- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bragte vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   



24 timers Le Mans 2016: INDHOLD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 24-timers Le Mans - Utroligt og surrealistisk: Toyota tabte på målstregen

Ordet utroligt dækker ikke, surrealistisk måske bedre. Den førende Toyota TS050 HYBRID racer gik i stå på målstregen 3-4 minutter inden 24-timers løbet i Le Mans var forbi og forærede derved Porsche deres 18.  Le Mans triumf.

Le Mans slut reportagen 2016 >>>


2016 24-timers Le Mans - Slutspurten sat ind

Slut spurten i 24-timers le mans er sat ind. Og der er virkelig tale om en slutspurt. Det er fortsat Toyota der fører, men det er bilen med nummer 5 på siden, der er cirka et halvt minut foran Porsche nr. 2 på 2. pladsen.

Le Mans søndag 13:35 >>>


2016 24-timers Le Mans

Tætteste race i mands minde

Hvis det lykkes Toyota at vinde dette års 24-timers Le Mans - i givet fald deres første Le Mans sejr nogensinde - kan ingen påstå, at de er kommet sovende til resultatet. Efter 3/4 distance er det få sekunder, der skiller de tre førende biler, og i skrivende stund er der Toyota TS050 hybrid racere på første og tredje pladsen. Imellem dem ligger Porsche nr. 2, som iblandt også er i føring.

Le Mans søndag 09:00 >>>


2016 24-timers Le Mans

Toyota fører og har gjort det længe

Det kan næsten ikke blive bedre: Fem top-stridende fabriksprototyper i spidsen af Le Mans - inden for blot en enkelt omgang. Sådan ser det ud ved indgangen til 24-timers løbets niende time. Toyota mod Porsche og Audi skal man ikke underkende. Og David Heinemeier Hansson forsvarer Dannebrog.

Le Mans lørdag 23:30 >>>


24-timers Le Mans 2016 - Løbet tager form

Regnen er stoppet - hvilket ikke er en garanti for at vejrguderne er stoppet med at drille deltagerne i 24-timers Le Mans og de anslåede 250.000 tilskuere på tilskuertribunerne. Men fordi der nu er stabilitet, begynder der også at tegne sig det første billede af dette års race.

Le Mans lørdag 16:30 >>>


24-timers Le Mans 2016 - starten

Start efter Safetycar i sjask regn

Årets 24-timers Le Mans er i gang. Men lige så atypisk og mærkværdige kvalifikationskørslerne har været, ligesådan var starten. En halv time inden starten begyndte regnen at sjaske ned og efter en kort forsinkelse var der kun én mulighed: At lade feltet starte bag safetycar.

Le Mans lørdag 15:55 >>>


24 timers Le Mans 2016 - kvalifikationen

Racerløbet begyndt før racet begynder

Spændingen i et 24-timers Le Mans begynder ofte i tiden op til løbet. Men det er sjældent, at man oplever en så anderledes kvalifikation med så anderledes konsekvenser som i årets race, der populært sagt er begyndt før det regulært starter, lørdag eftermiddag klokken 15:00.

Le Mans kvalifikationen - læs mere >>>


24 timers Le Mans 2016:

Racerløb vindes da på racerbaner, eller???

Årets 24-timers Le Mans bliver ikke alene spændende, fordi dysten mellem bilgiganterne Audi, Porsche og Toyota fortsætter for fuld udblæsning. Men med færre biler hos hvert af de tre top-teams og faresignaler om, at holdbarheden er presset til det yderste, kan løbet meget let gå hen ikke blot at blive tabt i pitten, men måske også vundet derinde.

2016 Le Mans - generel optakt >>>


Le Mans baggrundartikel

Le Mans-teknologi til hverdagsbiler:

Helt ny Toyota TS050 HYBRID Le Mans racer

Et væsentligt argument for at bilfabrikker er involveret i motorsport på internationalt niveau er muligheden for at overføre den viden, man indsamler under høj belastning i racerløbene, til de serieproducerede gadebiler. Det gælder ikke mindst deltagerne i racersportsvognsmesterskaberne, hvor Toyotas helt nye Le Mans racer er et skoleeksempel.

2016 Le Mans: Toyota TS050 HYBRID - læs mere >>>

Hurtige fakta om 24-timers Le Mans 2016:


3. afd. af FIA World Endurance Championship

Fri træning: Onsdag d. 15. juni 16:00-20:00

Kvalifikation 1: Onsdag d. 15. juni 22:00-00:00

Kvalifikation 2: Torsdag d. 16. juni 19:00-21:00

Kvalifikation 3: Torsdag d. 16. juni 22:00-24:00

Opvarmning: Lørdag d. 18. juni 09:00-09:45

Start: Lørdag d. 18. juni kl. 15:00

Mål: Søndag d. 19. juni kl. 15:00

Banelængde: 13,6259 km


Deltagerliste 24-timers Le Mans 2016

 

Kvalifikationsresultaterne 24-tmers Le Mans 2016


24-timers Le Mans 2016: Danskerne i Le Mans

Traditionen tro er der stor dansk deltagelse i 24-timers Le Mans. Ikke færre end otte danske racerkørere er til start.

2016 Le Mans - Danskerne i Le Mans >>>


24-timers Le Mans 2016: Ford og danskerne

Opdelingen på klasser i Le Mans i år er ekstra spændende. For Ford har valgt, efter striben af legendariske sejre i 1960’erne, der blev igangsat med den totale dominans med GT40 modellen i 1966, at gøre comeback i 24-timers Le Mans i 50-året for de historiske triumfer. Ikke i top-kategorien LM P1 for de store sportsprototyper, men i LM GTE Pro klassen for racer-optimerede supersportsvogne, hvor de stiller op med ikke færre end fire Ford GT racerbiler.

2016 Le Mans - optakt til GT-klasserne >>>


Le Mans baggrundsartikel

TMG - Toyota Motorsportsfabrikken i Köln:

Vi har besøgt de ”hellige haller”, hvor Toyota skaber nogle af verdens hurtigste racerbiler

Der er intet eksotisk over det store fabriksanlæg i den vestlige del af Köln, tæt ved Autobahnkreuz Köln West. Det ligner blot et stort kedeligt industrianlæg, og hvis ikke et par af de store transportbiler med tydelig ”TOYOTA HYBRID” motorsports-bemaling havde stukket snuden ud af garageportene, havde man ikke haft den fjerneste anelse om at her var noget usædvanligt i gang.

Toyota Motorsport i Köln - læs mere >>>

 

Se og lyt til interviewet med Chefen for Toyotas Le Mans team, John Steeghs, optaget i forbindelse med besøget hos TMG. Kan ses på YouTube.


24-timers Le Mans 2016:

Fabrikkernes storsatsning

LM P1 er top-kategorien for de hurtigste racersportsvogne. Det er specialbyggede sportsprototyper og hér finder vi fabriksbilerne fra Audi, Porsche og Toyota. Alle tre er hybridracere, men de er baseret på hvert deres tekniske koncept.

2016 Le Mans - optakt til prototyperne >>>


Le Mans baggrundartikel

Toyota TS050 HYBRID:

Toyotas hybridracer tilbage i spillet

Toyotas teamchef, John Steeghs er ikke bleg for at indrømme, at Toyotas Le Mans racerbil i fjor var for langsom. Men i forberedelserne til 2016 gjorde man effektive fremskridt. Og i det andet af årets til dato to VM løb på hhv. Silverstone og Spa-Francorchamps dokumenterede Toyota, at deres nye TS050 HYBRID racer havde indhentet konkurrenterne, hvad farten angår.

Toyotas Hybridracer tilbage i spillet - læs mere>>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt