- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andretti storsatser i Formel E med nyt BMW partnerskab.


Formel E 2016/2017: Spændende sæson forude


Af Søren Clauding – 5. oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når starten på den tredje Formel E sæson går i Hong Kong, søndag morgen d. 9. oktober 2016, er der lagt op til et endnu mere spændende og alsidigt mesterskab den det, de to foregående sæsoner bød på. Nye deltagere er med til at gøre det spændende og det er fortsat nogle af verdens allerbedste racerkørere, der skal kæmpe om førstepladsen i det innovative mesterskab for bæredygtig motorsport.

 

Renault og Audi

I fjor var det især Renault e.dams teamet med Sebastien Buemi og Nico Prost og ABT Schaeffler Audi Sport med Lucas di Grassi og Daniel Abt, der satte dagsordenen. Team-set-up’et hos de to fortsætter uændret. Undervejs blandede DS Virgin teamet sig i topstriden, især med Sam Bird i cockpittet og han får i den kommende sæson kompagniskab af den regerende standardvognsverdensmester (i Peugeot, søsterfirma til DS og Citroën), Jose Maria Lopez. Det er mere end sandsynligt, at de to også vil kæmpe med om titlen.


Sebastien Buemi er regerende mester.

 

Testkørslerne forud for 2016/17 sæsonen fandt sted på Donington Park i Storbritannien. Her er den nye Renault racer med Buemi i cockpittet - men uden den nye bemaling.


Dragon og Faraday

Det amerikanske Dragon team (med en lang historie i IndyCar – teamet blev grundlagt af Roger Penskes søn, Jay) er til den kommende sæson gået i samarbejde med elbils-producenten Faraday, som har bygget en helt ny elektromotor til teamets bil. Faraday er et amerikansk teknologi firma med base i Californien, med kinesiske penge i ryggen. Det bliver meget spændende at se, om det har været en fordel for dem at udvikle deres egen teknik. Jerome D’Ambrosio har Formel 1 erfaring og erfaring fra en række andre løbsserier og bortset fra Formel 1 kan det samme siges om team-kollegaen Loïc Duval, som til gengæld har vundet 24-timers Le Mans for Audi.

 

Mahindra

Mahindra er en stor indisk producent af elbiler, som bl.a. har benyttet MotoGP (!) til at blive kendt internationalt. De fortsætter i Formel E med den tyske tidligere Formel 1 kører, Nick Heidfeld og har i år hyret den 24-årige svensker og Formel 3 Europamester fra 2015, Felix Rosenqvist, til at bakke sin erfarne 39-årige team-kollega op.

 

Andretti og BMW

Og så er der Andretti-teamet, der har indgået partnerskab for to år med BMW. Der er tale om et temmelig omfattende amerikansk team med dybe rødder i global motorsport, der er aktiv på mange fronter. De har sagt farvel til den talentfulde, men formentlig ikke tilstrækkeligt hårdhudede Simona de Silvestro og erstattet hende med Antonio Félix da Costa.


Michael Andretti.

 

Antonio Félix da Costa er ny hos Andretti-BMW.


Han kørte i fjor for Venturi teamet, er en meget alsidig kører og har formentlig et større potentiale end det, vi hidtil har set. Han haren stærk tilknytning til BMW og netop samarbejdet med BMW er formentlig den største nyhed for teamet i 2016/2017 sæsonen. Teamet havde udviklet deres egen el-motor og det gik ikke så godt. Det satser man på nu bliver anderledes. Da Costa har i øvrigt en god team-kollega i hollænderen Robin Frijns.

 

NextEV

I første sæson stod Nelson Piquet jr. Øverst på skampen, da regnskabet blev gjort op. Sidste sæson var derpå ren nedtur, men NextEV teamet, som han fortsætter hos i den kommende sæson, møder nu op med en helt ny drivline, som Piquet såvel som Oliver Turvey håber på vil bringe dem tilbage i toppen.

 

Jaguar og forventningerne

Ikke så underligt er Jaguars indtræden i Formel E imødeset med store forventninger. Måske for store, for hos Jaguar nedtoner man dem gerne og mener, at hvis man er med i toppen af mesterskabet fra begyndelsen af, er der noget galt med mesterskabet – sådan kan man jo også se på det.

 

Men potentialet er der. Jaguar har indgået samarbejde med Williams Advanced Engineering (Formel 1 fabrikken), som har været en del af Formel E siden mesterskabets start. De lægger ud med to forholdsvis ukendte kørere – den 22-årige australier Mitch Evans (fortid i GP2 og en podieplacering i LMP2/Le Mans 2015) og 33-årige Adam Carroll fra Nordirland. Også han har en lidt blandet fortid. Det bliver en spændende udvikling at følge.

 

Kinesiske penge

Der er kinesiske penge at finde i Techeetah teamet, som kommer fra det kinesiske finansieringsselskab, China Media Capital. Firmaet gav det eksisterende Team Aguri den fornødne kapitalindsprøjtning, købte teamet og ændrede dets navn. Jean-Eric Vergne (kørte DS i fjor) og WTCC-køreren Ma Qinghua kører også for teamet. Under pre-testen var Vergne blandt de allerhurtigste kørere. Det bliver spændende om han kan fastholde det, når det bliver alvor.

 

Venturi med tysk fornyelse

Den erfarne multi-kører, Stephane Sarrazin fortsætter hos Venturi og har nu tyskeren Maro Engels som team-kollega. Engel har en fortid som Mercedes fabrikskører i GT-racing og har også kørt tre år i DTM. Det er vanskeligt på forhånd at vurdere teamets potentiale, men det er engagerede folk, der står bag med den Monaco-baserede el-bils producent, Venturi, og den amerikanske skuespiller Leonardo DiCaprio som det finansielle grundlag.


Læs også: Formel E 2016/17: Formel E griber om sig


Eksklusivt interview med Alain Prost

Vi mødte den 4-dobbelte Formel 1 verdensmester, Alain Prost, under Paris Motor Show og fik en snak om Formel 1, Formel E og fremtiden. Hør interviewet hér:

Videoen kan også ses i Fuld HD.


Eurosport dækker Formel E

Formel E mesterskabet kan følges på Eurosport, typisk på løbsdagen på Eurosport 2 og siden med sammendrag tirsdag aften på Eurosport 1.

Programplaner: Klik hér


Læs også vores optakt til sidste Formel E sæson – de fleste af de basale elementer er uændrede. De væsentligste ændringer følger nedenfor.


Videoen fra Paris e-Prix tidligere på året forklarer baggrunden for DS's engagement i Formel E.


Lucas di Grassi er storfavorit til sejren i det kommende Formel E mesterskab.


Væsentlige ændringer fra sidste sæson til den kommende sæson:


Regelændringer:

Løbets hurtigste omgang giver 1 point (tidl. 2).

Grænse for regenereret energi øges til 150 kW (tidl. 100)

Minimum vægt er nu 880 kg (tidl. 888).

Maksimal batterivægt: 230 kg (tidl. 200).

Nyt frontvinge design.

Nye Michelin dæk med lavere rullemodstand.

 

Team-ændringer:

Dragon bruger nu egen drivline (tidl. Venturi)

Jaguar debuterer i samarbejde med Williams.

Trulli deltager ikke længere pga. finansielle problemer.

Techeetah (tidl. Aguri) kører med Renault drivline (tidl. McLaren).

Andretti indgår partnerskab med BMW.

 

Kørerændringer:

Felix Rosenqvist (2015 F3 Europamester) kører for Mahindra.

Maro Engel debuterer for Venturi.

José Maria López debuterer for DS Virgin.

Adam Carroll og Mitch Evans debuterer for Jaguar.

António Félix da Costa skifter fra Aguri (nu Techeetah) til Andretti.

Jean-Éric Vergne skifter fra DS Virgin til Techeetah.

Bruno Senna, Simona de Silvestro og Mike Conway forlader serien.


e-Prix Løbskalender:


9. oktober 2016: Hong Kong.

12. november 2016: Marrakesh, Marokko.

18. februar 2017: Buenos Aires, Argentina.

1. april 2017: Mexico City, Mexico.

13. maj 2017: Monte Carlo, Monaco.

20. maj 2017: Paris, Frankrig.

10. juni 2017: Berlin, Tyskland.

1. juli 2017: Bruxelles, Belgien.

15. juli 2017: New York City, USA

16. juli 2017: New York City, USA

29. juli 2017: Montreal, Canada

30. juli 2017: Montreal, Canada


Deltagere:


DS Virgin Racing:

Producent: Spark-DS

Bil: Virgin DSV-02

Kørere:

Nr. 2: Sam Bird (GBR)

Nr. 37: José Maria Lôpez (ARG)

 

NextEV NIO:

Producent: Spark-NextEV

Bil: NextEV TCR Formula 002

Kørere:

Nr. 3: Nelson Piquet jr. (BRA)

Nr. 88: Oliver Turvey (GBR)

 

Venturi Formula E Team:

Producent: Spark-Venturi

Bil: Venturi VM200-FE 02

Kørere:

Nr. 4: Stephane Sarrazin (FRA)

Nr. 5: Maro Engel (GER)

 

Faraday Future Dragon Racing:

Producent: Spark-Penske

Bil: Penske 701-EV

Kørere:

Nr. 6: Loïc Duval (FRA)

Nr. 7: Jèrôme d’Ambrosio (BEL)

 

Renault e.dams:

Producent: Spark-Renault

Bil: Renault Z.E. 16

Kørere:

Nr. 8: Nicolas Prost (FRA)

Nr. 9: Sébastien Buemi (SWI)

 

ABT Schaeffler Audi Sport:

Producent: Spark-Abt Sportline

Bil: ABT Schaeffler FE02

Kørere:

Nr. 11: Lucas di Grassi (BRA)

Nr. 66: Daniel Abt (GER)

 

Mahindra Racing Formula E Team:

Producent: Spark-Mahindra

Bil: Mahindra M3ELECTRO

Kørere:

Nr. 19: Felix Rosenqvist (SWE)

Nr. 23: Nick Heidfeld (GER)

 

Panasonic Jaguar Racing:

Producent: Spark-Jaguar

Bil: Jaguar I-Type 1

Kørere:

Nr. 20: Mitch Evans (AUS)

Nr. 47: Adam Carroll (GBR)

 

Techeetah:

Producent: Spark-Renault

Bil: Renault Z.E. 16

Kørere:

Nr. 25: Jean-Éric Verne (FRA)

Nr. 33: Ma Quing Hua (CHI)

 

MS Amlin Andretti:

Producent: Spark-Andretti

Bil: ATEC-02 BMW

Kørere:

Nr. 27: Robin Frijns (NEL)

Nr. 28: António Félix da Costa (POR)


Jaguar (tv. på vej ud af pitten under fortræningen på Donington Park i Storbritannien) nedtoner gerne forventningerne til deres debut sæson i Formel E. Men Formel E raceren var synligt til stede på Paris Motorshow.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt