluttede i Battersea Park i London med den mest opsigtsvækkende finaledyst oplevet i motorsport nogensinde. Aldrig har et internationalt motorsports mesterskab været afgjort i en hæsblæsende fight om de afgørende points for løbets hurtigste omgang mellem to kørere, der i alle andre løb for længst ville have hensat sig selv til rollen som tilskuere. Det var et løb i løbet, og mere intenst kan man næsten ikke forestille sig et mesterskab afgjort (læs under kort nyt vores opsummering fra finalen >>>).

 

Det kommende mesterskab har næste sommer finale i Nordamerika, i den canadiske hovedstad, Montreal, umiddelbart efter at man har kørt i hjertet af New York City. Undervejs har man gæstet storbyer som Buenos Aires, Paris, Berlin, Bruxelles – og også på Formel 1 banen i Monaco skal der køres Formel E, noget mindre støjende, men mindst ligeså intenst.

 

Jaguar og BMW debuterer

Nye deltagere har meldt sig og fremtiden ser lovende ud. Såvel de store bilfabrikker som producenter, der har specialiseret sig i elektrisk mobilitet, er blandt deltagerne og flere er på vej. I år debuterer Jaguar, uden overhovedet at have en elbil i serieproduktion. Man vil benytte erfaringen fra de højtydende formel E racerbiler til indenfor en overskuelig fremtid at skabe en potent serieproduceret Jaguar, præcis som den britiske bilfabrik ofte har gjort det: Først høstes erfaringerne på racerbanerne og siden kommer det kunderne til gode.

 

Så sent som i sidste uge har BMW meldt sin indtræden i Formel E mesterskabet, i første omgang i samarbejde med det amerikanske Andretti-team, drevet af motorsportslegenden Michael Andretti (søn af en anden motorsportslegende, den tidligere Formel 1 og IndyCar mester, Mario Andretti) og om to år satser man på, at være klar med sit eget BMW fabriksteam, samtidig med at Audi også har stillet i udsigt, at de til den tid vil stille op med et fuldt fabriksteam.

 

Mercedes om to år

Også Mercedes har meldt sin entré og sikret sig en plads i 2018/19 mesterskabet, hvilket i praksis betyder, at fabrikken kan igangsætte udviklingen af en Formel E racerbil, uden at risikere, at man ikke kan få en plads i det attraktive selskab, som i forvejen tæller bilproducenter som Renault, DS, Audi (og Volkswagen) samt elbils producenter som Faraday, Mahindra, NextEV og Venturi. Som et kuriosum kan nævnes, at Mercedes kontrakt om deltagelse i Formel 1 VM udløber i 2020…

 

Rygterne siger, at Nissan, som er den førende el-bilsproducent på verdensplan, også er meget interesseret i Formel E (en deltagelse, der bestemt ikke er udelukket, som Ponz Pandikithura, Vice President med ansvar for fabrikkens produkt planlægning for få dage siden kunne bekræfte overfor os), og der sker i det hele taget ganske meget i kulisserne.

 

Motorsport fans skal trækkes med

Sværest er det på kort sigt at overbevise det etablerede motorsports publikum om, at Formel E er værd at engagere sig i. Men, som den firedobbelte Formel 1 verdensmester, Renault ambassadør og medejer af Renault e.dams Formel 1 teamet (regerende mester) for længst har fastslået: Formel 1 er for det midaldrende publikum, Formel E er for unge, dynamiske mennesker, der til fulde har adopteret ”den elektriske tankegang” og for hvem den allerstørste udfordring er, at vælge mellem de uendeligt mange tilbud, verden har at byde på og som de dagligt og næsten konstant fodres med via de digitale platforme. Med andre ord: Det gør måske på længere sigt ikke så meget, at ”de gamle” ikke vil.

 

Den moderne motorsport

Formel E er det moderne motorsports alternativ med al den spænding, som motorsporten altid har været eksponent for, bragt ind i de yngre menneskers hverdag, dér hvor de holder til, i hjertet af de store byer. Der køres omkring ”Invalide” i Paris, ved Alexanderplatz i Berlin, i hjertet af New York. Dér, hvor det unge publikum befinder sig.

 

Men mon ikke de de midaldrende nok også skal komme med. De skal blot også finde fornøjelse ved at kunne tale med hinanden under løbene, at kunne høre hjulophængene bevæge sig, dækkenes hvinen, bilernes nærkontakt (og i blandt også nærkontakt til betonvæggene langs banen), motorernes forskellighed og ikke mindst, at Formel E er baseret på en bæredygtig tankegang, der bidrager til også ud i fremtiden at kunne sikre motorsportens eksistens.


I den kommende sæson kommer Formel E til New York City.

Læs også Formel E: Spændende sæson forude >>>


Eksklusivt interview med Alain Prost

Vi mødte den 4-dobbelte Formel 1 verdensmester, Alain Prost, under Paris Motor Show og fik en snak om Formel 1, Formel E og fremtiden. Hør interviewet hér:

Videoen kan også ses i Fuld HD.


Også i den kommende sæson køres der Formel E i Paris (Billedet: Lucas di Grassi, ABT-Audi).

 

Sådan ser Audi raceren ud i år med Daniel Abt i cockpittet.


Interessant sammenligning hos Renault på Paris Motor Show: Til venstre Renault Sports Formel 1 racerbil, til højre: Renault e.dams Formel E racer.

 

På Paris Motor Show viste Renault også konceptbilen Trezor baseret på Formel E drivlinen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt