- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


Porsche nr. 2 vandt 24-timers Le Mans, da den førende Toyota gik i stå på målstregen...


2016 24-timers Le Mans - Utroligt og surrealistisk:

Toyota tabte på målstregen


Af Søren Clauding - Søndag 15:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ordet utroligt dækker ikke, surrealistisk måske bedre. Den førende Toyota TS050 HYBRID racer gik i stå på målstregen 3-4 minutter inden 24-timers løbet i Le Mans var forbi og forærede derved Porsche deres 18.  Le Mans triumf.

 

Sort uheld eller... Der findes næppe ord for det, der skete. Toyota havde domineret årets Le Mans race. Men tidlig søndag morgen blev TS050 HYBRID raceren nr. 6 påkørt af en bil fra en af de langsommere klasser, og man besluttede at tage bilen i pit og reparere skaderne.

 

Alt imens kunne Toyota med nr. 5, kørt af Davidson, Buemi og Nakajima overtage føringen, lidt hjulpet på vej af at Porsche og Audi ikke kørte problemfrit. Men de kørte hurtigt, stabilt og tabte ikke hovedet. Vi står dog ikke inde for, hvad der skete i cockpittet på racerbilen, da den gik i stå.

 

Show var virkelighed

Det foregik ydermere på målstregen, mere eller mindre ud for Toyota pitten, man troede det var et show, men det var virkelighed: Mekaniske problemer satte den ellers så pålidelige racerbil ud af spillet lige inden det, der ville være den største triumf i Toyotas historie, blev opnået. Ingen ord dækker den følelse, teamet måtte opleve.

 

Efter et par mislykkedes forsøg på at få bilen til at køre, gik den endegyldigt i stå, og da reglementet påbyder, at en bil skal være kørende ved egen kraft, når de 24 timer er til ende, blev den ikke engang klassificeret.

 

Hvornår er et problem afgørende?

Porsche triumf var ligeså ubeskrivelig. De havde også haft mindre problemer undervejs, og man kan jo så forholde sig til, hvornår problemer i et motorløb skal forekomme, for at være afgørende for udfaldet. Om de kommer på målstregen eller tidligere i løbet og siden løses, tja, det har nok meget at gøre med det ultimative, der ligger i, når det ternede flag falder. Det er det, der gør episoden surrealistisk.

 

Porsche vandt en velfortjent sejr, for kørerne Neel Jani, Marc Lieb og Romain Dumas kørte et godt løb, de opgav aldrig at presse de førende Toyota'er og et motorløb skal nu engang vindes ved at komme først - eller i Le Mans tilfældet at have kørt flest omgange, og altså også være kørende, når løbet flages af.

 

Toyota opnåede 2. pladsen med den tidligere og uforskyldt påkørte nr. 6 racer. Man kan kalde det et plaster på såret, men der skal nok mere end en kæmpe forbinding til for at standse reaktionen hos Toyota.

 

Audi tabte tidligere i løbet

Og Audi måtte tidligt i løbet realisere, at de formentlig allerede havde tabt. Men man ved jo aldrig og de opnåede jo så en podieplacering. Der er bare det ved det, at Audi har vundet 13 gange tidligere, så en mere eller mindre...det går jo nok.

 

I øvrigt var Audi den eneste af fabrikkerne, der fik begge biler i mål og dermed var der kun 4 ud af ialt 9 biler i LMP1 klassen, som nåede målstregen, for de øvrige udgik af den ene eller den anden grund.

 

Hvad der sendte Toyota nr. 5 ud af racet ved vi ikke endnu. Om vi nogensinde får det at vide. Nå, ja, et eller andet sted betyder det nok ikke så meget.

 

I LMP2 vandt Alpine Nissan med nr. 36 deres comeback race. Ikke mere om det i denne sammenhæng.

 

Historien gentog sig og Ford vandt

I GTE Pro mistede de danske kørere sejrchancerne, da justeringen af reglementet ikke var tilstrækkelig til at ligestille de hurtige Ford GT og Ferrari 488 GTE biler med resten af feltet.

 

Ford vandt, ligesom for 50 år siden og dokumenterede dermed, at historien godt kan gentage sig. Og der kom en Ferrari på 2. pladsen fulgt af yderligere et par Ford GT.

 

De havde nok begge parter håbet, det ville trække overskrifter - men det sørgede Toyota for ikke kommer til at ske. Toyota har skrevet Le Mans historie på en helt anden måde.

 

Young Driver Aston Martin bedst blandt resten

Danskerne havde som sagt ikke en chance. Young Driver Aston Martin teamet kørte stabilt og godt, men blev til syvende og sidst sat til vægs af de regel-hjulpede Ford'er og Ferrari. Som sådan blev Nicki Thiim, Marco Sørensen og Darren Turner velforjente sejrherrer blandt ikke Ford/Ferrari racerne.

 

Jan Magnussens Corvette kørte ligeså stabilt og han blev nr. 7 sammen med Antonio Garcia og Ricky Taylor. Alt imens Michael Christensen fuldførte løbet på en skuffende 8. plads. Hans Porsche blev oven i købet slået af den langsommere 911 RSR, kørt af bl.a. David Heinemeier Hansson.

 

David Heinemeier Hansson på podiet

Sidstnævnte var eneste dansker på podiet i dette års Le Mans. Men det blev ikke den 2. plads, han kandiderede til gennem hele løbet. I løbets sidste fase pressede en hurtigere Ferrari sig forbi og det delvis dansk-kørte hold blev nr. 3. Den udeblevne begejstring var til at spore.

 

Omvendt kan Formula Racings heldanske Ferrari 458's kører godt være stolte over deres 6. plads i klassen. Det var en habil debut, der blev godt nok begået team-fejl undervejs, men det er normalt, og de fik bilen igennem på en fornuftig placering. Hatten af for Christina Nielsen, Mikkel Mac og ikke mindst Johnny Laursen og teamchef Allan Jørgensen for den indsats, der har ydet. Det var alt andet lige temmelig flot.


David Heinemeier Hansson blev eneste dansker på podiet i år, men en stabil 2. plads blev forvandlet til 3. pladsen i løbets sidste fase.

Begrebet moralsk vinder passer vel meget godt på Toyota nr. 5, der udgik et par minutter inden de 24 timer var gået.

 

Toyota blev opnåede 2. pladsen med bil nr. 6 - trods alt...

 

Audi R18 med nr. 8 på siden blev bedst placerede Audi racer.

 

Alpine-Nissan raceren på billedet vandt LMP2.

 

Ford vandt GTE Pro klassen.

 

Ferrari nr. 82 førte store dele af løbet i GTE Pro klassen - her foran de to Ford GT, hvoraf bilen med nr. 68 dog kom forbi og tog sejren i hus.

 

Young Driver Aston Martin raceren var bedst blandt de ikke favoriserede biler.

 

Jan Magnussens Corvette kørte som et klokkeværk, men havde ikke farten til at opnå en topplacering.

 

Michael Christensen havde ikke et let løb med sin GTE Pro Prosche 911 RSR 2016.

 

Christina Nielsen, Mikkel Mac og Johnny Laursen kan godt være deres Le Mans debut bekendt.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt